Bråkar!?
Hej!
Jag har två hanar, Bacardi 9 mån och Cola 7 mån. Dom har gått i hop hela livet och det har gått bra tills nyligen. Jag har tidigare uppfattat Bacardi som en självklar ledare i buren eftersom han är äldst m.m. Men nu har Cola lixom kommit i fatt och blivit större (hm tjockare). Cola tycker att det är han som ska bestämma i buren.! Bacardi känner sig hotad, då han nu inte längre har samma "övertag" eftersom Cola är större än honom.
Nåja hursom helst vaknade jag mitt i natten av att dom hackade tänder och sprang och jagade varandra. Cola jagade Bacardi konstant hela tiden och lät honom inte vara i fred någonstans. Bacardi försökte "försvara/värja" sig men Cola var typ helt galen! Jag försökte somna eftersom det där är ju något som dom måste göra upp själva. Men det var omöjligt att kunna somna om! Man hörde dunsar och hur dom sprang omkring i buren. Det lät betydligt mer skrämmande när man endast hörde dom och ej såg dom. Var så rädd att någon av dom skulle skadas! Det slutade med att jag stängde in Bacardi i buren och hade kvar Cola i rasthagen. Då blev dom lugna. Jag har gjort så två nätter i rad. På dagarna är dom som vanligt. Det går inte att sova när dom håller på så. Vet att i och med att jag stänger in den ena så måste dom "börja om". Men jag kan heller inte låta dom störa min nattsömn då jag nyss börjat sjuan, långa dagar + träningar 3 dagar i veckan. Känner att jag behöver få sova under nätterna för att orka med allt. Hade heller inte fungerat att stoppa dom i en annan bur under natten eftersom vi endast har en väldigt liten extra bur och at tränga i hop dom i en sådan skulle nog göra mer skada än nytta! Där kan dom ju inte komma i från varandra överhuvudtaget!?.
Hur skulle ni ha gjort?
Tacksam för svar 
Mvh Linnea
PS. Förlåt för rörigt inlägg.
Tankarna var betydligt snabbare än pennan (tangent bordet)
Något förslag?
Låt dem forsätta vara i samma bur. Så länge dem inte ger varandra sår och slåss så är det ingen fara. 2 av mina hanmarsvin jagar varandra ibland och hackar tänder, den ena är 9 månader den andra 2 ½ år.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.