ballong mage.
vissa säger att man inte ska avla på marsvin som haft ballong mage medans somliga säger att man kan det för att det finns inget som säger att det e ärftligt.
så nu undrar jag hur ni tycker och tänker när det gäller avel på marsvin som överlevt ballong mage.
Jag har nappat upp en unge som fick ballong mage. var fruktansvärt att se hennes plågor. Men hon överlevde. Jag vet inte om hon fick någon skada av det. Så det är rekomenderat att INTE avla på henne. jag tar hellre det säkra före det osäkra,
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
"Ballongmage" är ju ett symptom på egentligen flera tillstånd. Bla kan dom ju få det pga trumsjuka. Men det som många kallar "ballongmage" vet man inte vad det beror på eller om det är ärftligt eller inte. Men det finns en risk att det är ngt tarmfel och varför ta risken när man inte vet att det inte är ärftligt. Det är ju ett ganska allvarligt tillstånd som väldigt många av dom drabbade dör av. Och bara för att det inte syns på en unga att den ärvt felet så betyder det inte att den kan föra det vidare. Så jag tycker att det är väldigt onödigt att avla på djur som haft "ballongmage".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ursäkta…, Men vad är "Ballongmage" egentligen?. Blir magen som en ballong eller? Låter ju hemskt! 
Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar glömde visst marsvinen!
#3 Man vet egentligen inte vad det är eller vad det beror på. Men det endel kallar ballongmage/ballongsjukan är att magen på marsvinet sväller upp. Dessutom får dom en konstig kroppshållning och kutar med ruggen. Magen är mjuk och inte spänd som den blir om dom tex får trumsjuka. Marsvinet fortsätter att äta och verkar inte ha jätteont utav det men får troligen inte i sej näring och vätska ordentligt vilket resulterar i att många dör. Oftast drabbas dom så tidigt som vid nån veckas ålder men oftast inte efter 2-3 månaders ålder.

jag tänker inte avla på någon som haft det. var bara nyfiken på vad folk tycker o tänker. har en tjej som överleft ballon mage men har satt avelsförbud på henne. vill inte riskera nått.