Bokhyllebursråd?
Igår bestämde jag mig för att kanske i framtiden bygga bokhyllebur, idag är jag i full gång med att planera och greja. (Idag är väl framtiden? ;))
Nu är det så att bokhyllan, eller byrån egentligen, jag tänkt använda mig av har ett innermått på 70x100 cm vilket jag tycker ser ganska litet ut, därför testade jag att ställa den mindre hyllan ovanpå. Nu vet jag att många marsvin inte gillar "våningshus" men jag har också sett många som faktiskt gör det…
Jag är dock osäker, det skulle ju ge dom mycket mer plats, men samtidigt mycket mer jobb för mig som måste hitta ett bra sätt att hindra dom från att ramla ner från överplanet, samt ett bra sätt att bygga ihop en ramp inte allt för svår för dom att använda.
Är det någon som har lust att bolla lite med mig?
Så här ser de ut, de är bara lagda på varandra nu och inte rengjorda eller så. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Sätt en sarj på ovanvåningens kant, o gör ett mellanrum i typ mitten eller en i varje sida o sätt en trappa ner till undervåningen.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
blir säkert jätte bra! Lycka till med bygget!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1, vad är en sarj? :)
#2, jag hoppas det. ;) Tack så mycket!
Flikar in med en ny fråga. Om jag bestämmer mig för att strunta i övervåningen, tycker ni att 70x100 är för litet för 2 hanar? Jag tycker att det ser litet ut, men har samtidigt helst inte plats för ännu större…
#3 Skulle nog satsat på en övervåning.
Skrev fel, det skulle vara sarg, en avgränsning så att marsvinen inte ramlar ner, men ändå kan ta sig nerför en trappa.
Tycker att du ska satsa på en övervåning med.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
lägg den ner och gör ett hål på sidan=))
Tycker oxå du ska satsa på en övervåning. Men … hur stor är ovandelen som den står nu ?
Kan du inte göra så att du tar bort ena tex långsidan på båda byråarna så att det blir tre sidor på båda. Sedan sätter du ihop dom så att det blir en stor bur istället för en lite mindre med övervåning:)
Hoppas du förstår hur jag menar;)
Har själv byggt en bokhyllebur alldeles nyligen och dom ska få en övervåning så fort jag fått min första kull och dom växt till sig lite.
Vad jag hade gjort om jag var du så hade jag satt en vägg för att hindra dom att trilla ner, men i lagom höjd på väggen. Ska vara lättåtkomligt att städa med. Hade lämnat en öppning för rampen på kanten, höger eller vänster. Är den i mitten så blir den nog lätt ivägen.
Nu vet jag inte hur buren ska stå dock, men om du tex sätter rampen till vänster och buren ske stå intill en vägg, ha inte väggen till höger då. Om du förstår vad jag menar. Eftersom du ska kunna komma åt att städa under rampen. Är rampen på motsatt sida från dig så är det lättare för dig att städa och för att se marsvinen.
Eftersom jag själv ska bygga en övervåningen eller två så har jag själv tänkt en del på detta.
Innan min bokhyllebur så fick dom en övervåning i gallerburen med ramp. Vår Hamster dog tyvärr under semestern och vi skulle inte ha någon mer så satte jag hennes galler övanför marsvinens lucka som sitter där uppe. Satte en träpskiva som botten och byggde en ramp. Dom älskade att springa upp och ner för den. :-D
Lycka till med bygget! :-D
Varför inte göra buren större genom att sätta övervåningen bredvid den riktiga buren på marken, och borra t.ex. öppningar så att de slipper i andra delen också. Eller så svänger du övervåningen så att övervåningens yta blir större (så att övervåningen inte har nån tak)? Hoppas du fattade mina fina förklaringar. Jag är inte så bra på att förklara :P
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#10 får hålla med om att lägga botten ned på övervåningen, tänkte inte på det. På så sätt så är alla väggar klara, bara såga ut en öppning. Och tak behövs inte.
det var det jag menade
hihihi
#12 Oj du hade redan skrivit det ….. :-)
#11 Vet inte om du fattade rätt med taken, eller är det jag som inte fattade vad du menar, men förklarar endå på nytt (så att andra också kan fatta det bättre om det behövs) :)
Med ställningen som övervåningen är nu i så har den ju tak, golv och två sidor. Men om man svänger lådan så att bakvägget blir bottnet, så blir ytan större i övervåningen, och den skulle ha fyra sidor och ingen tak. Ja, det var dethär jag var efter med min förklaring av tak, men det blev väldigt dåligt förklarat. Hoppas det blev bättre nu :)
Själv tycker jag att en övervåning är bra om man inte kan bygga större åt något annat håll än uppåt. Själv har jag en tvåvåningsbur och den är bra åt mina två hanar. De har ju sina små bråk alltid då och då och med två våningar behöver de inte se på varandra hela tiden. Men nu talar vi om en mindre övervåning i detta fall, så det blir ju inte helt samma sak.
Bifogar endå en blid av mitt bur med två våningar. Kanske man kan få lite inspiration av den?
#14 Tror vi båda menar samma sak. Svänga/lägga övervåningen och därmed inget tak.
Oj vad många fina svar! :-)
Jag har varit iväg och handlat en hel del och ändå fick jag inte med mig hälften av vad jag behövde, men jag är igång iaf. ;-)
Ytan på övervåningen blir lika stor oavsett om jag har den liggandes med tak eller ståendes utan tak, den är liksom fyrkantig den där byrån. Varför jag tänkte att den skulle ligga ner var för att då kunde rampen komma från sidan, så slapp jag hålla på och såga och ha mig för att få en öppning undertill.
Helst vill jag inte göra buren ännu bredare då vi bor väldigt smått.
#15 Okej, då vad det jag som inte riktig hängde med :) Fast nu när jag läser på nytt din inlägg så var det inte heller så svårt att tolka :P
#17 blir så ibland :-D
#16 Men ska du ha någon vägg så dom inte ramlar ner?
#18, ja självklart! Jag har inte riktigt kommit underfund med hur jag ska lösa det bara…
#19 Vill inte vara tjatig, men det enklaste sättet är att använda dom fyra väggarna och såga upp ett hål.
Men det är du som bestämmer :-D Vilket du än gör så blir det nog bra. :-D
#20, du har säkert rätt. ;) Men, då måste jag åka och köpa en såg för enbart det ändamålet. Och antagligen slipa och så där också för att få bort vassa kanter..
"Limma på vaxduken lite snabbt" var gick ju inte direkt så snabbt som jag tänkt. Tidsoptimist som man är. 2 kortsidor på stora "lådan" är iaf färdiga. Bara att hugga in på resten då. :D
Är 10 cm för kort för kanten på övervåningen?
Den stora tuben lim jag köpte igår räckte bara till tapetsering av underburen, typiskt nog. Så idag ska mer lim inhandlas, övervåningen tapetseras, och skruvas fast i undervåningen. Det är målet för idag. Jag har fortfarande inte löst skyddet för övervåningen eller hur rampen ska byggas, men en sak i taget. ;-)
Jag kom också på en annan anledning till varför jag skulle föredra att överlåningen har tak - förvaring. Då kan jag ställa snygga burkar eller liknande för mat o dyl ovanpå. Tro mig när jag säger att vi har minimalt med utrymme så alla skrymslen måste utnyttjas på bästa sätt. Vi bor 1 vuxen och 2 barn på 59 kvadrat. ;-)
#23 Skulle nog haft minst 20 cm kant.
#26, tack jag anade nog att det skulle vara för kort. Lite synd då jag hade hittat en jättebra lösning. ;) Jag får fnurla vidare.
Har ni några tips på bästa sättet att bygga en ramp?
#27 Jag tog en bräda till ramp som jag sedan virade ett natursnöre runt med lim så det satt fast. Typ klädde brädan. Så blir det ett bra sätt för dom att få grepp när dom går upp och ner och inte halkar.
Ett sådant använde jag http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1483&deptid=146
#28, har du någon bild på hur din ramp sitter? :)
Jag tror att jag måste vinkla min, jag tror den blir för brant annars.. brukar marsvin fixa lite brantare ramper om underlaget är greppvänligt, eller drar de sig för sådant? Bör jag göra den så obrant som möjligt?
#29 Tyvärr har jag ingen bild, det var i gallerburen dom hade den, dom bor i bokhylleburen nu utan ramp. Men jag ska använda den till övervåningen när Sally fått sina bebisar.
Det finns en tjej på youtube som lägger upp en massa filmer på sina marsvin och deras burar. Där kan du se hur hon har gjort med rampen.
http://www.youtube.com/user/Piggiepigpigs#p/u/21/NWdHGNsNNe4
Låna en såg av grannen/vaktmästarn/exet/kompis ;-)
#30, OJ!! Den rampen var ju rejält brant och utan varken "glidskydd" eller kantskydd och det marsvinet åkte kana ner och skuttade upp som om den aldrug gjort annat! Jag köpte en ramp för kaniner idag, MYCKET bredare än den på bilden, kanske 3 gånger så bred, med "fuskasfalt" på som gör det omöjligt att halka, plus ett stort hus jag tänkte koppla ihop som ett försök till ramp, men efter att ha sett den videon kanske jag tom kan få det att funka med bara rampen. Jag ska prova och se om han tar sig upp innan jag fäster något.
ÄNTLIGEN börjar jag se ljuset i tunneln! Tapetseringen är färdig, överburen monterad på underburen, skyddet på överburen är fastskruvat, möbeltassar ditklistrade. Nu är det väl egentligen bara ett litet skydd på ena sidan som saknas då jag bestämde mig för att ist för ramp prova att ställa nya stora huset nedanför, och så lilla huset bredvid så att man kan hoppa upp till övervåningen.
Det största hoppet är egentligen från marken till taket på lilla huset, och det brukar Charlie göra jätteofta, så jag hoppas de ska fixa det. Bara som sagt skyddet så de inte trillar ut då stora huset kommer i jämnkant med underburens övre kant.
Snart får jag möblera! :-D
Ska bli spännande att se slutresultatet :-D
#34, bilder kommer absolut! :) Självklart finns det mycket snyggare hyllburar där ute men jag är så in i nordens stolt över min! :D
Nu är den i princip helt klart. Jag ska åka och försöka hitta några passande flaskcykelhållare till vattenflaskorna att fästa dom med idag, matskålar eftersom vi bara har en, och så köper jag nog kompostgaller och bygger ett avtagbart skydd runtom buren då jag känner mig lite osäker på att lämna den helt öppen obevakad när jag inte vet hur barn/katter ställer sig till buren. Mest en säkerhet jag vill ha att kunna sätta dit och plocka bort gallret. Så det görs idag!
I morgon förmiddag kommer pojken hit och buren kommer så småningom få invigas! :D