Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 900 ggr
Lixim
0

Marsvins rykten

Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle välja.

Jag och min sambo letar hus då vi vill ha lite mer plats.

Vi hittade ett hus där övervåningen uthyrdes. Hon som hade huset var väldigt posetiv till att vi skulle få hyra, tills vi sa att vi hade marsvin..

svaret vi fick var ''Nej min son hade marsvin en gång och jag vet hur det funkar, ni får inte hyra''

Vad är det för attityd??

Bara för att hennes son uppenbarligen inte hade en bra djurhållning betyder det inte att vi inte har det. Snacka om att döma ut folk utan en chans. Blir så arg och besviken.

Är det någon som varit i samma sits som vi? kommer det verkligen vara svårt att hitta ett hus att hyra p.g.a marsvinen?

Tycker det är väldigt synd att personer har den här uppfattningen om marsvin.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Så kan man ju inte säga?! Antingen är det djurförbud eller inte, man kan ju inte förbjuda en djurart?!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LoveBaloo]
0

Jag tycker att folk har en väldigt sned bild av marsvin, eller så har de flesta som har marsvin lämnat helt fel intryck. De är så grisiga som ägaren gör dem, de kan inte städa upp från sig själva.

Tycker det är jättetråkigt att hyresvärden säger så, men jag skulle själv aldrig sagt i förväg att jag har marsvin, just för att jag vet hur lite folk vet om marsvin.

Jag ska flytta in i en lägenhet snart, såg i kontraktet att djur är tillåtet och det är jättebra, men mer säger jag inte. Det får bli en positiv överaskning!

Lixim
0

Ja jag tyckte det var ett väldigt tråkigt bemötande. Det huset var djurtillåtet då när vi först sa att vi hade hundar, var det inga problem.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[NalaMeya]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Får nog hålla med dom andra: antingen är det förbjudet eller så är det det inte! Blir väldigt arg när jag hör detta faktiskt!

Fråga vad hennes egentliga anledning till att inte tillåta just marsvin är.

[Alexis78]
0

#1# Fast det kan man ju faktiskt. Hyr man ut övervåningen på sitt eget hus får man ju själv välja vem man vill ska flytta in, så enkelt är det. Det finns säkert någon fnstilt lag om diskriminering, men den gäller nog inte om man nekas för en viss typ av djur.

Ts, Jag hade tex inte viljat att en person med en enorm orm, eller med en spindeluppfödning, hade flyttat in i vårt hus om jag skulle hyra ut någon del av det och säkertligen hade det upprört någon, men de hade ändå fått acceptera det.

Marsvin är underbara, fantastiska djur, men jag vet att inte alla tycker likadant och dom måste ju få ha sin åsikt också.

[LoveBaloo]
0

Ja, det är SÅ trist. Önskar att det hade lönat sig med att tjafsa med sådana människor, men hon har överpositionen för hon äger stället och då är det mycket lättare att sätta sig på tvären, speciellt eftersom ni ändå inte har skrivit kontrakt

Fridaaaa
0

#5 Har inte sagt att man inte kan?! Det är ett uttryck många brukar säga när man blir arg "så kan man väl inte säga", väldigt vanlig uttryck, i alla fall här nere. Menade att det är diskremenerade med tanke på att han hade godkänt det och sedan nekat pga att dem ska att dem hade marsvin.

Lixim
0

Ja absolut ska man kunna neka djur. Men människan i fråga bor inte där själv.

Hade det vart djurföbud visst.. men att tillåta endast vissa djur förstår jag inte riktigt.

Huset var uppdelat i 2 våningar, ända stället man kunde mötas var i farstun där en dörr ledde till första våningen o en dörr till andra.

Att hon inte tycker om marsvin ska inte spela någon roll, då hon inte bor där. Och skulle marsvinen förstöra huset totalt får hon ju begära ersättning från oss.

*fantiserar om marsvin som springer med pennor på väggarna och river ner tapeter och slår hål i dörrar*

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Fridaaaa
0

#8 Nej det var det jag menade, att det låter konstigt att neka vissa djur när man inte själv bor där:)
Era hundar kan ju göra mer skada än marsvin hehe

[Alexis78]
0

#8# Det är nog inte riktigt vandaliseringen hon tänker på :)

Men en del människor tycker att marsvin luktar och att lukten sätter sig i väggarna, säkert har hon sin egen bild av hur marsvin är. Förstår att du är besviken men man måste ju samtidigt acceptera att alla inte älskar marsvin, var och en måste få bestämma själv.

Jag är tokig i hundar och har svårt att förstå att en del kan vara rädda för dem, men likväl finns det folk som är rädda för hundar och då får jag respektera det. Det är helt enkelt inte konstigt att neka de djur man ogillar, om man har många sökande så varför ska man ta just dom som har uppfödning av det djur man inte tycker om?

Lixim
0

Tycker bara det är komiskt att hon bara antar att marsvinshållning är katastrofal men hundar går bra. Hundar kan vara lika illa, göra av sig inomhus, tugga sönder allt,skälla dag som natt,håra,drägla.

Och då är min fråga varför hundar men inte marsvin?

Tycker det är fel att dra alla över en kant. Hon har bra erfarenhet av hundar, så hundar går bra.

dålig erfarenhet av marsvin så marsvin går inte bra.

Men att anta att alla hundar är bra och alla marsvin dåliga, nej det tycker jag är ett barnsligt tänk.

Nu finns det ju fler hus, bryr mig inte att det inte blev just det huset. Det som stör mig är hennes bemötande.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Lixim
0

#10 absolut repspekterar jag det.

Men just bemötandet hon gav tyckte jag inte om. Vi sa ändå att vi håller det väldigt rent då jag har en lungsjukdom som annars skulle bli värre.

Jag tycker hon kunde ha frågat mer istället för att bara blankt säga nej.

Men det finns fler hus :) och bråttom har vi inte.

Och inte säga att djur går bra utan då säga vilka som går bra och vilka som inte gör det.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

[Alexis78]
0

#12# Ja det har du rätt i, om jag hyrt ut och någon frågat om djur går bra hade jag direkt frågat vilket djur det rörde sig om så att den saken klargjordes med en gång.

[LoveBaloo]
0

Precis! Hundar och katter kan lukta lika illa och förstöra om man inte sköter dem. Det gör väl alla djur. Finns det något djur som inte luktar trots att man inte sköter om dem rätt?