Slagits igen :(
Mina hanar rök ihop idag igen.. :( Det förra såret som hanen hade har precis läkt, så ryker de ihop och hackar tänder och den ena fick ett bett över ryggen :(
Varför kan de inte bara vara snälla och gulliga mot varandra för.
separera dem och köp småkillar till dem ?
hur gamla är de ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
hur stor bur har du ? grejer i buren ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De är 11 månader respektive 15 månader.
De bor i en 160x70 bur ungefär… Blir det inte bättre så måste jag nog separera dem kanske… :(
jag har ju massa me killar ihop o har inte detdär problemet.. det kanske är att de inte trivs ihop helt enkelt :/
Marsvin är som människor, alla passar inte med alla tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nee.. :( Tycker ju att det räcker med 4 st marsvin då vi har tre katter oxå. Det är inte för jämnan de bråkar och det är inte så att de sitter i varsitt hörn och surar när de inte bråkar.
Den ena (ranghöga) är väldigt hanig och tål inte att den andra är i samma knä samtidigt utan nyper till då han kommer nära. Går runt och kurrar varje dag i buren.. 2 ggr nu har de bråkat så det har blivit sår.
Nu är ju dina marsvin i den åldern där rangordningen görs upp. Vill du ha dom i par så måste du låta dom hålla på sålänge dom inte ryker ihop. Lite kutter är vanligt och både ett och två bett som kanske börjar blöda lite men särar du på dom kan du nästan glömma att de går att få ihop igen. Lägg ner extra tid på deras relation. Låt de göra saker som att springa ute på golvet, äta gräs utomhus, gör stora grönsakstallrickar osv.
//Emma
Ja.. de sista jag vill är ju att sära på dem. Jag ska även bygga ut buren på höjden så de kan hoppa upp på husen och sätta hängmattor i taket m.m. så kommer de ifrån varandra liiite till iaf.
Funderar på om de kan hjälpa att möblera om i buren var och varannan dag kasnke..
Jag tror inte du bör möblera om buren. Snarare tvärtom. Vissa marsvin är ju känsliga för ommöblering och de kan ta det som en helt "ny" bur och då kan rangbråken börja igen. Låter du allt vara som det är tror jag det är större chans att de slutar bråka :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Okej.. ja för jag märkte första gången de bråkade och den ena fick ett sår.. det var efter jag hade gjort rent åt dem.. men då ställde jag tillbaka allt som det stod. Böt bara spån och hö…
Suck… nu börjar de igen, hör ända in i sovrummet från vardagsrummet hur de hackar tänder.. 
mina pojkar blir osams när buren är nybytt, så nu spar jag alltid lite gammalt spån och lägger i det nya. du kan ju testa iallafall?
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Har liknande problem, fast med honor. Tråkigt är det. :(
#12 Ja så brukar jag oxå göra, brukar bara byta "matdelen" där höet ligger, det andra brukar vara ganska fräscht med undantag för några bajspluttar.
Natten verkar ha gått lungt till iaf, inga nya sår och nu sitter de och äter hö. Är livrädd att vakna en morgon och hitta någon av dem livlös i buren 
Förlåt om jag snor tråden lite. Är det vanligt att även honor gör så här? Fick hem en ny gris 31/7 som skulle bli kompis till vår andra gris som nyss blivit ensam. Tyvärr ser det ut som vi får lämna tillbaka henne igen för de bråkar som f*n. Hackar tänder och biter. I början gick det hyfsat bra. De bara smågnabbade lite, men nu verkar det som de hatar varandra. :(
Jag har haft 10 honor tillsammans under en period då det var lite svårt att få plats i burarna, (parningar som gjorde att dubbla antalet burar krävdes) och det var helt utan problem.
Jag kanske bara har tur helt enkelt ? :S
Visst har det varit lite tjaffsigt mellan något killpar, men det har alltid löst sig utan några större problem. jag har en kaxig bråkstake och det är min nonsefl himalayakille Jupiter. Men han klättrar mellan burarna i skåpet med och letar trubbel så han ber ju om problem. haha.
min pojkar har också börjat bråka så har dom hållit på några veckor,dom har varit till sammans sen 1 dec förra året och då var ena killen 7 veckor och hans kompis var överbeskyddande mot ungen,men nu så har dom rykt i hop i en boll och hackar tänder gör dom nästan varje dag,en gång fick minstingen tag i hans kompis bak så han fick en tuss med hår i mun och den andre fick ett sår,men jag av vaktar man måste ha is i magen,det är inte nån större fara ännu tycker jag har även 8 andra pojkar i samma rum .Sen har jag 10 marsvins tjejer som går ute dygnet runt i början var de tjafsigt men tycker att de funkar bra nu,sen när dom kommer in så ska dom få en varsin bokhyllebur de lir alltså 5 marsvin i varje bur,ena buren är 172 loch 76 b,den andre är 192 l och 56 b
,
#17 ja man får nog avvakta.. Här hos mej så är det den ranghöga som hela tiden är på den yngre och ska tukta honom. Stänger in honom och låter han inte gå när han vill osv.
För några månader sen så sprang han bara iväg.. men nu har han börjat "sagt ifrån" så då blir det lite fajt.. =/
Undra om det skulle bli bättre om de fick större bur.. vad tror du ? Hur stor bur har du till dina hanar som bråkar?
alla mina marsvin har burar som är minst 120 cm,utom brudarna då som hade en 140 cm när dom var 4 i den,jag tror det är värt att prova med en större bur det blir ju trots allt lite större att röra sig på,sen har dom varsin bolåda och rör+toa rullar det tycker dom om ibland att hålla på med,
Ja.. fast buren jag har nu är 160 lång.. har två uppsättningar av allt så de INTE ska börja tjaffsa om nått, men de funkar fortfarande inte..
Jag ska bygga ut på höjden så den yngsta kan "fly" upp på husen om han vill.
Men jag vill ju att de ska trivas tillsammans, inte knappt stå ut med varandra..
oj då har du en stor bur redan det borde ju räcka,men va tråkigt om de är jaga hela tiden också,hoppas det löser sig,
Ja, de har ju det.. Just nu är det lungt, hoppas de håller sig så.