Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1915 ggr
agnesfh
0

halm?

Hej! Mina två marsvinsflickor bor just nu i en bur med spån och jag har inte haft några problem med det utan dom trivs ju faktiskt bra med det. Men eftersom jag har en mamma som inte tycker om att det hamnar spån flera meter från buren när dom springer omkring och att jag kan har fri tillgång till halm (från stallet) undrar jag nu om det finns några som har/har haft halm i buren till sina marsvin och vad ni tycker/tyckte om det jämfört med t.ex spån? Vore ju kul att få spara några slantar genom att kunna använda halm istället eftersom det nu är gratis för mig :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Mari
0

Jag har testat men bara under någon vecka och jag tyckte inte det var så bra.

Halmen suger inte upp kisset lika bra utan marsvinen fick kissfläckar på pälsen och det började lukta snabbare från buren vilket gjorde att man fick göra rent oftare.

Fördelarna jag tyckte var att de blev mer sysselsatta då de gick runt och småtuggade och gjrode gångar mm.

Jag skulle nog rekomendera att ha ett lager spån i botten ändå, så att kisset sugs upp. Har man ett lager halm ovanpå så flyger det inte runt lika lätt :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

agnesfh
0

Ja, jag funderade faktiskt på att bäst vore nog att ha ett litet lager spån undertill eftersom halm inte suger upp kiss lika bra. Ska nog testa och se vad jag och grisarna tycker om det :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Mari
0

Ja, testa dig fram, du har ju halm gratis så det är bara att testa som sagt :-) Jag tror säkert att marsvinen uppskattar halm

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

Jag har halm i ena buren, för att skinnyt ska få mer värme, har spån under eftersom halm inte har så bra uppsugningsförmåga.
Jag tycker att det är kanon :)
Inte alls vasst som vissa säger (finns ju 2 sorts halm)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svea-
0

Vi har spån i botten,MASSOR med härlig halm som marsvinen bygger fina gångar i,lekar i i tuggar på !! Det är det bästa som finns tycker våra gose-marsvin! I halmen gömmer vi gottis som dom får leta upp oxå,vilket e roligt!! Sen har vi små mysiga kryp in under halmen,våra marsvin tycker det är jättemysigt,jätteroligt.Men det krävs spån i botten eftersom halmen ej suger upp så bra!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

agnesfh
0

#5 efter att ha läst ditt inlägg tror jag bestämt att jag ska testa med halm! (men spån i botten givetvis) :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

VilmaKristina
0

Spån är vasst.

Dom kan tex sticka sig på det.

Spån är bättre tycker jag, eftersom det också är lätt att mocka (:

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

FeliciaS
0

Det går inte riktigt att jämföra halm med spån eftersom halm inte har någon uppsugningsförmåga att tala om :P Det som det gör är möjligtvis att fylla ut buren.

#7 Jag antar att du menar att halm är vasst? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

VilmaKristina
0

Ja, skrev lite fel ;)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Fridaaaa
0

Mitt halm är inte vasst direkt, mina har adrig stuckit sig på det. Jag tycker inte att det är vasst och mina marsvin älskar det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svea-
0

# 6

jag testa…det e så kul att se hur kul och wwiieee marsvien tycker det är!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.