Vad är bäst?
hejhej igen! Jag undrar vilka frukter/grönsaker som är bäst att ge till sina marsvin? eller ifall det finns något som är mindre bra att ge? Vill gärna ha lite tips!
Jag har läst mycket om detta och man vill gärna variera men många grönsaker kan ge munsvamp i stora mängder eller gasig mage. Kål och mörkgröna grönsaker är bra i lagom mängd annars = Gas. Paprika är bra med c vitamin, gärna gul för den är mild men ta ur kärnhuset. Jag ger mina romansallad varje dag för den innehåller bra med c vitamin och dom gillar detta(ej annan sallad om det är c vitamin du vill åt för de innehåller inte mycket av detta utan ta ROMAN). En morot någon gång ibland men inte för mycket eftersom den innehåller ganska mycket socker. Sedan märker du vad dom tycker om, lite äppel (med skal, nyttigast är det presig under skalet)) som godis men stor mängd kan ge munsvamp då den är så "blöt" likadant ex. apelsin och tomat. Hoppas detta hjälpte lite :)
Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy
Frukt ska man ge sällan och lite av.
T.ex äppel, päron & banan ger man mer som godis väldigt sällan.
Vitkål
Broccoli
Paprika
Blomkål
Morot, persilja och gurka bör man ge sällan (morot pga hög socker halt, gurka för att det innehåller typ ingenting och persilja för att det kan ge urinsten vid för hög mängd)
#1 Man behöver inte ta ut kärnhuset på paprikan, mina älskar det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej va bra då vet jag! Tack för svaren! :)