Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 2652 ggr
parsley
0

Diskussion om petklass

Diskussion om petklass

Vad är det som är viktigt för er som ställer i petklass? Behöver något förändras eller är det bra som det är? Den här diskussionen kan komma att ligga till grund för förändringar och förbättringar av petklass. Skriv i här i tråden eller PM: mig vad du tycker. Tycker du att det är bra som det är så skriv det.

Jag som tagit initiativ till tråden är petklassansvarig inom SMF Östra. Syftet är få reda på vad petklassutställare tycker om petklass. / Mvh Pia

Guldpet eller petchampion

Ska titeln Guldpet behållas eller är petchampion en bättre titel? Ska marsvin få silverkort eller petcertifikat? Bör det finnas en poänggräns för silverkort eller cert? Ska det finnas ytterligare ett "kort" motsvarande certifikatskvalitet,  om marsvin kan få om de nästan är så bra att det räcker till silverkort?

Guldpetklass

Ska marsvin som redan är guldpettar ställas i en egen klass? Ställs guldpettar i en egen klass så blir det lättare för andra marsvin att också bli guldpettar.

Fler titlar

En del petdjur ställs ut många gånger och vinner fler silverkort än de tre som behövs för att bli guldpet. Ska det finnas någon mer titel? Vad ska den isåfall heta?

Finaldjur

Har ni som utställare några synpunkter på vilka djur som domaren tar ut till final?

Barn- och vuxenklass

Ska barn och vuxna utställare tävla i samma klass eller ska det finnas olika tävlingsklasser beroende på marsvinsägarnas ålder?

HP

Hur viktigt är det med hederspriser?

Poängskalan

Är poängskalan bra som den är eller ska man ändra den och t ex ha mindre poäng på punkten ögon där det sällan göras några avdrag och istället ha fler poäng på punkten temprament?

Övriga synpunkter

marsvin-90
0

En sån här tråd har ja längtat efter!

Jag tycker Guldpet låter bra o tycker inte vi borde ändra de namnet.

O ja tycker verkligen att de som e Guldpetar ska ställas i en egen klass!

Hade kanske varit kul med en till titell efter Guldpet, har dock inget bra namn.

Visst e de kul med hederspris, så de skulle nog blir lite tråkigt om de togs bort.

Jag tror bara de skulle bli krångligt att ha barn o vuxen klassen, så de tycker ja nog att de e bra som det är.

godisgrisen
0

Åh vilken jätte rolig och viktig tråd! Jag tycker Petklass är ett jätteviktigt kanske det viktigast inslaget på SMFs  utställningar. Jag tycker att statusen ska höjas på petclass… det behövs det har startat ett viktigt arbete med denna frågeställning och jag är så glad att det läggs ut här på MiF så många kan tycka.

Gudpet eller petchampion Jag tycker inte det ska ändtras Guldpet är ju petchampion det behöver bara få högre status.

Gudpetclass Ja… kanske om det kan lösas praktiskt. Det blir möjligen svårt att få till rättvisa bedömningar på så olika djur åldersmässigt och andra förutsättningar som skjiljer väldigt mycket. Jag är lite tveksam där.

Fler titlar Ja varför inte. Att få något extra efter 10st silverkort kan väl vara något eller/och något sorts extra siverkort pluss vid placeringar i final så man får en jättefin titel efter tre finalplaceringar vore väl kul?!

Finaldjur Ibland tycker jag nog att fler djur gott kan gå till final i stora jämna klasser.

Barn och vuxenklass Jag tycker det är charmigt när barn och vuxna tävlar i samma klass.

HP. Jag gillar HP och tycker det har en rolig roll i det hela. Kanske domarna ibland kan tänka på att dela ut HP till barn i högre utsträckning då blir barnen så glada!

Poängskalan Ja kanske har inte klurat på det ännu…

Övriga synpnkter Petclass bör få en högre status på utställningarna, det är viktigt därför att själva iden med petclass är ju att premiera god djurskötsel.

På Kallhällutställningen nu senast dömdes de tre stora finalerna vid samma bord i följd först rasjunior sen petclass och sist rassenior, faktiskt kan det inte bli bättre tycker jag där plockades peten in i sammanhanget och många som inte brukar titta på petfinaler stod där och följde den nyfiket så ska det vara tycker jag, alltid.

I senaste MM fanns en upräkning på ställningen åretsmarsvin men där saknades petclass helt. Det kan ju ha blivit något fel men det var verkligen tråkigt tycker jag. Så ska det inte vara utan petclass ska vara med naturligtvis.

Jag tycker man kan tänka på det i utställningsprogram och i årsboken att ge petclass större utrymme.

Jag tycker också att uppfödare som ändå ställer rasdjur på utställningarna kan kosta på sig att ta med sig några petdjur också om inte annat för att visa sin goda vilja och ta chansen att visa upp sina välskötta djur.

PNILA
0

Absolut ska det införas Gp klass ,De som hamnar i samma klass som dessa har inte så stor chans annars ,Detta är i alla fall den uppfattning jag har ,kan även vara av intresse med en ja Diamantpettitel .eller liknande för att de som har fått sitt GP kan få ngr mera att tävla för .

Petklass är en officiell klass och skall ha lika mkt utrymme som rasklass

Hederspriser är ju rent inofficiella så det måste vara till resp lokalavdelning att ha ,många ggr är dessa ju beroende på ev sponsorer

Att ställa ut sitt rasdjur i både pet o ras är en stor bedrift o jag blir alltid imponerad av hur välskötta våra petdjur är .prova som erfaren rasutställare att ställa i pet .Jag säger bara att jag hade vart helt chanslös …

Lämna in era synpunkter ,

Pernilla ( vc ordf östra ,allrounddomare )

[Strawberi]
0

Jag tycker båda låter bra. Om man först blir guldpet och går upp i gulpetklassen sedan efter fått tre guldkort (som silverkort men man får det bara i guldpetklassen). Då har man faktiskt lite mera än bara ''guldpet'' klart. Det är alltid roligt med lite flera nivåer..

Guldpetklass

Ja, dom ska ha en egen klass. För annars har dom andra inte lika stor chans.

Fler titlar

Först får man 3 silverkort och då blir man guldpet. Efter det flyttas man till Gpklassen och där har man en chans till 3 Guldkort.

Finaldjur

Inte så speciellt faktiskt. Men vore bättre att alla som går till finalen ska få silverkort. Och sedan om det blir en guldpetklass ska man få ett guldkort.

Barn- och vuxenklass

Nej, det ska vara samma ålder. Men vore det inte roligt med junior pet och senior pet? (marsvin) Då har juniorerna större chans att bli något.. Och dom lite äldre ''tanterna/farbröderna'' har också en chans, man kan ju inte gemföra ett marsvin som fått kanske 5 kullars kropp med en som är i tiptop ålder och aldrig haft en kull..

HP

Jag tycker det är rolig sak, det är alltid något man kommer hem med. Det ska inte tas bort i alla fall!

Poängskalan

Jag tycker det är helt perfekt faktiskt. Men ja till exempel på kondition/presentation kan man ta bort dom 5 poängen och lägga dom någon annanstans i systemen. Till exempel på tassarna. För vissa marsvin har ju extremt mjuka tassar andra inte alls.

Övriga synpunkter

Jag tycker petklassen är fruktansvärt underskattad. Och det borde vara fler som ställer i petclass. Det finns nästan alltid någon som har en pet hemma. Med en bra kropp och så. Det finns ju chanser till guldpet om inte marsvinet blir champion i ras.

Mer till petclassen, ras är roligare tydligen. Men petten är minst lika rolig! Om inte ännu roligare..

luneas
0

Ett problem som jag ser det är hur olika många petdomare dömer. Det är ju jätteviktigt att en 87 poängare i sydväst är lika "bra" som en 87-poängare i Norrort. Så är inte fallet i dag är jag rädd.

I dagsläget finns ju ingen poänggräns för när man får ge silverkort utan det är ju upp till domaren att bedöma detta. Men att sätta en poänggräns för silverkort tycker inte jag är någon bra idé. Två djur kan ju t.ex hamna på samma poäng men bara den ena tilldelas silverkort eftersom bara den anses vara värd det av domaren. Detta kan bero på att det marsvin som inte fått silverkort har fått högre poäng på kropp & sundhet men istället avdrag på t.ex. tassar eller päls & hud medan det marsvin som tilldelas silverkort är helt utan anmärkningar men har fått en poäng mindre på kropp & sundhet. De har alltså fått samma slutsumma men bara den utan anmärkningar får silverkort. Att sätta en poänggräns för silverkort/cert fungerar alltså inte i dagsläget.

Att införa en guldpetklass är en god idé men hur skulle detta gå till? I rasklass har ju varje ras en egen championklass men i petclass är ju djuren enbart indelade efter kön och ålder och jag tror att det skulle bli väldigt stora guldpetklasser om man bara införde en guldpetklass per kön. Man skulle behöva dela upp det ytterligare men frågan är bara hur? Ett alternativ är att dela upp dem efter ålder men i större ålderspann än de vanliga klasserna t.ex. honor 2-18 mån, 18-36 mån, över 36 mån.

Att i Guldpetklasserna dela ut guldkort istället för silverkort som #4 föreslog tycker jag låter som en bra idé, men det förutsätter ju alltså att man inför guldpetklasser. Då skulle ytterligare en titel kunna läggas till. Kanske hade det varit en idé att istället för guldpet kalla det för silverpet i första steget och att man sedan genom att samla guldkort i "silverpetklassen" kan bli guldpet. Men just "Guldpet" är ju ett inarbetad titel så det kanske är svårt att ändra nu. Annars är ju Diamantpet en lämplig titel kanske.

Jag tycker att petclass mister sin charm lite om man delar upp det på barn och vuxna utställare.

Att minska poängen för ögon och istället sätta dem på temperament tycker jag låter som en vettig idé. Man gör ju sällan några avdrag på ögon på samma sätt som på tassar eller öron. Att istället kunna fokusera mer på temperamentet tycker jag låter bra.

[Strawberi]
0

#5 Åh vad smart med silverpet och guldpet! Att jag inte tänkte på det, och det där med poängen var bra sagt.. För så är det.

Lyan
0

En sådan här tråd har jag funderat på att starta hur länge som helst men aldrig fått tummen ur r***n

Guldpet eller petchampion: Jag tycker precis som godisgrisen att petklass borde få en högre status, champion vet alla vad det är för något. När jag berättar om petklass och guldpet är det sällan folk fattar och då måste jag dra en lång harang om vad det är.

Samtidigt kanske man kan göra så att 3 silverkort=Guldpet.

När grisen sedan är guldpet kanske man kan sätta in en championtitel efter tex 10 silverkort.

En titel efter finalvinster tyckte jag också lät bra!

HP är jättekul! Plocka inte bort det!

Guldpetklass hade varit väldigt praktiskt förra eller förrförra gången jag ställde för då gick ALLA mina mot BARA guldpetar, fast då blev det extra roligt när den ena gick vidare :-D. Samtidigt är det nog svårt att fixa praktiskt.

En sak jag också märkt är att vissa djur som vunnit massor av gånger "favoriseras". Sist jag ställde hade BIS 1 någon "knöl" domaren kände länge och gick sedan och frågade ägaren vad det var (var inte ägaren som ställde) jag vet inte vad det var men ett djur som är "defekt" borde väl inte vinna allt när man kan åka ut på ett minimalt öronhack?

Min dator hängde sig ett par timmar så det är säkert någon som har skrivit något bättre under tiden :-P

Lyan
0

Massa bra tips!

Jag tycker man ska införa högre poäng på tassar! Jag har fått samma poäng på mediokra tassar som på Rufsis tassar där hon fick HP för mjukast tassar av alla

Emmsann
0

Jag kan ingent annat än att hålla med dom flesta här. Jag, som alltid ställer i pet och alltid ställt, tycker det känns som om Petklassen nedvärderas. Det är få stora uppfödare som ställer i pet vilket gör att det känns som om dom "kollar ner" på oss lite. Är jag själv om att tycka det? Förövrigt älskar jag petklassen som den är nu för grisarna är alltid sötast där :-)

//Emma

Misarn
0

Har funderat ett tag på att kanske börja ställa ut våra honor då jag personligen tycker dom är mycket fina till kroppen, men är som sagt inte så insatt.

Funderade över när man ställer ut sina marsvin brukar man väl "trimma" dom. Borde det inte vara bättre att ställa ut dom som dom är!?

NinaS
0

Jag tycker titeln Guldpet ska behållas. Champion är för rasklass, tycker det ska vara olika så det inte sker förväxlingar.

Guldpetklass

Vore bra med speciell GP-klass, precis som championdjuren i ras går i en egen klass.

Fler titlar

Tycker egentligen det räcker med en titel, annars håller jag med om att silverpet och guldpet låter bra.

Finaldjur

-

Barn- och vuxenklass

Nej, tycker det ska vara som det är nu.

HP

Viktigt kanske det inte är, men det är roligt!

Poängskalan

-

FeliciaS
0

Mycket bra tråd, jag tycker absolut att det här behöver diskuteras och framföras.

Jag har ställt ut i pet i många år och precis blivit domare, och har då tänkt på en del saker när jag läst på för att bli petdomare.
Framförallt tycker jag Petklass som utställningsklass borde få högre status, och det tror jag man kan få genom att göra den mer lik rasklasserna (inte gällande standard och bedömningspunkter utan mer med indelning, titlar osv. - att det fungerar ungefär på samma sätt).

Jag tycker titeln Guldpet är bra, skulle det hetat Petchampion tycker jag det borde vara Raschampion inom rasklasserna. Fast där heter det ju Svensk champion istället, skulle det heta Svensk petchampion då kanske (?). Jag tänker också på vad som skulle hända med de Guldpettar vi har idag om titeln ändrades - om de automatiskt blir Petchampion eller behåller titeln Guldpet. Om Guldpettiteln skulle sluta användas helt skulle det bli väldigt tråkigt om marsvin hade en titel som inte längre existerade/betydde något, jag skulle hellre se yttligare någon titel som tillägg till Guldpet. Kanske då Silverpet, som i så fall skulle motsvara nuv. Guldpet och det skulle nog förvirra, och då är det nog bättre att lägga till Diamantpet som ett steg efter Guldpet, eller Petchampion.

En poänggräns för Guldpet tycker jag inte det bör vara, eftersom bedömningspunkerna väger olika kan det bli ganska orättvist. Jag tycker det är bra som det är nu.

Guldpetklass
Så länge indelningen lyckas bli rättvis (hur det nu kan gå till) tycker jag det låter som ett ganska bra förslag. Att ha alla Guldpettar i samma klass skulle inte funka, dels för att jag tror klassen blir för stor (och antalet djur som får tas upp till final skulle bli väldigt litet procentuellt sett) och dels för att det är väldigt svårt att bedöma djur i så olika ålder med varandra. En lämplig indelning skulle kanske kunna vara som #5 nämnde - 2-18 mån, 18-36 mån samt 36-72 mån. Dock skulle det kanske vara bra med en ändring till att enbart ett silverkort (/ev. petcert) som marsvinet fått när det är junior får räknas till titeln (nu Guldpet) och då skulle första Guldpetklassen istället omfatta 5-18 mån.

Fler titlar
Om en Guldpetklass skulle införas borde det finnas en titel att sträva efter där också. Annars tycker jag det är bra som det är med Pet of the Year-titlar.

Finaldjur
Varje klassvinnare och ett extra marsvin (som domaren väljer och enbart om detta fått silverkort) tycker jag ska gå till final. Det får inte bli för många djur i finalen, eftersom det gör att bedömningen kan bli väldigt lång (och svårare för domaren, haha). Ett marsvin som inte är klassvinnare ska inte kunna vinna över klassvinnaren i finalen. Har man Guldpetklass tycker jag klassvinnaren och tvåan (om tvåan fått utmärkelse/guldkort?) ska vara med i finalen.

Barn- och vuxenklass
Inga separata klasser för vare sig unga eller vuxna marsvinsägare tycker jag. Det skulle bli tråkigt.

Med tanke på klassindelning för junior/senior som #4 var inne på: Själva grejen med Pet är ju att marsvinen bedöms efter hur välskötta de är och då tycker inte jag att man ska ta hänsyn till om en hona fått kull på kull om det syns. Det ställer sig emot det man normalt sett skulle ge avdrag för, och petstandarden skulle behöva göras om. Marsvinens ålder tar en domare hänsyn till vid bedömning, och juniorklasser finns ju.

HP tror jag är jätteviktigt för utställare när det inte gått så bra (poängmässigt och resultatmässigt sett). Första gången jag ställde ut fick mitt marsvin 87p men HP för renaste päls, och det var nog det som bidrog till att jag tyckte det var roligt att fortsätta. HP är en rolig grej där det inte bara handlar om att placera sig.

Poängskalan
Jag tycker den nuvarande poängskalan är bra!

Övriga synpunkter
Poängskalan används olika, precis som #5 nämnde. Jag tycker att poängen ligger lite högt jämfört med vad som står i kompendiumet, eller så har helt enkelt kvaliteten på petdjuren ökat. Det viktigaste är framförallt att ett visst antal poäng är värt detsamma var än bedömningen sker, och av vem. Att olika domare sedan dömer olika och prioriterar olika kvaliteter är något som är självklart, det är ju det som är meningen med att ha olika domare (i ras såväl som pet).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Så roligt att få vara med och påverka! Jag är inte helt haj på reglerna, så ni får ha överseende om jag har fel i något resonemang.. :-P

Guldpet och silverkort tycker jag låter bra, som det är. Något som motsvarar CK(ex. silverkortskvalitet) tycker jag inte ska införas. När det inte finns någon gräns för antalet silverkort som tilldelas finns det ju ingen anledning till det. Petchampion vore kanske ett bra namn på någon annan titel att uppnå.

Som nämnts så finns det idag stora skillnader i landet med vad för poäng som innebär silverkort. Det blir nog svårt att ena det till en gräns. Vissa domare ger silverkort vid 89p, andra vid 91p och en annan grupp vid 93p.

Guldpetklass

Det låter som en bra idé. Det kan nog göra det roligare för de som har guldpettar.

Fler titlar

Petchampion vore som sagt en god idé på namn för detta. Förslagsvis skulle den titeln tilldelas efter att man förvärvat tre guldkort, som #4 föreslog. Men i detta fall, att tre silverkort = ett guldkort.

Finaldjur

Jag tycker att marsvin som inte har silverkort inte ska behöva tas upp till final bara för att den är klassvinnare. Det har hänt mig och det kändes bara onödigt, då jag ju visste att marsvinen med silverkort garanterat skulle vinna över mitt marsvin i finalen. Alltså: enbart marsvin med silverkort i final ifall antalet silverkortade marsvin överstiger antalet BISpetplatser. Det förutsätter också att inte enbart klassvinnaren alltid tas till final.

Barn- och vuxenklass

Jag tror inte att det är en bra idé. Jag tycker inte att man ska tvingas att tävla i en annan klass på grund av sin ålder, det hade åtminstone inte jag uppskattat när jag var yngre. När man är på gränsen kan man bli missnöjd med det kommande klassbytet eller missnöjd med att man inte får byta klass tidigare. Så nej, det är nog ingen god idé.

HP

Det känns alltid roligt med ett litet tröstpris när man inte vunnit något speciellt, så det känns ganska viktigt för mig.

Poängskalan

Den känns jättebra som den är.

Övriga synpunkter
Jag hade gärna sett att man kunde vinna något i Klippt Långhår. Det känns som att den klassen i dagsläget är väldigt underskattad, då den i nuläget inte ger så mycket. Inte nödvändigtvis en titel, men något sorts "CK" vore i alla fall önskvärt. Något som kan visa att marsvinet hade haft chans till CK/cert i rasklass, t.ex. Det tror jag hade ökat intresset för klassen och gjort att det känts roligare och mer givande.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

parsley
0

Övrig synpunkt: Officiell titel för de marsvin som vinner mästerskap som t ex NM eller SM. Utred frågan om titlar motsv "årets marsvin" inom lokalavdelningarna.

Royalz
0

#14 Ja tycker att marsvin som placerar sig på stora mästerskap ska få en titel. Dock inte Årets marsvin osv.

Abico
0

Jag tycker inte att petchampion låter bra, champion hör till rasklass.

Guldpetklass
Ja det tycker jag vore kul, det ger också lite fler nivåer på petutställandet. Har man bara två marsvin så är man ju liksom "klar" efter att marsvinen blivit guldpet. Nästa steg är ju att vinna POY och det är ett väldigt stort steg från guldpet till POY känner jag. Har själv ett marsvin med 7 silverkort och det känns lite onödigt liksom för de sista fyra silverkorten är egentligen ingenting värda, haha.
Om man efter tre silverkort (guldpet) blev uppflyttad till GP-klass och där kunde vinna ytterligare en titel vore det kul. Jag gillar dock inte förslaget "diamantpet" för jag tycker att det låter fjantigt Oskyldig Då skulle titeln dessutom bli "DP GP xxxx" och det ser inte alls fint ut Flört Jag återkommer med ett annat förslag när jag kommit på något.

**Fler titlar
**Se ovan.

Finaldjur
Jag tycker att enbart djur som fått silverkort ska kunna komma till final, övriga har ingen chans och det är inte kul att bli upplockad och nerplockad lika snabbt igen…

Barn- och vuxenklass
Nej det tycker jag absolut inte, det vore en tråkig uppdelning och liksom "nedvärdering". Menar man då att barnen inte har någon chans mot de vuxna, eller tvärt om? Jag tycker inget av påståendena stämmer utan det brukar vara en bra blanding av barn och vuxna i finalerna.

HP
Lite kul är det, det tror jag många tycker åtminstone. Men det har hänt flera gånger att jag fått HP utan att veta varför, och det är jättetrist. Så utdelningen av HP måste bli tydligare om det ska finnas.

Poängskalan
Nej den tycker jag inte att man ska ändra något på. Tar man bort poäng på ögon känns det som om man borde minska också på öron och tassar för att få en "jämn" poängfördelning, och det kan man inte göra för dom punkterna är nästan dom viktigaste poängmässigt. Och fler poäng på temperament är också lite tråkigt för det är inte alla marsvin som är lika pussiga och glada mot domaren som mot sin matte. Risken känner jag då är att ett marsvin som är jättefint utseendemässigt inte tilldelas silverkort bara för att det inte uppvisade några viktiga keldjursegenskaper.

Övriga synpunkter
BpNm-årtal tycker jag kan funka (ex. Bästa pet Nordiska mästerskapen-10) liksom BpSm-årtal som då är motsvarigheten på SM. Med risk för att förväxla tycker jag att lokalavdelningsvinnarna ska kunna kalla sig POY-västra, POY-sydväst, POY-polar o.s.v. Kanske kan man förkorta det ytterligare för att få plats med årtal och ev. placering. POYv 5 2010, POYsv 5 2010, POYp 2 2010 o.s.v.

Hanna 

Abico
0

Tillägg till #16 på guldpetklass. Guldpetmästare kanske vore något i titelväg för den som fått tre guldkort i GP-klass. Då lägger man bara till ett "M" på titeln: GPM xxx

Hanna 

idipidi
0

Meeen… har ni missat att det redan finns en titel för bästa pet på SM? Titeln är PCSM-årtal och finns sedan 2008.

Tvärt om vad som sagts i tråden så finns det ju också en gräns för hur många silverkort som får tilldelas i en klass.

Kan också säga att det väntas en del ändringar till årsskiftet när det gäller bl.a. klippt långhår. Nytt regelverk med alla ändringar kommer att komma ut innan nästa MM.

Abico
0

#18 - Just det, det glömde jag :P NM motsvarigheten borde ju då vara PCNM-årtal.

Hanna 

Creation
0

#18 Oj, jag som trodde jag tog bort den där delen om silverkortsgränsen. Tungan ute Kollade upp just den biten när jag skrivit klart igår, då jag var lite osäker på det, men glömde nog ändra.

Ska bli roligt att se vad som händer med KLH! :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Strawberi]
0

#20 - jag är jätte nyfiken vad som hände med det!

Lyan
0

Lite funderingar mitt i natten om guld- och silverkort…

Att de får ett guldkort för en förstaplacering i finalen. Detta tycker jag nog skulle kunna funka :-)

Bara frågan hur det ska skrivas i så fall tex om en gris har 3 guldkort (3 förstaplatser i finalen) och man skriver GP(3) känns det sämre än GP(1) trots att det är mycket bättre med 3.

Annars är jag rätt nöjd med mitt förslag :-P

dumlekola
0

# 10 - "Funderade över när man ställer ut sina marsvin brukar man väl "trimma" dem. Är det inte bättre att ställa ut dom som dom är!?"

Tycker det här vore en jättebra grej att införa i petklass! Fler åsikter om detta?

Abico
0

#23 - I petklass behöver man inte trimma marsvinen, pälsens längd eller utseende bedöms inte på det sättet utan på hur ren och mjuk den är.

Hanna 

kawaiichou
0

#24. Ohhh.. Var lite orolig just över att trimma då jag har funderat lite på att ställa ut mina två :)

Trodde man behövde trimma i båda ras & pet :)

dumlekola
0

#24 - Vad bra! :-)

Jag skulle helst se att det inte behövdes trimning i någon klass.

[Strawberi]
0

#26 - Håller med.. Det är hemskt faktiskt egentligen, då har långhåren det bättre. Dock har ju dom rullad päls, men dom slipper bli trimmade. Bara dom med coroneter måste trimmas där. Ungefär det är allt man måste göra.

Jag har både långhår och korthår. Jag älskar båda, men standarn på korthåren är jobbig att uppnå på alla vis..

Royalz
0

#27 Fast långhåren måste sitta själva under utställningskarriären, det är ju nästan lika elakt som att trimma..

[Strawberi]
0

#28 - Tänkte inte så långt.. Sant,

Lyan
0

#28 Det måste de inte alls, man måste bara vara noga med vilken de sitter med. Vet minst en framgångsrik utställare som inte har sina ensamma

[LoveBaloo]
0

Jag tycker det är utställningar för sällan. Tillhör sydväst och vill ha en gång i månaden åtminstone =D

[Aquelegia]
0

Lite off topic kanske men läser på om petklass just nu för from januari har jag tänkt ställa ut min 2 månaders hona. Det står i artikeln om petklass att dem ska ha bra vikt, vad är bra vikt för ett marsvin finns det riktlinjer ngnstans om vad ett marsvin "bör" ligga på inom en viss ålder ?

Royalz
0

För att ha nån chans i pet så Måste marsvinet ha superbra och stadig kropp med mycket massa fram! + rena öron, mjuka tassar och korta klor. Annars har man ingen chans tyvärr om man har ett marsvin med dålig kropp, för i finalen går domaren enbart på kroppen (iaf på alla utställningar jag varit på)

marsvin-90
0

#33 Kroppen e inte allt ;) Har skinnysar som inte har välrdens bästa kropp även har de fått silverkort o kommit till final ibland. Men visst en lagom kropp för ålder alltså inte fet eller smal på nåt sätt.

Royalz
0

Kanske för att dom är skinnys och söta? :p

Men i finalerna går dom iaf på kropparna.

luneas
0

#35 Som petdomare kan jag säga att kroppen inte är allt i finalen. Har själv placerat djur med toppenkropp lägre än djur med lite sämre kropp men med ett jättetrevligt och mysigt temperament t.ex.

Lyan
0

#33 och framåt.

Min Maily har fått två silverkort(ett vann hon framför en väldigt vinstrik hona, Grappa) och en finalplacering trots "kass" kropp. Hon är väldigt slank, det går inte att få upp henne i vikt framtill, där är hon som ett snöre och sedan lite större rumpa. Hon är ställd 5 gånger så vinstchansen är inte stor, men den finns där :-)

parsley
0

Jag ska börja sammanställa diskussionen nu.Glad

Atensia
0

#38 Blir intressant att se sammanställningen! :) Tycker många förslag i tråden är bra och skulle göra att statusen på petclass blir högre.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

imoon
0

Om jag får skulle jag gärna tillägga en grej på övrigt, får dock understryka att jag ej läst alla inlägg i tråden då jag sitter med mobil och skriver så jag kanske råkar upprepa detta… Jag har ibland (ofta) upplevt att många petdomare dömer utefter ras. Somliga har stönat och uttryckt sig negativt när jag ställt upp mina abys. Det är diskussion jag gärna ser…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus