Utmaning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag utmanar alla MiF:are att göra rent marsvinens vattenflaskor idag! 
Töm vattenflaskan och häll i en cm ris. Täck med vatten, håll för hålet och skaka noga tills alla alger och annan smuts är borta.
Ta isär drickpipen och gör rent insidan röret med tops (bommulspinnar). Om du har stora hål i diskbänken kan du ta isär pipen över en bunke så att du inte blir av med kulan/kulorna. Om pipen inte är isärtagbar så gör rent så gott du kan från båda håll.
Jag tyckte inte att det var så länge sedan jag gjorde rent vår vattenflaska, men blev ändå förvånad över hur mycket smuts som hade samlats.
Det känns så bra efteråt när man vet att guldklimparna har rent, fräscht och gott vatten! 
Rapportera här när ni är färdiga.
Jag är färdig! 
Färdig!^^
Jätte bra tips!! Har gjort det nu :) Tack för ett bra tips :)
Lite smått OT men…
Vad är det för supersmart hållare du har till vattenflaskan?
Vart kan man köpa sådana? Eller har du gjort den själv?
Gjorde rent minas för 2 dagar sedan, så behövs inte igen ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 vattenflaskhållare till cyklar. Fungerar utmärkt i bokhylleburar och liknande ;p
#5 Aha, men gu så bra! :)
Jag har kört med vattenskålar hela tiden i mina hemmabyggda burar… Men nu ska här köpas in sådana då!
Tack!
Jag ska testa detta senare idag =) jag måste fråga bara vad det är med ris som gör det så bra?
Done :) Fyra flaskor väldigt rena :)
Sand funkar minst lika bra! Om man inte har några kolhydrater hemma
.
#7 Riset är isället för flaskborste eller liknande. Det har en slipande funktion och kommer åt bättre än vad en borste gör. Man kan använda salt också men det löser upp sig i vattnet så personligen tycker jag att ris är effektivare. 
#9 Japp. Tänkte inte på att det är många som lever utan kolhydrater med dagens alla dieter. 

Om vattenskålen räknas så är den det idag också 
Jag är klar! :D
/ Ida www.marsvinstokig.blogg.se ♥
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Jag tycker att fler skall hoppa på utmaningen! Kom igen! 
Jag antar utmaningen, 15 flaskor och 5 skålar ska ikväll vara skinanade rena! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Klar 
Mina ska rengöras om några dagar, dem är fortfarande rena:=)
Jag tar en flaskborste och rengör flaskorna varje gång jag fyller på nytt vatten, eller iallafall varannan, oftast varje gång på sommaren då det snabbare blir snuskigt.
Dock topsar jag inte själva röret lika ofta, det skulle varit genomskinligt det med så man ser hur skitigt det är!
Ska testa med ris i morgon, det kanske blir renare med det :D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Jag ser på bilden att du har likadan flaska som jag själv har, men jag visste inte att det gick att plocka isär pipen. Hur gör du det? Vore trist att bryta sönder den. 
Nu har jag för första gången någonsin rengjort en vattenflaska! Är nybliven ägare och äntligen fick jag tips på hur man ska göra 
#18 Jag drar och vrider lite samtidig så går pipen att få isär. Om du inte får isär den så kan du rengöra med tops från båda håll så gott det går. Bättre än inget! 
Kul att så många nappar tycker jag! 
Tack dumlekola, ska testa och se om det funkar. :)
Testar nu med ris, fungerade bättre med flaskborste tycker jag :) Blev renare för min del med det, men nu har grisarna rena flaskor ^^