Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1157 ggr
flocken
0

Bertil & Lizzie

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Söndags kom två nya familjemedlemmar hit. Bertil en stor & rejäl hane på ca 1,5 år & ca 1300g.

Bertil hade varit här & hälsat på tidigare i veckan. han charmade hela familjen så självklart skulle han få komma hit. Min Birk gick själv. Kanske jag skulle få ihop dom? Men två vuxna hanar som är ungefär lika gamla.  Tveksamt. Annars tänkte jag kastrera honom & ge han några damer. Men tänka sig. De gick ihop direkt. Är nu bästa vänner & skriker efter varandra om jag tar upp ena. Lyckan är total. har nu 2 fungerande han par.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
0

I Fredags ringde det en tjej & undrade om jag kunde ta hennes hona på 1,5 år. Hon gick själv. De fick inte ihop henne med en annan hona. Jag har tittat efter ett nytt marsvin till sonen sen älskade Grynet lämnade oss. Tänk vad lägligt. Visst. Kom på Söndag. De kom Söndag em. Visste egentligen ingenting om denna hona. Såg en glimt av henne & hjärtat stannade…. Satin… Tog upp denna juvel & ja visst var hon satin. En fin virvel flicka med otroligt glänsande & mjuk päls & blåa ögon. Förklarade för ägarna vad detta var. Men jag har haft Satin bärare så det kändes bra att hon ändå kom till mig. Släppte ner Lizzie i min stor flock & hon hittade sin plats direkt. inget tjafs alls.

Jag hoppas nu min juvel kommer få leva ett bra liv här innan satin sjukan bryter ut. Flocken är komplett.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Fridaaaa
0

Superroligt :=D
Dem är så fina båda två ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jätte fina! :-D

Bertil ser jätte mysig ut!

flocken
0

Bertil är en riktig mysig gris. När man kommer in i djur rummet så gör han allt för att få min uppmärksamhet. Gos är det bästa. Även så han lägger sig på sidan. Ser lite rolig ut med Teddy framdelen & långt släp bak.

…………………………………..

[Prutten]
0

#4 Tänker på min hamster som dog under sommaren när jag ser hans kjol, hon hade en likadan :-D

[NalaMeya]
0

Jättefina båda två, och roligt med två nya:)

Hultan
0

TS: jättefina, men måste fråga, "innan satinsjukan bryter ut" skriver du. Menar du att allla satiner får satinsjuka? det trodde inte jag!?

/Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

[NalaMeya]
0

#7 Nu är INTE jag nått satinsjuke-proffs, men det är nog tyvärr så. Mer regel än undantag i alla fall…:)

Hultan
0

7# Hmm.. Okej, eftersom du erkänner att du inte är ngt satinsjukeproffs ;) så, finns det något proffs som kan kommentera detta? Är det så att alla satiner får satinsjuka så småningom? Det är ju FRUKTANSVÄRT!! i så fall, varför avlar man överhuvudtaget fram dessa?

Hultan
0

Men, va? Okej eftersom du erkänner att du inte är så erfaren kring satinsjuka, finns det någon som är det som kan förklara för mig? Om det är så, varför avlar man då fram dessa stackars djur?

Hultan
0

Oj, NU dyker mitt andra inlägg upp som jag trodde försvann i cyberspace.. ursäkta om jag bombaderar detta forum..

flocken
0

ja. Alla Satiner får satin sjuklan. vad jag vet iaf. Fråga mig inte varför de fortfarande avlar på det. har ställt mig den frågan många gånger

…………………………………..

Hultan
0

#12 men herre gud!!? Det är ju som att avla på hundar med d höfter, inte klokt!!  Nu kanske jag låter lite hård, men hur kan du ens bli glad åt att den ena grisen är satin? det är ju så sorligt.. :(

[NalaMeya]
0

#11 Haha, sånt händer;)

flocken
0

#13 Visst är det tråkigt att hon är satin. Men nu mår hon bra. Man får ge henne ett bra liv. De förra ägarna hade ingen aning om detta. Så hellre att jag har henne & ser när symptomen kommer. Jag skulle inte köpa en Satin frivilligt. Men nu är hon här. man får göra det bästa av situationen. Hon är super charmig, nyfiken. en liten juvel.

…………………………………..

Hultan
0

#15, jo det är sant. Tur att hon hamnat hos någon med ögonen öppna så att säga. Så sorgligt bara. :( Lycka till med dem små!!

flocken
0

#16 ja precis. det är inte hennes fel att hon är Satin.  Jag hoppas hon får några fina år här.  Det hade varit värre om hon var hos någon som inte visste något om det. Som inte förstod varför hon slutade gå som hon skulle ex.

Jag är lycklig över min Lizzie. man vet hur det kommer sluta. Men lyckan är total

…………………………………..

godisgrisen
0

Ja alla satiner får satinsjuka förr eller senare. Vissa redan vid ett halvår  det finns exempel på satiner som blivit fem år men det är väldigt ovanligt.

Det har inte så länge varit känt att alla får det. Nu är det mer eller mindre bevisat och SMF har även infört registreringsförbud på satiner med satinföräldrar. Jag tror inte längre någon som har denna kunnskap avlar på satiner längre. Däremot finns det säkert folk som inte har kunskapen som fortsätter. Det finns även ett annat problem. Satinanlaget är recesivt och kan ibland dyka upp oväntat i kullar där uppfödaren inte vet att föräldrarna är bärare. Därför kommer det att dröja ett tag innan satinerna försvinner.

Hultan
0

18# okej, tack, bara en följdfråga, gäller detta även satinbärare? Blir även alla satinbärare sjuka i satinsjuka så småningom, eller gäller det bara marsvin av rasen satin?

Lyan
0

Känns bra att hon kommit till en med satinvana :-D Hoppas hon får flera fina år!

Det finns tyvärr fortfarande folk som vägrar inse att satinerna blir sjuka trots att de vet :-( Satiner får inte satinsjukan, de dör av ålderdom vid 2-3års ålder *suck* men hoppas att den synen på problemet snart ebbar ut.

Jag vet inte någon som aktivt avlar satin, däremot finns det nog en del som medvetet parar bärare men skyller på att de inte vetat om satinet

Som sagt så är anlaget recessivt och chansen att bli av med det är lika med noll skulle jag tro men genom noggrann planering runt vilka par som ska sättas och stenkoll på föräldrar, syskon, syskonbarn osv kommer man till slut förhoppningsvis minskat andelen satinbärare drastiskt. Det bästa hade verkligen varit att få fram ett DNA test som visar om genen finns där eller inte, detta är utbrett inom både häst, hund och katt.

För att gå in på recessiva anlag igen så kan jag ta tex frieserhästen. Vet inte exakt hur länge den har färgavlats på enbart svart men trots gentester dyker det fortfarade upp enstaka fuxar. En annan hästras sóm färgavlats under väldigt lång tid är fjording men där tror jag inte det dykt upp ickeblackar på länge. I början av 2000-talet föddes också ett fuxfärgat travföl. Ägarna blev väldigt förvånade eftersom en fuxgenen kom till på 70-talet och den andra på 30-talet!

Förlåt för trådkap!

flocken
0

"#20 vad bra att du dök in här. Tänkte föreslå att de skulle prata med digFlört Du har mer koll än vad jag har. Bara för det har jag en fråga till dig. Hur bra är egentligen röntgen på Satiner? Som jag har förstått ser man hur långt sjukdomen har spridit sig med röntgen. Jag fick pengar för att kastrera Bertil. Men eftersom han gick ihop med Birk så har jag lagt undan dom pengarna. TYcker du att jag ska lägga dom pengarna på en röntgen?

…………………………………..

Hultan
0

Lyan, förlåt om jag e trög. Menar du att folk tror att marsvinen dör av ålder vid 2-3 år, fast dem dör av satinsjuka? Eller menar du tvärt om? Din formulering var lite klurig. ;)

flocken
0

#22 du förstod rätt. Folk blundar för problemet. Dö av ådler vid 2-3 år. Ja eller hur..

Här en bild på lizzie ihop med sin vivrel kompis Dolores.

…………………………………..

Fridaaaa
0

#19 Nej alla satinbärare blir inte sjuka, inte alls vanligt :)

#22 Man avlivar marsvin som får satinsjukan annars plågas dem till döds tillslut.
Men vanligaste åldern att dem får satinsjukan är vid 2-3 års ålder.

[Prutten]
0

#24 Naw vad söta! :-D

Hultan
0

Men marsvinet behöver inte vara av rasen satin för att bli sjuk, ett marsvin som inte har satinpäls men är bärare kan också få satinsjuka eller?

Fridaaaa
0

#26 Läs här så får du bättre förklarat: http://www.lyans-marsvin.se/13457271

Hultan
0

#27 åh tack, nu förstår jag!!!

godisgrisen
0

Jag vet inte om det är tillräckligt med forskning på detta så att man vet helt säkert. Om jag uppfattat det rätt kan marsvin som inte är satin drabbas på samma sätt men det är oerhört ovanligt och vad jag vet inte vanligare hos satinbärare än hos andra marsvin. Jag vet heller inte vad det isåfall skulle bero på ens om det är samma sjukdom eller bara samma symptom på olika sjukdomar.

Det har hänt så mycket i "satinfrågan" de senaste åren att det är svårt att veta vilka fakta som stämmer och vilka fakta som redan skrotats. För bara några år sedan fanns det massor av satinuppfödare som högljutt försvarade sin ras och vägrade se problemet. Nu föder ingen SMF uppfödare medvetet upp satin vad jag vet. Sjukdomen är så förfärlig att det är det enda möjliga här. Jag förstår ändå att folk haft svårt att acceptera detta eftersom satiner är fantastiskt vackra… men det hjälper inte ingenting kan rättfärdiga att föda upp djur som kommer att dö i smärtsamma sjukdomar.

Lyan
0

#21 Jag hade väntat med röntgen tills hon visar symtom fast är du osäker så är det bättre att röntga en gång för mycket än för lite.

#29 Klok som en bok som alltid!