Sellnic!
Hejsan! Jag funderar lite över hur Sellnic kommer till från början hos marsvinet? /Felicia
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är en parasit som sprids från marsvin till marsvin samt via saker som varit i kontakt med smittade marsvin. Det som gör att det kan verka "poppa upp" utan kontakt med andra marsvin är att det kan ligga latent länge utan att bryta ut samt att även marsvin där man ännu inte (åtminstoe inte såom ovan) ser tydliga tecken på sellnick kan föra smittan vidare.
Tyvärr är det också fortfarande vanligt att veterinärer inte rekommenderar att man behandlar samtliga marsvin hemma utan enbart det djur där det brutit ut.
Okej, tack för svaret! :) Men jag läste att symtomen var bl.a. hårlöshet vid bakbenen och det fick mitt förra marsvin, han magrade även och fick inte klåda som jag läste att de får. Men han hade inte Sellnic… Kan inte äldre djur tappa lite hår vid bakbenen?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

om man får sellnic! vad gör man då??
snälla svara mig snabbt jag tror jag har fått in det hos mig !!!!!!!!
ring till veterinären och så får du nåt ohyremedel?
Helena

tack så mycket men jag vet inte om jag har fått det ser bara så konstigt ut vet ej hur sellnic ser ut ju! men detta vita marsvinet har svarta små sträck i pälsen vid rumpan.
Här kan du läsa http://humlan.just.nu/
Helena
Kan det vara Static?
Helena

jag vet ju inte är så panik slagen o ledsen nu mina små älsklingar tänk om jag misster dom
jag ska åka till vet på måndag då tar hom emot mig o mina små guldklimpar. 

tack ska läsa där på humlan

det liknar det med prickarna på baken men jag ska til vetrinären på måndag ändå.
Static är mycket vanligare och inte alls farligt, det kan man behandla hemma med ohyreschampo :)
Men symptomen är väl olika? Static är inget marsvinen lider av, det är bara som prickar i pälsen. Sellnic lider de väl av?
Ja sellnic lider dom av det är ju skabbdjur som går i gångar under deras hud. Och Static är som prickar i pälsen jag tror inte dom lider av det. Men är inte Static nåt slags djur också?

okej tack för hjälpen ska åka till vet idag
Lycka till :)
Helena

jag var hos vertrinären o det är okej igen. nu vet jag inte vad det var jag blandar på sellnik och static men jag ska bara tvätta dom så går det bort med tiden. så nu är det helt okej igen blan mina älsklingar. 
skriver veterinär en recept när ett marsvin har sellnic men bör alla vara behandalade? är det schampoo mot sellnic eller når speciellt?
mot sellnic är det sprutor som veterinären ger

jag vet atta det är sprutor men mina fick inga sprutor skulle bara tvätta dom o allt jättenoga nu ett tag framöver.