Platta paket?
Snart dags att bygga nya hus och då dök en tanke upp som jag även haft tidigare, nämligen hus i "byggsats"
Många av mina hus säljs via utställningar och då är det ofta trångt i bilen på vägen hem, ett platt huspaket tar betydligt mindre plats än ett färdigbyggt.
Hur ställer ni er till denna idén? I så fall kommer fram- och baksida vara färdiga med lister och sådant medan gavlarna kommer vara klara så när på listerna (som behöves sättas på efteråt för att dölja skruvarna), taket kommer vara färdigt. Jag kommer i så fall förborra hål så det bara är att skruva i 4 skruv på varje gavel och 4 skruv för taket på lådhusen och 8 skruv för taket på stugorna.
Problemet blir då monteringen av listerna, det är inte snyggt med spik eller skruv som syns men samtidigt kan jag inte skicka med lim. Det finns vita spik men de är för långa, alternativet är nubb men de har stora skallar, syns mycket och är ibland svåra att hantera pga sin litenhet. Den spiken jag har hittat som är bäst finns bara i kopparfärg men med liten skalle så de borde funka om man spikar längst ner och längst upp.
Vad tycker ni om detta?
Jag tycker det är en jättebra idé! Jag gillar att bygga ihop saker och dessutom så förenklar det verkligen med frakt och plats, jag skulle även tro att det blir billigare att skicka?
Jag tror nog det är bäst att man ändå använder lim, det får man väl isåfall fixa fram själv? Eller om det bara är lister kanske det går med dubbelhäftande tejp?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror bra dubbelhäftande tejp blir för klumpigt, och den smala tejpen blir nog för klen. Jag använder vanligt trälim så det är ju lätt att få tag i och torkar på bara ett par timmar.
Jag tror också att frakten kan bli billigare, det blir även mindre risk för skador på huset och går mindre emballage
Nackdelen med detta är att det blir mer jobb för mig :-P Det är svårare och mer komplicerat att bygga i byggsats (låter logiskt? Not! men så är det i detta fallet XD), men samtidigt måste jag sänka priset eftersom det blir jobbigare för köparen att sätta sig och pilla ihop allt. Sedan måste jag plita ihop ett instruktionsblad och jag är verkligen oduglig på förståliga förklaringar, instruktioner och ritningar ska vi inte tala om! Ritningar? Vad är det? Behöver man sådant XD
Jag tror på ideen!
Sen är det kanske lite så att om du gjort jobbet hela vägen med ett hus, har du liksom ett "facit" till nästa, som då inte tar lika lång tid? Och beskriving lär ju bara behövas en som du kopierar :-)
Tror absolut det hade varit super ide! :) Men lim kan man fixa själv, trälim finns ju i nästan alla affärer :)
Men skruv man behöver och en liten ritning kan ju vara bra så man har rätt storlek och så :)
Tummen upp! 
Charlotta-B
Låter som en bra idé!:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad tror du om sådana där träpluggar annars?:)
Det som blir svårare för mig är att det är lättare att först snickra ihop huset, sedan sätta dit listerna som då är målad en gång, sedan såga listerna i rätt vinklar (på stugorna behöver kortsidan på listerna geras annars sticker de ut, detta är väldigt svårt att göra om listerna inte sitter fast) och sedan målar jag sista gången. Sista färgen döljer då eventuella smårepor efter sågning och spikande.
Om jag ska ha dem i byggsats är det svårare att få exakta mått på listerna (det är så smått och jag har bara en klumpig såg), speciellt det som ska geras eftersom det brukar skilja någon mm i takvinkeln från hus till hus, målningen kommer också bli svårare eftersom det blir mer pill.
Jag hoppas jag kan börja bygga i nästa vecka så då ska jag göra ett försök till byggsatshus :-)
Får se om jag lyckas få ihop en bekriplig beskrivning :-p Får posta den här för betygssättning!
Om det blir sådana här hus så kommer skruv och ev. spik följa med och alla hål vara förborrade så det bara är att sätta ihop.
Det köparen behöver i så fall är skruvmejsel eller skruvdragare med torx bit (om jag inte lyckas hitta andra skruvar, torx är överlägset bäst och fler och fler går över till det istället för stjärna), hammare eller lim beroende på hur jag gör med listerna
#6 Jag har inte utrustning till att göra pluggar, det blir även mer pilligt eftersom det behövs lim för att fästa dem

Har varit lite sugen på att beställa hus ifrån dig då dom verkligen är speciella och inte lika tråkiga som dom man köper på djuraffärer men nu när jag gick in på din hemsida fanns det inga bilder på husen, hade varit kul om du kunde göra en tråd med bilder på dem, sen undrar jag om det går att special beställa hus!? 
#8 Jag har inga just nu pga ringormen tidigare i år, sålde ut de flesta då de inte varit kontakt med djuren men sedan satte de som hyr en verkstad av mig in resten i djurrummet så jag vågade inte sälja dem. Är usel på att lägga ut bilder men ska försöka fixa det!
Jag hoppas ha dem färdiga tidigare men senast till NM kommer det finnas nya eftersom jag ska sponsra dit.
Det går bra att specialbeställa beroende på vad det är, avviker inte gärna från grundmodellerna men färg, antal och utformning på dörrar osv funkar bra :-)