Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1125 ggr
Lollo86
0

burmått

Jag ska snart skaffa mig tre marsvinshanar och jag undrar då om måtten på den här buren är okej: http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/marsvinsburar/inomhus/marsvinsbur-easy-120-cm-393.html

120 x 59 x 55 cm

dom kommer att få springa utanför buren en hel del

VilmaKristina
0

Jag tycker det verkar rätt bra, och som du sa så ska dom vara mycket utanför buren.

Det största är alltid bäst!

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Lollo86
0

Jag skulle såklart vilja ha större men vi har inte sån jättestor lägenhet så jag tänkte att detta kanske kan vara en okej början iallafall =)

Fridaaaa
0

Rekommenderar inte 3 marsvinshanar ihop, inte på så pass liten yta. Högst 2 hanar på den ytan.

Hanar är svåra att ha mer än 2 st.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Brainfood
0

Ja det blir nog bra :)

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Går hanarna tillsammans redan nu OM isåfall hur stor är deras nuvarande bur ? Det är som frida säger att det är väldigt svårt att få tre hanar att gå tillsammans, 2 brukar vara normalt..

Jag själv skulle aldrig vilja riskera detta att sätta ihop tre och riskera att få åka till vetten för att lappa ihop dem, skulle nöjt mej med två :)

Lollo86
0

Jag ska få hanarna i slutet av augusti av en uppfödare här i Uppsala. hon är registrerad i svenska marsvinsföreningen så jag antar att hon har väldigt bra hand om hennes marsvin.

Jag ska ta två nu i slutet av augusti och sen tänkte jag ta ännu en i slutet av september. men det kanske blir väldigt svårt då att få hanarna att komma överrens även fast dom är så pass unga?

dom två jag ska skaffa mig nu snart är syskon och bor tillsammans och uppfödaren säger att dom är jättegoa.

Lollo86
0

och den som jag ska ta i september är precis leveransklar då så den är inte vuxen.

Fridaaaa
0

#6 Som unga kan dem bo 3, men stor risk att dem börjar slåss när dem kommer upp i tonåren.

Lollo86
0

Ajaj då. Det blir nog att tänka om lite här då. isåfall kanske det är lättare att skaffa en liten bebis när dom växer ifrån tonåren?

Fridaaaa
0

#9 Nja jag hade bara haft 2 marsvinshanar, speciellt i en sån "liten" bur.
Men det är jag det :)

sötmenTuff
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två hanar ihop. Men jag skulle inte våga mig på tre i samma bur…   

/Sofia

[Maijah]
0

Jag rekomenderar verkligen dig att välja honor om du vill ha fler än 2 i samma bur :-)

Men vill du verkligen ha 3 hanar - välj en (mkt) större bur än det du redan har och var beredd på att ev sitta där med en utstött hane (eller kanske t.o.m 3 hanar som inte kan gå med varandra alls) i framtiden. En extra bur kan vara bra att införskaffa i förväg. Sätt ihop dem alla innan nån av dem är vuxna. Ev kan de funka med vuxen hane + två bebbar men två vuxna + bebis är inte att föredra.

Hangrupper tenderar att vara väldigt ostabila.

Nu vill jag självklart inte skrämma dig, visst finns det de som lyckats ha flera hanar ihop utan några som helst problem. Men det finns aldrig några garantier och jag skulle säga att i kanske ca 80% eller mer av fallen funkar det tyvärr inte, iaf inte hela livet. Väldigt mkt hänger på hur individerna i flocken funkar med andra marsvin/hur dominanta det är och hur mkt plats och stimulering de får.

Lollo86
0

Jag och min sambo har funderat klart nu och det blir bara två hanar. om det skulle krisa sig och dom två blir osams i framtiden så kanske det funkar att kastrera ena eller båda?

Tack så jättemycket för era svar och rekommendationer. det kanske hade gått helt tokigta annars och jag tycker nog att det är bättre att ta det säkra före det osäkra =)

Fridaaaa
0

#13 Nej att kastrerar hanar i marsvinsvärlden fungerar inte, deras haninstinker försvinner inte, det är bara förmågan att fortplanta sig som försvinner :)
Men bra beslut att bara ha 2 hanar, välj 2 ungar eller 1 vuxen & en unge :) Lycka till!

Lollo86
0

Jaha okej då var den iden körd då =)

det blir två ungar för oss i slutat av augusti :D