Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 695 ggr
Hallon_mums
0

Behöver lite råd

Har en hane på 12 veckor som jag är lite orolig för. Han bor med sin kompis som är 1 år…

Får känsla av att han inte trivs hos oss och sin kompis. Han sitter mest och tycker i ett hörn eller under höt i buren. Har uppe han dagligen och gosar med honom.

När jag släpper ute han på golvet så springer han till närmaste hörn och stannar där. Försöker locka på han men det går inte heller. Lika med maten så äter han knappt inget medans hans kompis är matglad kille.

Har ni några tips på hur man kan få liv i denna kille eller skall man leta nytt hem åt honom?

Väl mött

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det låter som om marsvinet inte mår så bra. Varför tror du att det beror på kompisen? Sen har du väl inte haft honom sålänge? Han kanske bara är lite rädd av sig?

FeliciaS
0

Hur länge har du haft lillkillen?
Marsvinsungar kan ibland ta lång tid på sig att vänja sig vid sin nya miljö så jag tycker att mer tid och tålamod vore rätt. Att sälja honom lär bara göra situationen värre för honom, ett nytt hem med nya dofter, miljöer, kompisar och människor gör situationen ännu läskigare. Är hans kompis dominant eller jagar honom mycket?

Se till att det finns många gömställen i buren och att buren är placerad på en lugn plats tills han har vant sig. Somliga marsvin behöver mer tid och mer lugn och ro än andra. Fortsätt hantera honom ofta, gärna många korta gånger dagligen och några av dem tillsammans med marsvinskompisen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hallon_mums
0

#2 Han har varit är ett par veckor bara, så inte alls lång tid och hans kompis är  ganska dominant och jagar runt väldigt mycket.

Buren som dom har nu är placerad på ett lungt ställe i hus och dom har massa med gömställe i bur med…

Charlotta-B
0

Det kan ta tid innan rangordningen är fixad, håll lite koll bara så att han inte blir för uppstressad av den äldre burkompisen.

och precis som andra säger, så pyssla korta men ofta stunder, ge gotte från handen och prata mycket. Ge han lite tid :)

Men är du ändå orolig för honom kan du ta han på en rutinkoll hos vetrinären, så lyssnar dom på honom, kollar ögonen och så. Kan ju kännas skönt för dej med.

Lycka till med lillen!

Charlotta-B

FeliciaS
0

#3 Okej, det var inte så länge. Du kan räkna med att få ge det åtminstone det dubbla, kanske flera månader till, innan du ser om situationen kommer förändras eller inte. Fortsätt bara med vardagen så ska du se att han anpassar sig allt eftersom :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus