Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 736 ggr
Primus
0

Vuxenvikt

Jag undrar vad normalvikten är för vuxna marsvinshanar är? Jag ska köpa i djuraffär nu nästa vecka. Och vad är en bra vikt på vuxna honor, oxå köpta i djuraffär?

paronskrutten
0

runt 1 kilo, ibland mer eller mindre.

Helena

ciss
0

Vet inte normalvikten på hanar, har bara honor.

Varför köper du inte från uppfödare istället?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

paronskrutten
0

Av min erfarenhet väger uppfödare och djuraffär ungefär lika i olika frågor.

Helena

FeliciaS
0

Oavsett var de kommer ifrån väger vuxna marsvin runt 800-1300 g som fullvuxna. Ungefär.

Jag tycker verkligen att du ska köpa marsvin från uppfödare, det finns en tråd om varför. Marsvinen utsätts för onödigt "lidande" i djuraffär (stress, inavel, sjukdomar osv.) och lever i synnerhet  och mindre friskt än marsvin från uppfödare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

alla får ha sin egen åsikt, men mitt uppfödarmarsvin är inte lika tålig och mysig

Helena

FeliciaS
0

#5 Men personlighet och temperament varierar ju från individ till individ. Men i "regel" så är det bättre att köpa från uppfödare, för marsvinens bästa alltså… Eller vad man ska säga :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

två marsvin som jag känner kommer från uppfödare, en teddy och en coronet, dom är inte lika mysiga. Det är bra att veta föräldrarna, så vet man ev. sjukdomar å likn.

Helena

Primus
0

Mm, tack för viktupplysningen. Ja kommer att köpa marsvin i en djuraffär och om jag sen "fastnar" för just marsvin kan jag tänka mej att köpa från uppfödare!