Tips på mat...
Jag hittar ingetn marsvinsmat som de tycker om, de har hittills inte gillat någon peletts särskilt mycket och inget av deras godis heller, de är ju inte vuxna så jag vill inte bara ge dem hö och grönsaker. Jag har dock hittat en sak som verkligen går åt och de är Pauluns sockerfria musli, som dessutom är jätte dyr. Men är det bra för dem att äta vanlig sockerfri musli kan jag ge dem de som mat varje dag? När de gäller grönsaker räcker det att ge vitkål och paprika varje dag, ibland äpple och ibland gurka eller behöver de mer variation??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vilka har du testat? jag ska nog köpa "svenskt kanin och marsvinspellets" eller vad det nu heter på granngården och testa till mina, annars kan man ju kolla efter pretty pets. Har inte gett mina sen dem var små. Vet inte om musli innehåller allt dem ska ha.. kanske bäst att köpa foder. Ge dem olika sorters kål och "saftiga" grönsaker som tomat, gurka osv som godis ibland. Morötter är också godis pga att det innehåller mycket socker :)
men ge inte äpple,tomat och paprika varje dag för de kan ge munsvamp då de är syrliga grönsaker =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#2 det var så jag menade, kom bara inte på ordet ;)
Paprika är ingen fara att ge varje dag, det får mina vintertid, aldrig haft problem.
Vi gav paprika varje dag till våra marsvin på skolan jag gick på varje dag, året om, aldrig problem där heller.
Man kan ge: Broccoli, blomkål,vitkål,paprika mm :)
Men som sagt: Gurka & Tomat är mer godis, likaså morötter.
Kiwi,apelsin,vattenmelon,banan,äpple,päron mm kan man med ge som godis (sällan då).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jo klart de är en fara om man har marsvin som lätt får munsvamp som jag har då. så de är inget jag rekomenderar faktiskt, för de gör ju ont på dem små och sen finns de ju andra grönsaker som kan kompletera för paprikan , så varför risikera =)
jag tycker att 1-2 ggr i veckan räcker om man nu ska ge paprika
#5 Ja om man har ett marsvin som är känslig ja, men det har jag aldrig haft :) Aldrig haft problem så ser inte det som att riska något för min del.
men samtidigt kan ett marsvin bli känsligt för de när som oxå ju så man vet aldrig =) df är de ju bättre att ge de i lagom dos en till två ggr i veckan då paprika ändå inte är den ända c vitamin rika grönsaken =)
#7 Jag tänker fortsätta ge var dag på vintern i alla fall :) Mina mår inte dåligt av det så :)
Jag har heller aldrig haft några problem med att ge dem (gul) paprika ofta :)
Inga av mina marsvin har nånsin gillat paprika. De vill inte ens smaka på det.
mina älskar det men ja vill inte ge det för ofta :)
Du bör variera mer när det gäller grönsakerna men det behöver inte bli svårt för dig.Här är några bra exempel du kan ge :
Broccoli, vitkål, grönkål, persilja, paprika, blomkål, olika rotfukter. Alla dessa är bra att ge, men om du ger PAPRIKA ge inte några stora bitar det räcker med en enda liten bit / marsvin och 2-3 dagar / vecka.
Frukt & gurka = Endast godis! Tomat likaså. Tomat är inte någon höjdare att ge marsvinen den är sur & kan ge munsvamp och innehåller inte tillräckligt med nyttigt för att det ska vara värt det. Så skippa tomaten. ån gång i månaden om man råkar ha hemma e ok.
Nu har du fått några bra grönsaker du kan ge.
Jättebra pellets (den enda bra pelletsen) att ge är Oxbow. Dyrare men det räcker så länge så det blir inte dyrare i längden än vanligt skit man kan köpa på tex djuraffär. Ge inte sådana foder. Men oxbow är rekommenderat världen över & dom är seriösa med att få fram bra foder så man kan lita på att det är bra faktiskt. Oxbow är jättebra att ge till växande marsvin så dom får en bra start. Från bebis - vuxen & även därefter om man vill. Man kan blanda kornkross i oxbow pellets så blir det en perfekt blandning för marsvinen. Kolla in oxbow och se vad du tycker även om du tycker att det är dyrt, för det räcker så länge för marsvinen blir bra mätta på det & äter inte så stora mängder av den. Superbra. Så tro mig, om du inte har uppfödning & 15-30 st marsvin så är det helt okej pris med tanke på hur länge det räcker.
Hoppas detta har hjälpt dig :)
#12 Owbow är inte det "enda bra pelletsen". Jag har svenskt foder: kanin&marsvin, är jättebra tycker jag, mina marsvin mår bra och har bra vikter.
#13 - Det är det som är MEST känt & är känt över hela världen & rekommenderas av veterinärer överallt. Nog för att veterinärer inte alltid är hajpade på sådant här, men det ger ändå en stor hint när oxbow säljes mest på djur kliniker.
Du behöver nog inte märka ord så, det framgick klart & tydligt i tråden vad jag ville få fram & jag ville hjälpa TS att ge ett bra exempel på ett bra kraftfoder. Det är jättebra att du tycker att ditt foder är bra!
Här är en länk till Humlans marsvin där du kan läsa om vilka grönsaker och frukter som lämpar sig bra som mat och vilka som helst skall ses som godis.
Min absoluta favoritsida! 
Mina marsvin gillar verkligen Pretty Pets maten!
Den är bra tycker jag.
Du kanske skulle kunna prova den?:)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.