Pellets, dåligt?
Var nyss hos veterinären med mitt marsvin för urinvägsinfektion (för typ 5:e gången.) Hon frågade om vi gav dem pellets och sa att det kan vara orsaken till att hon får återkommande urinvägsinfektioner. Att det orsakar någon obalans. Därför gav hon oss rådet att sluta ge dem det.
Så jag undrar vad man kan ge dem istället? Havre?
Kan jag sluta ge dem direkt eller ska jag minska succesivt?
Vilken pellets ger du? Hur mycket kalcium är det i det?
Om du ska sluta skall du sluta successivt. Många ger kornkross istället.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#1 Jag vet inte vad pelletsen heter eller hur mycket kalcium som är i eftersom den säljs i lösvikt.
Kornkross finns nog att köpa i kvarnen som ligger här i närheten. Får fråga om man kan köpa sån liten mängd. Vi har inte plats för några 50kilos-säckar. :p
Annars klarar ju marsvinen oftast sig bra på bara hö och massaa grönsaker :)
Vad jag hör ska selective vara ett bra foder, har dock inte testat det själv.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har alltid gett pellets till mina, aldrig haft problem
Så jag tror inte det är pelletsen, eller ja det beror kanske på vilken sort man har.
Men kornkross & havre kan man ge, kligröt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina får kornkross, en av honorna (som lätt blir mager vid dräktighet/ungar) får gnagarblandning också för att hålla vikten.
De får även uppblött vetekli ungefär en gång i veckan :)
Den enda anledningen till att jag inte ger pellets är för att jag inte vill ge sånt fabriksgjort foder helt enkelt, vill se vad det är de äter.
det finns en (mycket bra) sida att läsa om allt som har med marsvin att göra och det är Marsvinshjälpen den kan jag rekommendera
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hört att det kan finnas lite skumma tillsatser i bindemedlet i vissa pelletssorter. Vet dock inte hur sant det är, men "min" veterinär på Blå Stjärnan säger också att pellets är direkt ohälsosamt för marsvinen. Mina får Dodson/Horrells kaninblandning nån gång i veckan istället, den är mkt uppskattad o de håller sig fina i päls o hull. Den luktar så gott att man vill hälla den i morgonfilen… ;)
Absolut inga pellets- eller gnagarblandningar till marsvin med UVI eller urinstensproblem, det är a och o. Så gott som alla sorter (enbart Oxbow Cavy Cuisine är undantag vad jag vet) innehåller mycket kalcium och andra mineraler och spårämnen som marsvin inte bör få i sig i så stor mängd som fodret innehåller. Om de behöver kraftfoder tycker jag kornkross är bäst, det innehåller inga höga halter mineraler.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
håller med dig FeliciaS,,man kan ju även blanda havrekross och kornkross,och det är vi människor som har börjat ge pellets till marsvinen,jag menar ute i naturen så äter dom gräs ,grönsaker,,så varför ge dom något som dom inte behöver,
#9 Vissa marsvin håller inte hullet bra utan pellets.
Mitt skinny t.ex kan inte leva på bara grönsaker och bra hö eller bara havrekross & havre, då går han ner direkt (har varmt i rummet osv med), han är helt enkelt en sådan individ.
#10 Vad är det i pelletsen som du menar att han måste ha då?
Mvh Felicia
#10 Jag menar att han inte klarar sig utan pellets, får då går han ner i vikt, har testat. Har testat att bara ge han grönsaker, bra hö och kornkross med havre, men då gick han ner.
Nu får han svenskt foder:Kanin&Marsvin blandat med havre. Plus då grönsaker och bra hö
ok,de kan ju va svårt om marsvinet inte håller vikten,men om jag inte minns fel så kan man ha i groddar i kligröten till marsvin som man vill ska öka i vikt,,
#12 Jag förstår det, men jag skulle vara nyfiken på att höra vad det är i pelletsen som du menar att han inte klarar sig utan?
Mvh Felicia
#14 Sa inte att det var något i pelletsen som han inte klarar sig utan, menade att han inte kan vara utan just pellets, för då går han ner. Vet ej vad det är i pelletsen som gör att han håller bra vikt.
Mina två busfrön hemma blir 3 månader imorgon och dom har hela tiden tillgång till pellets. Håller sig bra i vikt och dom vräker heller inte i sig detta utan verkar som dom tar det lite när dom vill ha annat än hö och grönt. Detta tycker jag funkar men självklart om man har ett marsvin som vräker i sig pellets kanske man ska fundera på annat :) Man får testa sig fram alla är ju olika och det finns ju bara riktlinjer men vad som funkar för mina marsvin kanske inte funkar för era, precis som människor som gillar och ogillar olika saker eller har allergi tex. Se vad som funkar för er helt enkelt :)
Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy
Såhär tycker jag ang detta:
Det här med pellets till marsvin kommer ju från försöksdjurssidan.
Försöksdjur måste ju utfodras likadant för att resultaten ska bli så tillförlitliga som möjligt, och därför utfodrar man med pellets.
Djuraffärerna är snabba med att skapa nya trender. Folk tycker att det är kul att ge sina djur "riktig" mat", det ser man ju till och med här på forumet där folk gör gröt av alla dess slag, korn, havre, kli, nyponsoppa, blåbärssoppa osv. Det är just den känslan av att det är tråkigt att bara ge hö och grönsaker som djuraffärerna lever på. Därför har det uppstått en massa olika slags gnagarblandningar och pelletssorter.
Jag tror inte pellets är bra alls till marsvin. Jag är även mycket tveksam till det här med övriga kraftfoder så som korn och havre. Om man ska utfodra med kraftfoder så bör man iaf göra det sällan. Marsvin ska inte äta foder som ger mycket energi. Deras kroppar är gjorda för att arbeta med energifattig kost, och därför äter marsvin så många timmar av dygnet. Det säger sig själv att kraftfoder i regel inte är att föredra.
Det finns säkert undantagsfall där kraftfoder kan vara bra under en period.
/Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
#17 Det beror på. Mitt skinny klarar sig inte enbart på bra hö & grönsaker.
Måste ge han annat. Han får pellets&havre, hö & grönsaker.
Och växande marsvin och gamla marsvin behöver i regel för att kunna växa/hålla vikten. Gäller bara att välja rätt pellets, och inte för feta sorter eller då gnagarblanding.
#17 jo, så kan det nog vara, att din skinny behöver det, men det är ju inte så konstigt eftersom skinnyn har uppkommit ur en mutation som gjort den naken, och är man naken så gör man av med mer energi. Skinnyn kan ju inte liknas vid ett vilt marsvin lika mycket som pälsade djur (även om dem också är förändrade genom avel). En skinny skulle förmodligen inte klara sig som vilt marsvin i sydamerika fodermässigt, det skulle nog pälsade marsvin göra.
Njae, haha jag är inte övertygad ändå. Det samma gäller hund och kattmat som finns i puppy och kitten. En hundvalp klarar sig alldeles utmärkt på vuxenfoder (bortsett från de jättestora raserna som vi avlat fram, som kräver en speciell balans mellan kalicum och phosfor). När en varghona får ungar så erbjuds ju inte extra närinsrik kost till dem valparna första tiden, eller hur? Och dem klarar sig utmärkt ändå. Däremot så tar hela flocken hem mat, så det finns bättre tillgång till den vanliga födan.
Jag tänker likadant ang marsvinen. En dräktig hona och ungar i det fria, erbjuds inte extra energität föda, eller hur? Och dem fortplantar sig bra iaf. Troligtvis regleras antalet ungar som föds/överlever efter tillgången på föda. Men det här med att djur ska ha valpfoder, kattungefoder, kraftfoder vid dräktighet osv det har vi människor hittat på.
Jag förklarar bara hur jag resonerar, jag påstår inte att jag har rätt. Jag har inga egna marsvin ännu ska jag vara tydlig med att säga, men jag har ändå en uppfattning om detta. Jag tror absolut på att man ska göra det man av erfarenhet lärt sig fungerar bäst, men jag tror att många bara gör, utan att tänka efter kring hur marsvinets kropp är byggt för att leva.
/Hultan
#19 Jo precis.
Men marsvin äter annorlunda i det fria. Sånt som vi inte kan ge dem.
Och en valp klarar sig i regel inte på vuxenfoder första månaderna. Gjorde inte våran och många andra jag vet. Så det kan ju diskuteras. Likaså katter, skulle aldrig ge mina katter vuxenfoder första 4 månaderna, då det innehåller annat än i vuxenfoder. Men alla resonerar vi olika.
#20 Vi får ta i hand på att vi tycker olika helt enkelt :)
#21 Japp