Uppfödarnamn
Hej!
Jag vill starta ett marsvinsuppfödning och jag skulle behöva ett bra uppfödarnamn, som jag inte kan komma på! Jag är väldight tacksam all tips som Ni skriver!!! Det behöver inte nödvändigtvis vara något med naturen utan tänk på annat också!
MVH/Balázs
Ditt namn låter som ett perfekt uppfödarnamn ju!
Att registrera uppfödarnamn är inte det första man gör. Inom SMF måste man ha fått godkännande först, ex. ställt minst 2 godkända grupper (fyra olika marsvin) samt klarat ett kunskapstest. Så namnet är ingen stress.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Svar till FruJohansson. Tack! Det var snällt sagt och bra idé också!
Svar till imoon och FruJohansson.
Hur låter Monty´s Marsvinuppfödning? Så hette mitt första marsvin.
#4 tycker det låter fint
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ang reg av uppfödarnamn inom SMF. Är det bara "rasdjur" man kan bli godkänd på, eller är det även pettisar? Och om det bara är i ras, är det samma sort på alla 4 eller går det bra med 2 olika?
Tacksam för svar från nån som vet, för jag har noll koll! :)
#6 ja det måste vara rasrena djur.
De två som ställs tillsammans i upf grupp ska vara av samma ras.
Om båda grupperna måste vara samma ras är jag osäker på, men jag tror inte det.

Här står hur det går till (samt vilka krav som finns) för att registrera ett uppfödarnamn inom SMF.
Håller med dig!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Shit.. då måste jag välja ras då alltså.. ;) Svårt! :)
Att välja ras och uppfödarnamn kan bara du göra ;-). Det är viktiga saker som måste betyda något för dig. När det gäller namnet har du gott om tid att bestämma dig. Att bli reggad uppfödare är inget som går på en pisskvart utan det tar minst ett förmodligen två år innan det är klart. Att det tar tid är en väldigt bra sak för det är ett stort ansvar att vara marsvinsuppfödare.
Om du verkligen vill bli SMF-uppfödare vilket är jätteroligt och jag uppmuntrar dig att försöka måste du hitta den ras som passar dig. Du måste välja det som du tycker är allra finast och mest intressant bara då kan du göra något bra av det. Det finns massor av exempel på folk som tagit första bästa och sen ångrat sig och bytt ras. Visst kan man ångra sig men det ställer till en massa krångel, tro mig jag är en av dem. Försök besöka så många marsvinsutställningar du kan titta på djuren och pratamed uppfödarna/utställarna. Lusläs SMFs hemsida kolla alla uppfödarnas hemsidor och läs rasbeskrivningarna. Missa inget din drömras kanske inte är så vanlig.
Min resa mot uppfödarnamn gick snabbt skulle jag tro. Jag hade haft marsvin väldigt länge vilket jag tycker är viktigt så att man känner arten väl och vet att man orkar mocka burar. Jag hade funderat i många år på att bli uppfödare innan jag köpte mina första rasdjur våren 2007. Hösten 2009 fick vi vårt uppfödarprefix SMF 446 Chokladfabriken. Vi föder upp nonself harlequin/magpie en ras/variant som jag inte visste fanns när jag köpte mina första rasdjur, därav mitt tips att leta ordentligt innan du bestämmer dig.
Att vara SMF uppfödare är jätteroligt och helt underbart men det är en ansvarsfull och dyr hobby. Du får inte igen pengarna du lägger ut på marsvinen. Det är väldigt få uppfödare som klarar av att ha mindre än 20 djur, har du den platsen? Du måste ta väl hand om dina djur och aktivt finna goda hem till de ungar du inte tänker behålla det senaste tar oerhört mycket tid och kraft.