Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3812 ggr
RosaKiwi
0

Hjälp! Vad e detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när vi kelade med grisarna hittade min vän nått på min hane. Det såg ut som om han var torr på ryggen. Man kunde dra av päls i små tussar. Och han hade två sår. Kommer att kontakta vetten på måndag, men vad tror ni att detta kan vara?

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

RosaKiwi
0

.

[Alexis78]
0

Det ser ut som sellnic, eller mjälkvalser somm är ett annat ord för det. Brukar vara jobbigt då du får sanera allt och han måste till vet så snart som möjligt då det inte går över av sig självt.

RosaKiwi
0

Jag ska ringa vetten direkt på måndag. Usch låter jobbigt =( Vad behandlar man det med?

[Alexis78]
0

Vi fick ivomec om jag inte minns fel, man droppar det i nacken och det ska upprepas var fjärde vecka i tre omgångar. Har du fler marsvin måste alla behandlas för det smittar väldigt.

RosaKiwi
0

oj…ja jag har 5 st. Hur ska jag sanera på bästa sätt?

Lixim
0

Virkon är bra till sanering.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
0

#6# Det finns antagligen massa olika sätt men jag kan berätta hur jag gjorde. Har gjort detta två ggr. Jag hälde vircon i en sån där sprayflaska man har till rengöring och så sprayade jag över hela buren och lät det stå lite innan jag torkade av. Likadant med alla burtillbehören.

Medlet är giftigt om dom får i sig det så jag fick rådet att ha alla separerade från varandra iallafall tolv timmarefter de fått det i nacken men då hade jag tio marsvin så det var omöjligt, men har man dem ihop är ju risken att de tvättar varandra.

Fridaaaa
0

Tror inte det är sellnic, liknar inte alls hur Morris såg ut när han hade sellnic, han fick inte sår.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

#9# Nej, det kan ju vara något annat med, det finns mängder av olika saker smågrisarna kan drabbas av. Det får ju vet avgöra, vi kan bara hålla tummarna att det inte är något jobbigt, men oavsett så skadar det inte för ts att vara förberedd om det skulle vara sellnic.

RosaKiwi
0

Hoppas att det inte är nått allvarligt =( Det första som jag fick i huvudet var skabb…men det attackerar väl öron oftast först?

Han har inte bott hos mig så länge…ca 3-4 veckor….Han kanske har burit på nått redan när han flyttat hit? Tråkigt om det smittar dem andra marsvinen också…Men har än så länge inte sett nått på dem.

Fridaaaa
0

#11 Inte all skabb, sellnic kallas även för marsvinskabb.

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html Sellnic
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html väldigt bra sida:)

Lyan
0

Jag tycker inte det ser ut som sellnic utan ett vanligt sår, kan han ha blivit biten? Vid sellnic brukar man kunna se att de blir väldigt tunnhåriga innan såren kommer

#8 Ivomec ger man antingen i munnen eller som injektion, det var inte stronghold du fick?

[charm76]
0

Fick hem en hona för ett bra tag sen som efter ett par veckor hade liknande sår… Fick sanera allt o sedan badade jag alla marsvin i Malaseb schampo och när de torkat fick de Adovcate för små katter i nacken, 1 droppe per halvkilo gris. Upprepade 2 ggr med 4 veckors mellanrum. Veterinären tog skrapprov men hittade inget, så det är fortfarande en gåta vad det var. Men jag har hört att de kan få sånt av stress o miljöombyte, typ "stresskabb"? Nån mer som hört det eller är det bara en "råttanipizzan" grej? Ingen annan av mina uppvisade några symptom alls, bara nykomlingen…

Hade varit kul o veta vad det kan vara.

RosaKiwi
0

Oki, jag har inte sett det innan alls, utan lade märke till det idag…först att det såg ut som om han va torr och sedan när jag kollade vidare så hittade jag två sår. Tänkte föst om han bara va torr och kliat hål.

Men den ena bilden som jag laddade upp med en liten hårtuss….där ser nu hur han tappar håret…i liksom små tussar.

[charm76]
0

Ja, precis såna tussar tappademin också! Det ser ut  som det sitter nåt i ändan som satt fast i huden, eller hur? Typ skorvaktigt?

Var likadant här, såg inget alls först, sen var det bara där… :(

[Alexis78]
0

#15# Precis så gjorde mina, just tappade pälsen och det blev sånna sår. Det var Sellnic på mina. Men jag läste inlägg #14# och kom på att det inte var ivomec marsvinen fick utan Aducate (stavning?).

Charlotta-B
0

Tycker inte det ser ut som sellnic, vi har haft det här hemma och det såg inte ut så. Tror han kan blivit biten lr så.

Charlotta-B

Fridaaaa
0

#17 Ok märkligt, för jag hade sellnic och Charlotta-B med och det såg inte alls ut så.

[Alexis78]
0

#19# Spelar det någon roll egentligen när ts ändå ska till vet imorron? Det är väl bara bra att hon får olika förslag på vad det kan vara och vad som isåfall bör göras åt det? Känns liksom onödigt att ge sig in i en disskussion om vem som har rätt eller fel och hur många andra som har haft samma sympom som ens egna när det i slutändan handlar om en liten gris med ett sår som vi alla hopas ska vara lätt att åtgärda.

Lexxi
0

En av mina hanar fick vanlig svamp pga hans tjocka päls och att han satt med rumpan mot vattenflaskan hela tiden. Han tappade päls i precis sådana tussar som din, men han fick inga sår vad jag kunde se.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

RosaKiwi
0

Han går ensam för tillfället. Har inte hunnit skaffa en kompis till honom vilket har vatt tur, annars kanske han andra också hade blivit drabbad.

Men mina andra 4 som går i en annan bur, fast befinner sig i samma rum, med ca två meter från burarna…Skulle dem också behöva behandlas om det nu är sellnic?

[Alexis78]
0

#22# Om det är Sellnic bör du behandla dem med, annars är risken att de bara skickar det mellan sig och aldrig blir av med det. Men det kan ju också vara något som är enkelt att åtgärda och då behöver du ju inte blanda in de andra.

Fridaaaa
0

#22 Om det skulle vara sellnic, så ja, måste du behandla alla marsvinen

nimroda
0

tror inte heller de e sellnic , hade de på mina första 2 marsvi och så =)

hoppas allt löser sig

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

RosaKiwi
0

Ju mer jag läser om sellnic desstu osäkrare blir jag. Läste att det oftast startar på insidan av bakbenen och magen. Min kille har det mitt på ryggen.

Lyan
0

Mina har haft sellnic 2 gånger (3 om man räknar marsvinet jag hade som liten men kommer inte ihåg hur det började på honom) och det började med att de blev tunnhåriga och lite skorviga på skuldrorna och neråt.

RosaKiwi
0

Ringde vetten och fick inte tid förän i morgon =(

Ville igentligen ha idag för det gör så ont i mig när jag hör att han har onte :'(

Iaf….fy vad det kan skilja i pris! Ringde till både djursjukhuset i malmö och vetrinärerna på Bruksgården som dem heter.

Bruksgården 225:-

och djursjukhuset 550-900:-

kamron
0

bruksgården kostar det 485kr, återbesök kostar 225 kr :)

RosaKiwi
0

oki :S jag pratade med henne i morse och då sa hon 225:- Hon kanske har vatt lite snurrig då :P

RosaKiwi
0

Ringde och pratade med dem igen och det stämmer med 225:- som grund. Sen tillkommer det om man behöver göra blodprov m.m.

kamron
0

Det är jätte biligt.Förvånad

Jag läste på deras hemsidan om priser och det stå så. Undrar nu om det gäller bara marsvin ,eller kostar det lika mycket om man kommer med hund.

RosaKiwi
0

Jag har för mig att det är nått på 300 när det e grundundersökning för undar om jag inte minns helt fel…typ 365 eller nått…men det va det ett år sen jag gjorde det.

[charm76]
0

Ska bli spännande o se vad vet säger efter allt spånande i denna tråden! :) Återkom gärna!

RosaKiwi
0

Ja jag skriver direkt när jag kommer hem =) Ska vara där 12.15

RosaKiwi
0

Så…nu e jag hemma….

Hon hittade inga djur, men ägg…Så hon trodde mjällkvalser eller marsvinsskabb. Hon sa att det var samma behandling. Han har nu fått sin första spruta, ska dit två ggr till med en vecka mellanrum.

[Alexis78]
0

#36# Precis som på mina, vad tråkigt Rynkar på näsan

[Alexis78]
0

Hur verkar den lille killen må nu när han fått första sprutan, verkar han må bättre?

RosaKiwi
0

Han e trött…nog lite skrämd också för han har legat i sitt hus sen vi kom hem, dock har han ätit lite =)

Fridaaaa
0

#38 Man märker inte det med en gång, tar oftast en tag innan man märker det :)

[Alexis78]
0

#40# På mina märktes det snabbt, men de hade ju klåda också, det var som om de kände sig lättade redan ett par timmar efter. Men trötta, precis som ts skrev.

[Alexis78]
0

#39# Jättebra att han äter, du ska se att han är sig mer lik imorron.

RosaKiwi
0

ja han har vatt ute och sprungit idag =) Jag fitt nått spray som jag skulle spray ett sprut varannan dag som skulle hjälpa mot klådan =)

RosaKiwi
0

Han har blivit sämre :¨( Vet inte om han klarar sig.

Idag såg han jätte trött ut i ögonen, "tilltuffsad" ut, och fått ett stort "sår" (där han saknas päls och skinn?) ska ringa vetten i morgon igen…

Lyan
0

#44 Stackaren :-( Håller tummarna!

RosaKiwi
0

Tack så mycket!

elsasputte
0

usch då =/

Forgetful
0

Hoppas han klarar sig :(

//Forgetful

flocken
0

#44 hoppas han klarar sig. Behandlar mina djur för skabb. Alla blir bättre utom ena hanen som har dåkigt imunförsvar. Min bebis hane cola fick som din, ett sår.  Tyvär var min behandling en beställnings vara så det slutade med att cola blev galen. tänk dig skabb räv. Han rev i nacken så bloden rann samtidigt som han bara skrek rakt ut. Tilllsut slutade han äta & bara satt helt paralyserad. Då fick han somna in 4 veckor gammal. Hoppas det inte går så långt för din hane. var en fruktansvärd syn.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

RosaKiwi
0

Chewbacca klarade inte natten Gråter R.I.P

flocken
0

Beklagar..

Hur är det med dom andra?  Denna jäkla skabben.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lixim
0

beklagar Gråter

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

idipidi
0

Men vad var det han fick hos veterinären? Det där måste ju nästan ha varit en reaktion på behandlingen. Kan inte förstå vad det annars skulle varit, om det inte bara var en väldig slump att han drabbades av något annat samtidigt.

RosaKiwi
0

# 52 Tack!

# 53 Jag kommer inte ihåg vad det hette, men det var en spruta i nacken som han skulle få två ggr till med en veckas mellanrum. Sen fick jag nått spray som jag skulle spraya ett spray varannan dag så skulle motverka klåda.

Men jag ska se om jag kan hitta kvittot om det står där.

Lyan
0

Nej, vad tråkigt Gråter

Var såret där han fick injektionen? Ivomec kan ibland ge rejäla sår om det går snett

RosaKiwi
0

Nä, såret satt längre bak….lite ovanför rumpan.

idipidi
0

Ta kontakt med veterinären och berätta vad som hänt tycker jag. Det finns inte en chans att det var sellnicken som han dog av, om det nu ens var sellnick. Sellnick och marsvinsskabb är alltså samma sak.

Lyan
0

#56 Ok, jobbigt att inte veta vad som gick fel :-(

#57 Hur tycker du det första såret såg ut? Jag tycker fortfarande inte det ser ut som ett sellnicsår

[Alexis78]
0

#58# Mitt såg precis likadant ut och det var också sellnic så uppenbarligen kan Sellnic se olika ut på olika marsvin.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
RosaKiwi
0

Jag ringde dem i morse på kliniken och berättade att han hade gått bort trotts att jag va hos dem och han fick spruta…den enda dem sa va att jag fick tillbaks pengarna för sprutan jag betalade som han skulle få på onsdag. Dem tog inte riktigt ställning till att dömt fel eller liknande.

När jag va där med honom på undersökningen så sa hon att hon inte såg nått mer än ägg.

Fridaaaa
0

#62 Förmodligen ej kunnig personal låter det som :/

RosaKiwi
0

Ja, jag kommer INTE att gå dit mer med min djur.

Fridaaaa
0

#64 Hade inte ja heller gjort.

nnicoleee
0

Vila i frid!Gråter

Dog han av sprutan?

RosaKiwi
0

Jag vet tyvärr inte vad det var han doh utav =(