Burstädning
Jag tänkte lite på hur ofta är det ni behöver städa hos era smågrisar?
Jag städar bort kiss samt bajs var 3e dag och hela buren en gång i veckan. Jag har två flickor i en 130x55 bur.
Vad anser ni är behövlit hos era?
Skriv gärna måttet på bur och antal marsvin i :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Städar var 8:e dag. Buren är 300*80 cm och däri bor 7 grisar :)
MVH Erika :)

Jag städar nog precis som TS skriver och våran bur är i samma mått och med samma antal grisar, dock har vi fleece i ena burdelen. Sen får våra vara ute väldigt mycket och många timmar om dagarna =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
har en billy 180, städar en gång i veckan men tycker att det luktar snabbare, borde nog ta bort lite ibland. Har stl :)
Städar alla mina burar en gång i veckan, burarna är 126x59, 166x56 och 196x66 med upp till tre marsvin i varje. Den största buren tömmer jag inte helt utan tar bara ut det smutsiga och fyller på nytt.
Hanna
Har en 207*90 med fem honor och en 150*90 med två hanar. Jag har lakan i burarna och jag sopar upp lite "kottar" och hö varje morgon när dom får frukost. Byter lakan, tar ur kissigt spån och fyller på nytt gör jag var 3:e till var 5:e dag, lite beroende på hur jag jobbar. Funkar bra för mig hittills :)
En gång i veckan. Vet inte burmåtten, men har 1 gris i en bur där det är tillåtet att ha 3 marsvin och 1 gris i en bur där det är tillåtet att ha 2.
Jag städar bort skit och kiss rätt ofta, men tämmer hela buren 1 gång i månaden tror jag, mina grisar bajsar bara i husen så det är rätt lätt att mocka:)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Måste småstäda varje dag, men jag har ju för tillfället 12 marsvin i en 1.3 m2 bur… Hoppas på ändring efter att alla bebisar flyttat.
#6 har du bara två? i varsin bur?
#9 Ja.
vi har en 194 cm lång och 67 cm bred och 24 cm hög/djup med 2 honor med kullar i.
vi har två st 110 cm lång, 65 cm bred och 24 cm djup/hög där vi har 2 i varje.
vi har en 173 cm lång, 103 cm bred och 40 cm djup/hög med 5 i.
Vi städar var tredje dag.
Burarna här är 160x70 och 160x80, med fyra marsvin i varje. Jag städar vid behov, men det brukar bli vart femte till sjunde dag.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
140x50 = 2 marsvinshanar = spån plus halm = 1 gång/veckan
120x50 = 2 marsvinshanar = spån = 1 gång/vecka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man får ju inte ha spån.
En filt eller matta + halm är bra.
http://www.agria.se/smadjur/artikel/okunskap-gor-marsvinen-sjuka
#14 Jo det får man ha! Den artikeln är helt fel!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Städar var 3-4:e dag och tar bort det skitiga och fyller på med nytt spån.