Förebygga smitta
Det är verkligen mycket ringormssnack nu. Och det verkar faktiskt vara mycket Ringorm överallt. Jag blir lite skraj, för skulle jag få in Ringorm i min "bastubur" skulle jag säkert få riva den för där är allt trä: väggar golv och tak. Jag tänker att "marsvinsvärlden" måste ta i med krafttag för att förebygga att det sprids. I föreningen kanske genom att samla in information, låta alla som fått det fylla i ett formulär så att vi kan lära oss mer om hur det sprids. Vet ju hur det går till teoretiskt, men hur stor ÄR risken på en utställning tex? Men framför allt på individnivå. Vad sägs om att tex alltid bada nya djur innan de släpps in i flocken? Vad skulle man bada dem i då? Några andra idéer?
Jag är ingen expert på ringorm(har aldrig upplevt det själv *pepparpeppar*), men man vet ju att sporerna är luftburna och kan sätta sig var som helst, så det är nog svårt att finna något "system" för hur det sprids. Det mesta man vet om Ringorm hos marsvin täcks nog av artikeln vi har på mif.
Man kan bada sina marsvin+transporter m.m. i virkon efter utställning för att minska risken för att få hem smittan. Det desinficerar/sanerar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tyvärr kan man inte förebygga det.
Men är man på utställning eller lånat ut bur/transport/borste mm så är det bra att virkona allting innan man det in det i huset mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.