Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 811 ggr
Lamina
0

Kraftfoder - Äter inte?

För ungefär en vecka sen fick jag hem mina allra första marsvin! Jag har sett fram emot det länge och läst på massor om dom. Men fick lite problem redan från början. Den yngre pojken är lite dominant, men inte så att det oroar mig. Däremot är den äldre pojken väldigt mager. Enligt förra ägaren (som är en vän till mig) så har han haft problem med vikten sen han bröt av en tand för länge sen och kan även behöva få tänderna klippta då och då. Hur man gör det har jag ingen aning om, men den dagen den sorgen…

Nu till saken; för att få upp killen lite i vikt har jag börjat ge en näve müsli varje dag. För att göra det lite enklare så får dom samma müsli som råttorna; mathavre, müsli med alla fyra sädesslagen och cornflakesflingor, frön och en liten mängd nötter (vet inte om jag borde plocka ur nötterna eller kanske ge dom något helt annat?). Första dagen så bara slängde dom i sig müslin som vore det det godaste dom ätit. Men efter det har dom knappt tittat åt den? Vad ska jag göra för att dom ska äta müslin? Gör jag kanske helt fel att ge den till dom eller ger jag för mycket?

Tacksam för svar.Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
0

Man behöver inte ge dem müsli :) 
Jag ger inte mina det.
Mina får: Hö, pellets blandat med havre och grönsaker:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cavia
0

Så länge marsvinen får fri tillgång på hö ska man inte behöva klippa några tänder…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lamina
0

#1 Nej, det förstår jag, men det är enklare för mig att ge det eftersom jag ändå har det hemma till råttorna och mössen. Men om det är bättre att ge dom något annat så gör jag ju såklart det. Frågan är bara om dom skulle äta det när dom inte ens äter müslin?

#2 Enligt förra ägaren kan jag behöva göra det ibland, som jag förstått det för att han har brutit en tand en gång i tiden. Jag tvivlar inte en sekund på vad hon säger och att hon har tagit hand om pojkarna på bästa tänkbara sätt, i.e. fri tillgång på kvalitetshö.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[donkeyqueen]
0

putt

Lamina
0

Ingen?

//Lamina

FeliciaS
0

Müslin låter som relativt bra kraftfoder, dock bör marsvin varken få cornflakes, nötter eller frön. Vill de inte ha den så kan du testa att ge helhavre blandat med kornkross. Dock behöver de inte kraftfoder i några stora mängder om de är friska, utan klarar sig bra på hö och grönsaker så länge det är ett bra hö och bra grönsaker (gurka, sallad, tomat och frukter hör inte hit - tips hittar du i artikeln "Handla rätt till marsvinen"). Ha även två skålar som du ger ur så att båda kan äta samtidigt om de vill (med tanke på att den ena är mer dominant).

Om han har fått problem efter att ena tanden gick av skulle jag verkligen kolla upp det hos veterinär. Normalt sett växer en ny tand ut snabbt och marsvinen har inga problem med att de växer eller liknande. Det kan vara så att han har ont eller att det är något annat fel i munnen på honom (ex. bettfel), vilket gör att tänderna inte slits som de ska och att de har svårare för att få i sig maten. I det fallet kan det dock se ut som att de äter, men i själva verket sitter de mest och pillar med maten utan att få i sig så mycket.

Hur gamla är dem förresten?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sammetskatt
0

Vill bara varna att det kan gå riktigt illa om man klipper marsvins tänder. Det är absolut inget man ska göra regelbundert, utan inte alls. Tanden kan spricka ner till rötterna och bilda inflammationer och bölder i marsvinets käke, vilket är plågsamt och smärtsamt för marsvinet. Blir det problem med att tänderna inte slipas ner som de ska så be en veterinär SLIPA ner tanden till rätt längd istället. :)

I övrigt skulle jag föreslå att du ger havregryn eller grynblandning till marsvinen. Dina råttor kan säkert äta samma. Frön, nötter osv är väldigt fett och ingen bra marsvinsmat. Flingor brukar innehålla mycket socker.