Vuxenvikt
Jag undrar vad normalvikten är för vuxna marsvinshanar är? Jag ska köpa i djuraffär nu nästa vecka. Och vad är en bra vikt på vuxna honor, oxå köpta i djuraffär?
runt 1 kilo, ibland mer eller mindre.
Helena

Vet inte normalvikten på hanar, har bara honor.
Varför köper du inte från uppfödare istället?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Av min erfarenhet väger uppfödare och djuraffär ungefär lika i olika frågor.
Helena
Oavsett var de kommer ifrån väger vuxna marsvin runt 800-1300 g som fullvuxna. Ungefär.
Jag tycker verkligen att du ska köpa marsvin från uppfödare, det finns en tråd om varför. Marsvinen utsätts för onödigt "lidande" i djuraffär (stress, inavel, sjukdomar osv.) och lever i synnerhet och mindre friskt än marsvin från uppfödare.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
alla får ha sin egen åsikt, men mitt uppfödarmarsvin är inte lika tålig och mysig
Helena
#5 Men personlighet och temperament varierar ju från individ till individ. Men i "regel" så är det bättre att köpa från uppfödare, för marsvinens bästa alltså… Eller vad man ska säga :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
två marsvin som jag känner kommer från uppfödare, en teddy och en coronet, dom är inte lika mysiga. Det är bra att veta föräldrarna, så vet man ev. sjukdomar å likn.
Helena

Mm, tack för viktupplysningen. Ja kommer att köpa marsvin i en djuraffär och om jag sen "fastnar" för just marsvin kan jag tänka mej att köpa från uppfödare!