Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 808 ggr
[charm76]
0

Beteendefundering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en supersöt bufftjej här hemma som jag blir lite fundersam på ibland. Hon fick en tuff start i livet, togs alldeles för tidigt från sin mamma och hade skabb när jag fick henne ca 4 v gammal (hon kan ha varit yngre)… Hon är väldigt svår att läsa. Hon härjar runt i flocken hon går i hej vilt och du kan inte avgöra om hon är arg eller bara glad. Man märker även att de andra marsvinen inte riktigt vet vart de har henne heller. Tror ni att brist på mammas fostran o avsaknaden av "vuxen förebild" kan ha stört hennes beteende och att hon helt enkelt inte kan språket o reglerna??

Bilden är tagen ca 1 ½ vecka efter jag fick henne.

VilmaKristina
0

Jag vet inget om sånt där.

Men du kanske har en ''erfaren/vetande'' hona?

Dom två kan ju då gå tillsammans så hon får kanske lite av en ''förebild'' som kanske och förhoppningsvis lär henne något :)

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

FeliciaS
0

Jag tror absolut det beror på att hon togs ifrån sin mamma så ung, har varit med om samt hört om liknande upplevelser när det gäller kattungar. Dock tror jag att det löser sig med tiden för marsvin eftersom de är flockdjur och så beroende av varandra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon funkade inte alls i flocken, så jag tog ut henne o satte henne med en som är lite äldre o som kan reglerna, så att säga. Det är lite lugnare här hemma nu… :)

EvaLuna
0

Jag hade en råtta en gång som tagits från sin mamma när en va endast 3 v. Hon va oxå helt knäpp…. osocial, skygg, underlig &  rymningsbenägen… Jag är övertygad om att de va för att hon togs från sin mamman alldeles för tidigt

Misarn
0

Så kan det garanterat vara, vi tog hem 3 honor som var väldigt unga och det blev bråk och tjafs med en gång och antagligen för att ingen riktigt visste hur man ska betee sig mot varandra, blev en stor skillnad när vi fick hem en hona/hane från uppfödare, det är så synd att det ska behöva vara så, stackars tjej, men vad bra att hon får gå med en förebild =)

[donkeyqueen]
0

*putt*

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har hon gått med sin "förebild" i 2 eller 3 dagar (jag är lite dagvill just nu så jag har inte stenkoll) men det funkar över förväntan! Studerade dem igår kväll o när hon inte uppförde sig utan bara röjde på som hon brukar såg det ut som om hon fick en rejäl utskällning! Hon var spak en lång stund o är lugnare även idag… Fascinerande… :)

VilmaKristina
0

Vad skoj att det går ba! (:

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.