Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1531 ggr
linnfluffy
0

Bästa tipset?

Har lite funderingar på hur vi ska få vårt ena marsvin att bli lite mindre blyg. Han blir 10 veckor 22/8 och hans bror är mycket mer framåt. Har pratat med en del som sagt att ta ut huset några stunder per dag så han ej kan fly utan vänja sig vid situationen och rörelser runt omkring. Vad är era tips eller är detta det bästa? :) Förutom att kela och gosa med dom såklart!

Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy

Lixim
0

Mysa och massa godis Glad

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

FruJohansson
0

Gurka! Små små bitar som han får ta ur handen. Hus utan väggar. Långsamma rörelser. Testa olika placeringar av huset/husen. Fixa mysiga liggplatser på andra öppna platser o buren så att han lockas att ligga där, tex på hustaket.

VilmaKristina
0

Känner igen mig.

När mina grisar var 10 veckor var den ena mycket blyg.

Men gör så att du har h*n i knät och gosar och fjäskar med godis:)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du har en hage så låt dom vara där och lägg dig själv brevid och prata med dom och klappa dom, fast riktigt långsamma rörelser och vänlig röst.

Så gjorde jag med mina, efter ett tag så fick dom vara utanför buren och jag låg där, det slutade med att dom båda klättrade upp på mina fötter och någon kissade på mig.

Den ena älskar att ligga under hakan på mig när jag sitter i soffan och vi bara gosar. Har jag för urringat på mig så får jag slick och nafs på axeln. Ibland är det hakan som gäller med massor utav pussar från dom båda. Igår fick jag ett slick på läppen men där ville jag inte ha ett nafs, ifall om hon ville bita hårt …

Ge det tid, med lugn och ro.

När hela familjen är hemma så är det andra bullar, då är dom mer rädda av sig. Och det tar nog tid för dom att vänja sig vid dom andra som inte umgås med dom så mycket som jag gör.

Lycka till! :-D

Oj, förlåt jag tror jag babblat på en del ….

Fridaaaa
0

Ge gosaker, och gör mycket saker runt omkring dem och såklart mycket kel :)
Ta inte bort husen, så känner dem sig bara mer otrygga.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

Står buren på golvet? Jag har märkt, ganska nyligen faktiskt, att blyga marsvin ofta föredrar att komma upp lite i höjd. Våra bebisar exempelvis har bott på golvnivå fram tills för en vecka ungefär och nu när de kommit upp lite är de inte alls så rädda för rörelser som tidigare.

Annars tycker jag att kel är det ultimata sättet att lugna ner blyga marsvin med. Och muta klagar de ju inte över, som andra skrivit. Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Binajis
0

Mitt tips är att klappa och pyssla med marsvinen i buren, utan att ta upp dom. Jag tror de flesta marsvin tycker att själva upplockandet är jätteläskigt, och därför kan det vara bra att de inte kopplar ihop det med att matte med händerna i buren - alltid resulterar i upplyft.

Dessutom ha hus utan fyra väggar. Det blir för isolerat, marsvinen vänjer sig inte i samma snabba takt vid olika ljud och rörelser, men framför allt kan det ju bli ett helt företag att få upp dom. Man måste lyfta bort huset - panik!! Man måste sätta sig in i deras situation och hur himla mycket större skräckinjagande och vi faktiskt är. Jag kan faktiskt bli mer förundrad över tama marsvin som inte är ett dugg rädd för oss, än skygga marsvin.

Och med det sagt så håller jag med imoon #6, att få upp buren från golvet om den står där.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

FruJohansson
0

Tror också på det dör med lyftandet. Mina marsvin är inte ett dugg rädda för mina barn, för de får aldrig lyfta upp dem, och det tror jag de har märkt.

linnfluffy
0

Okej, många bra tips. Nej dom står på en bänk i midjehöjd och de har dom gjort hela tiden. Ja ja har funderat på att byta till ett lite mer öppet hus som man inte behöver lyfta ut hela tiden. Idag var dom ute och sprang i sin golvbur och fick en hög sallad. De gick faktiskt bra :) Nu är det bara mycket kel som gäller. Sen hitta ett godis dom tycket om, testat tre olika och inget faller dom kräsna i smaken :)

Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy