Brunt hö
jag vet att de kommer att bli en massa kommentarer nu,men jag frågar iaf,har köpt hö av en som har hästar och den här gången tyckte jag att höet var mer burnt än grönt,men kan marsvinen ät de ändå??vet att de är en dum fråga,marsvinen äter höet iaf,
Jag skulle säga att om det luktar gott, och inte dammar för mycket, borde det gå bra. Kanske leta efter grönare hö nästa gång? Tror inte de mår dåligt av det :-)
ok,jag tänkte samma sak,men ville höra lite åsikter iaf
Det är inte hösilage till hästarna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ibland får man en dålig bal - så länge det inte är blött (hösilage) så ska det nog inte vara någon fara. Om det dammar så kan du spraya liiite vatten på, inte så att det droppar, utan bara så att dammet lägger sig. Spraya på varje högiva, inte på höbalen - då är det risk att den möglar :) kanske är det så att det är förra årets Hö du har fått tag på - men det är ingen fara - höet håller sig fräscht i 5 år (om det från början var en väl plastad bal :] )
Det kan ju vara förra årets hö du fick tag på och som bara tappat färgen? Försök att hitta hö från årets skörd :) Sen kan det tappa färgen om det står i solen.
Näsan är viktigare än ögonen när man ska bedöma en höbal. Luktardet gott och mycket utan antydan till mögel är det bra hö. Att det tappat sin gröna färg kan bero på att det torkats utomhus i solen och inte inne med skulltork.
jag har lämnat tillbaka alla 4 säckarna jag köpte ska fixa nya till måndag,jag la in hö i går kväll åt grisarna, och då åt marsvinen till en början ,men när jag kom hem var i dag efter jobbet så var i stort sett allt kvar,så dom gillade inte höet,men ska få nya säckar på måndag, om inte dom är bra så går jag till någon annan och köper hö,jag sa att jag vill ha grönt hö jag vet att de kan va lite bruna strån med,men de jag köpte var för mycket brunt med
det är vanligt hö men tydligen så har själva bottenskrapet följt med om man säger så,
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Westblom vem köper du hö ifrån? Tjejen jag köpte hö ifrån förra gången var jättebra.
Det beror lite hur länge höt legat på backen efter de slog det också, om det fick regn på sig då osv.. Även som nämnts tidigare, så tappar höt spänsten i slutet på säsongen o blir lätt lite dassigt. Tänk på att marsvin är känsligare mot svampsporer o damm än vad hästar är, så även om höt "duger" åt häst kanske det är direkt olämpligt som marsvinsföda. Tänk också på att höt inte ska förvaras i plastsäck. Det kan bildas kondens som i sin tur ger fukt som sen blir till svampsporer o i värsta fall rent mögel.. :( Lycka till!
ja men nu sa hon jag köper hö av att de är fjolårets gräs som följer med när dom slår årets gräs då blir det lite brunt,jag vet att höet inte ska vara i plast säck har de alltid i pappers säckar.ok elasputte jag vet vem det är känner henne lite,jag ska kontakta henne hon bor ca 5 min i från mig=)hur mycket fick du ge för en bal och hur mycket väger den?
jag har köpt hö av grann gården 65 kr för en bal och den vägde 8,5 kg
#12 Oj dyrt! Jag ger 20 kr för 10-12 kg hö :)
Dock av bonde men ändå :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Jag får ge 40 kr för en bal.. kommer dock inte ihåg hur mycket den vägde.. ca 10 kg.. ?
ok,då vet jag,tack så mycket