Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2871 ggr
Memris
1

Paprika & tomat

Dessa grönsaker ratas totalt här.
Vi ger i huvudsak olika kålsorter, morötter & sallad/bladpersilja.
Men jag hade ju även marsvin boendes här under sommaren o ingen har velat äta just paprika o tomater?
Är det en slump eller är det vanligt att de inte gillar dessa?
Testat olika färger paprika och vanliga/körsbärstomater.
Samma resultat.

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tomat bör inte ges ofta, så det gör inget.
Paprika var mer märkligt, då alla mina marsvin alltid har älskar paprika.
Morötter ber inte ges ofta heller, då det innehåller socker = risk för tjocka marsvin, persilja bör inte heller ges var dag (hört det finns risk för urinsten eller vad det nu var. Och sallad innehåller mest vatten, inte mycket c-vitaminer direkt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NalaMeya]
0

Paprika går att äta här hemma, men det är häller ingen storfavorit;) Men tomat däremot är tydligen väldigt gott:)

Memris
0

Nej precis, morötter ges nån gg i veckan, ibland 2.
De gånger vi ger sallad blandar vi det med bladpersilja för C-vitaminens skull och detta sker även det 1-2 ggr per vecka.
Därav att jag skrev sallad/bladpersilja för det ges i blandad form :)
I huvudsak är det mestadels kålsorter 2-3 ggr dagligen och så marsvinsgröt varannan dag.
Idag åt de faktiskt banan, även det har de ratat tidigare.
Äpple får de nån gg i veckan oxå och de äter allt utom skalet ;)
Apelsin totalratades det med.
Lustigt med paprikan, vi har det så ofta hemma så jag ska testa igen :)

Nicolew
0

Mina gillar inte heller paprika! :P Dom har inte äns smakat då de!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

NinaS
0

Mina grisar gillar då både paprika och tomat! :) Däremot så är ett par av dom inte så fötjusta i gurka, det ska ju "alla" marsvin gilla…

FeliciaS
0

Paprika är en storfavorit här hemma, särskilt gul. Det är bara ett av marsvinen som inte tycker om det (av sex stycken) men alla mina tidigare har älskat det. Tomat får de aldrig och det är inte heller någon vidare bra marsvinsmat så det behöver du inte ens försöka få dem att tycka om :) Paprika å andra sidan är en väldigt bra c-vitaminkälla.

Mina marsvin blir mer kräsna med grönsaker under sommaren, då vill de ha gräs och annat gott utifrån ;) Men till hösten när de inte har fått gräs på flera dagar så börjar de äta fler och fler grönsaker. Det är möjligt att dina grisar börjar äta paprika sen när de inte får så mycket annat gott.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Memris
0

#6 Du där sa du något! Kan ju vara för jag förut varje dag var ute o hämtade in gottigheter som gästerna oxå blev lite kinkiga med grönsakerna :) 
Då ser vi när det inte längre går o plocka in, då får de testa paprika igen :) Tomat var mest för vi hade det hemma o för o ge variation, vet att det inte direkt står på topplistan för bra föda :)