vad är de ?
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ringorm
nä men usch , de känns ju som hela marsvinsvärlden ska smittas med ringorm 

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Åh nej! Är du säker? 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#6 Inte 100% men när mer än en har känns det väldigt kymigt :-/ Rufsi har på en baktass, de andra har jag inte orkat kolla.
En sak som förbryllar mig dock är att det bara sitter på fötterna :-S
Ser inte ut som Ringorm gumman? Kan det inte vara något annat, särskilt eftersom det bara är på fötterna? Något med underlaget i buren de inte tål eller så??

Tyvärr så dyker Ringorm upp på olika ställen på kroppen. Det finns inget säkert ställe.
Det finns flertal djur som har haft Ringorm på fötterna samt att de fått komplikationer utav ringormen just på fötterna.
Foten på bilden ser tyvärr ut som Ringorm. Det är bara att sätta igång med medicinering som är det absolut säkraste sättet att få bort ringormen. Samt förståss sanering! Men denna procedur vet du väl redan att det är nödvändigt eftersom du haft det tidigare.
Om det nu är ringorm: Fy!! Har aldrig haft det men bara tanken på att göra allt som ska göras med sanering och allt gör mig ganska irriterad faktiskt… Ändå har jag bara två grisar här…;)
För din skull hoppas jag att det är nått annat:)
Inte sellnic då? eftersom det "bara" är päls som saknas?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11# Stackare :( Håller tummarna att det inte är så illa.
#13# Var inte meningen att citera dig, riktade mig till ts. Det är inte kul med Ohyra oavsett vad det är.
#14 Du skrev ju mitt nr?
#14# Det var som sagt inte meningen, ibland skriver man fel. Vet inte hur jag ska förklara det tydligare.
#8 Jag har också funderat på underlaget, har nämligen nytt sköljmedel. Fast det är samma märke som det jag använt innan, bara annan lukt, men om det beror på det tycker jag att de skulle vara irriterad under tassarna och inte på.
#9 Precis :-/ Första gången var alla djuren täckta av utslag, i våras hade Bus på nosen, Honey ett mini på pungen och Nellie ett på ena frambenet som försvann innan jag ens hunnit få hem medicinen. Vad för komplikationer kan de få på fötterna?
#11 Sellnic ser inte ut så och börjar inte på fötterna :-/ Det är för skrovligt eller hur jag ska säga, men är det "bara" sellnic hade jag blivit överlycklig! (tänkte lova att i så fall skulle jag dansa naken på taket, men nä, tror jag hoppar över det XD)
#5 och #18 Ja, känner också det! Med tanke på att jag har misslyckats med 2 saneringar nu, hur sjutton ska man då få bort det!? Det känns nästan som att enda sättet är att flytta till något nyrenoverat där inga djur vistats :-( Bara det att jag köper hö från kobonde och kossor vaccinerar man ju, så jag kan lika gärna få in det veckan efter igen ><
Jag önskar mig en bastu! Då kan man bara slänga in höet och allt annat och låta det stå över natten!
#19 okej :)
Haha hade varit något det va om du hade gjort det haha :)
#19 jag tål vissa märken sköljmedel men inte alla lukter av samma märke, så kan nog vara det. Huden skiljer sig ju på foten och under foten med, nog lättare att visa sig på än under?
#19 Utvecklas skorvet till sår blir lätt cirkulationen i tassarna dålig och de kan drabbas av vad jag närmast skulle kalla kallbrand. Tyvärr finns det marsvin som har drabbats av det i samband med Ringorm och förlorat klor och tår pga det. Tror dock inte att det är vanligt, men det gäller att verkligen hålla koll så att eventuella sår behandlas och stoppas upp i tid…tyvärr kan ju dock ringorms-sår blossa upp riktigt fort och det är då svårt att stoppa.
Hoppas ändå att det inte är ringom som du har fått! *håller tummar* Kanske du ska kolla efter annan bonde? Eftersom du har sanerat etc kan det ju vara boven här. Behandlade du med oral medicin eller dopp tidigare?
Mvh/Cornelia
mina marsvin har också Ringorm just nu så det behandlas för fullt!
Har nu kollat igenom hela gänget från nos till "svans" och inte ett hårstrå fattas förutom på fötterna!
Byt tillbaka till samma sköljmedel som innan! =)