Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 5583 ggr
LondonDirector
0

Slickar :)

Mitt ena marsvin slickar på mig hrla tiden :) Trodde först det var för att det var salt den ville ha men den slickar på mig även när jag har tvättat händerna och så, någon som vet???

[donkeyqueen]
0

Lämnar ett tassavtryck här, för att jag sjäv gärna vilj veta varför :) Glad

Fridaaaa
0

Inga av mina marsvin har någonsin slickat på någon :) Inte hos mig i alla fall.
Så har inte en aning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blomkrukan
0

Jag vet inte varför dom slickar men jag tycker det är väldigt mysigt när det sker : )

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kallar dom för pussar :-D

Min ena dotter blir sur för båda pussar på mig stort sett hela tiden men nästan aldrig på henne. Men på slutet av pussarna så blir det ett litet nafs, vilket inte känns så bra när det sker på läppen.

Men är det inte saltet ändå dom vill ha?

Eller annars är vi fasligt omtyckta :-D

sandraedlund
0

Lämnar även jag ett tassavryck här då jag också är intresserad av detta! Min äldre hane gör det och nykomlingen gjorde det när jag hämtade henne.

Sammetskatt
0

Mitt äldre marsvin slickas mycket och gärna, överallt på huden där han kommer åt. Hade tidigare en hona som slickades ibland och mitt första marsvin kunde slickas ibland. Det som är gemensamt för dessa marsvin är att de levt utan artfrände första tiden av sina liv. Honan levde ensam i 4 år innan hon kom till mig (bodde i barnfamilj), hanen jag har nu levde ensam i 2 år innan han kom till mig (bodde i barnfamilj) och den första hanen jag hade levde ca 6 månader med kanin hos oss (ingen ansåg det vara fel på den tiden). Kan detta vara en orsak? Skapar de band till människor för att de inte har någon av sin egen art? Marsvin slickar ju varandra ibland. Någon annan som har någon tanke om detta?

Fridaaaa
0

#6 Nja kanske till viss del, Morris bodde själv sina första 2 år och han visar inget sånt beteende:) men kanske individuellt helt enkelt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sandraedlund
0

#6 Min äldre hane bodde med sin broder och pappa tills han var tre månader innan en vän till mig köpte honom. De satte sedan ihop honom med en kanin och de bodde med varandra tills kaninens död.. Jag hade inte hjärtat att sära på dem när jag tog dem (har haft dem i tre år hos mig) varenda gång man särade på dem slutade kaninen att äta. Därför lät jag dem bo ilag. Kaninen skadade aldrig marsvinet och heller aldrig tvärtom. De trivdes ilag. Men han har ändå alltis slickat.

Och den lilla jag har införskaffat nu. Bodde ju med 7 vuxna marsvin och sina tre bröder (dock i samma bur som bröderna)
Och när jag plcokade upp henne första gången för att kolla på henne så slickade hon mig. Nu när hon är hemma hos mig och trvs här - slickas hon också ibland :p

[Prutten]
0

Mina två är syskon och har alltid haft varandra så där har ingen varit ensam eller bott med kaniner. Och dom slickar på mig flera gånger om dagen. Förutom den ena just nu som jag knappt lyfter upp pga dräktigheten.

Sammetskatt
0

Kanske mest är individuellt då? Men jag har svårt att tänka att ensamboendet inte skulle påverkat alls i mina fall. Men självklart är det också individuellt…

1da98
0

Marsvin kan slickas för att den gillar någon men oftast är det för att händerna smakar salt och det smakar ju gott (?)

Jag är inte 100 % säker men jag tror det är så :)

/ Ida www.marsvinstokig.blogg.se

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

sandraedlund
0

#11 det är så jag alltid trott och tänkt med ;)

LondonDirector
0

Ah okej för som jag skrev innan så gör som det även när man har tvättat händerna. Väldigt intressanta svar måste jag säga :)