Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2126 ggr
[090403]
0

Kissar blod :(

Åhnej!

usch fy och blä Gråter

Släppte in grisarna idag för första gången i deras nya bokhyllebur(kommer bilder på det i min andra tråd Flört) och allt var frid och fröjd. Grisarna sprang runt och undersökte lite men så helt plötsligt ser jag att Nella kissar blod! Hon verkade inte alls bekymrad av det och fortsatte lugnt vidare till höet. Jag plockade upp henne och kolla "mellan benen" och såg att det liksom hängde kvar en bloddroppe. Släppte ner henne igen och satt hos grisarna ett tag och kollade. Hon har kissat blod flera gånger nu men verkar inte alls besvärad av det, men det är helt klart blod…

Usch, blir så ledsen nu om det skulle vara urinsten, Nella är inte precis nån ungdom, vi vet faktist inte hennes ålder (vi räddade henne) men hon är mellan 5-7(!) år! Och liite gaggig har hon börjat bli Rynkar på näsan

Jag vet inte vad jag ska göra nu Rynkar på näsan (mer än att ta henne till veterinär såklart, men de som finns här i stan är Verkligen Inte bra på marsvin!)

Brainfood
0

åk till en annan veterinär då, fast, det kanske är långt?:/

det är så tråkigt när sånt händer :(

Abico
0

Det är inte så att du ger mycket maskrosblad nu på sommaren då? Det kan färga urinen.

Hanna 

[090403]
0

#1 Ja, det är väldigt långt till en veterinär som kan nått om marsvin för mig Rynkar på näsan

#2 har inte gett dom några på ett ganska bra tag Rynkar på näsan

[090403]
0

Men vilket är troligast? Urinsten eller urinvägsinfektion? (hoppas på det senare)

Abico
0

Urinvägsinfektion luktar ganska speciellt, luktar det om henne?

Hanna 

[090403]
0

#5 Var precis uppe och sniffade lite, och ja, hon luktar ganska.. speciellt mellan benen iaf, inte precis nån blomdoft där inte :/ Men jag vet inte hur jag ska beskriva doften…

[090403]
0

Och nu upptäckte jag precis att Humlan är förkyld, igen -.-

Suck…

Det mesta tyder på att Nella har UVI så hon ska få massa tranbärsjuice, myyycket paprika och även lite selleri (tänkte att det har ett högt magnesiuminnehåll och är vätskedrivande…) och har det inte blivit någon bättring inom en vecka så tar vi henne till närmsta marsvinskunniga veterinär :/

2 sjuka grisar är inte kul, fast å andra sidan verkar de gilla uppmärksamheten med extra paprika å kel Flört

Brainfood
0

tur i oturen då med andra ord! aldrig kul när ens små gresar lyckas gå o dra på sig något :P

[090403]
0

#8 Ja det kan man säga Flört Nu får vi bara hålla tummarna att hon blir bättre!

FeliciaS
0

Jag tycker att det luktar väldigt fränt om marsvin med urinvägsproblem. Jag har två honor här hemma som får medicin mot det just nu, och en av dem har behandlats länge - först två vändor med antibiotika vilket löste problemet kortvarigt och nu med örtpreparat som hittills har gett mycket bättre resultat. Hon har fått Allrodin UTI-Kn (gjort för marsvin och kaniner mot uringrus och stenar) samt Eurologist (mot urinvägsbesvär). Jag skulle åkt till veterinär och bett dem undersöka om det finns blod i urinen samt gjort ultraljud för att kolla stenar och grus. Om det finns lär hon få antibiotika och då kan du även behandla med ovannämnda örter, båda eller bara Eurologist beroende på vad undersökningen visar. Jag började också med tranbärsjuice men det höll bara problemen borta när hon fick det, så fort jag slutade kom det tillbaka och då är det ju inte något som stämmer ändå. Eftersom det är en infektion behöver den botas och det är väldigt svårt genom att bara öka på en viss sorts grönsak.

Om du ger pellets eller annat kraftfoder (förutom havre och korn) hade jag slutat med det då det innehåller mycket kalcium.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[090403]
0

Jahapp…

Nella fick tranbärsjuice ett tag, och verkade bli bättre, tillslut trode jag det var borta, gick ett tag, och så ser man att hon kissar blod igen >.< Och luktar sådär "urinvägsinfektionigt"

Har bestämt att vi ska boka tid till en veterinär här i stan, kanske inte den bästa, men jag har läst allt jag kommit över gällande marsvin med UVI (hon har inte haft ont eller något sånt när hon kissar/bajsar, det är bara det att hon kissar blod ibland och luktar… Så jag Hoppas verkligen att det inte finns nåra stenar((haha, har suttit och övervakat hennes kissande, trevlig underhållningFlört))

Vilket är den vanligaste antibiotikan de får? Bactrim/Baytril?

Förresten, FeliciaS, tack för tipsen Glad

Efter mycket googlande så hittade jag ett ställe som verkade pålitligt och som sålde bland annat Eurologist, men då hade de semesterstängt tills mitten av september, så man kunde inte beställa nått -.-

Hon får ingen pellets eller nått såntdär, lite havregryn som godis på sin höjd, annars är det mest paprika, vitkål, och ibland broccoli (som "bas" då, de får ju andra grönsaker me, fast ingen persilja(Nella sörjer detta, när Humlan fick lite persilja när vi ändå hade hemma, var hon vääldigt avis, trots en megagigantisk paprikabit) Rynkar på näsan)

Jag skulle kolla nummret för att boka tid till vetten, vet att de hade precis flyttat, men allt jag kunde hitta var gamla kontaktuppgifter och sånt -.- Men jag hittar nummret snart, fast i vilket fall som helst går det inte ringa nu, så det får vänta tills imorgon.

En glad nyhet mitt i allt är att Humlan inte är förkyld! Det gick över på bara någon dag, en lätt förkylning då Skrattande

[090403]
0

Hmm… har googlat hela kvällen känns det somFlört

Men kan verkligen inte hitta nått ställe att köpa Eurologist o dom andra örtpreparaten på :/

Just nu får hon tranbärsjuice tills vi kan ta henne till veterinären, tänkte plocka lite lingon imorgon med, om det finns några Glad

FeliciaS
0

#11 #12 Vart bor du?

Bactrim har jag fått mot UVI båda gångerna. Kom ihåg att ge Proviva om du får antibiotika utskrivet.

Trist att Petherbs har semesterstängt, det visste jag inte. Jag har inte heller sett något annat ställe att köpa det från. Allrodin köper du härifrån.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[090403]
0

Jag bor i Nässjö.

Okej, bra att veta, nån speciellt smak eller så, eller det kanske inte spelar någon roll? Glad

Det är typiskt att saker alltid händer när det är stängt o.s.v. Flört

[090403]
0

Fy vad dålig jag är på att uppdatera har jag märkt! Jaja, Nu kommer lite nya frågor iallafall Flört

Har vart  hos veterinären med Nella för ett tag sen, fick Metacam utskrivet, hjälpte inte, så jag frågade om man inte kunde få antibiotika istället, så efter andra rundan nu då så har vi fått bactrim!

Har märkt att Nella gnäller lite ibland när hon kissar… Ska jag fortsätta med metacamen?

På lappen till Bactrimet står det att man ska ge 0.4 ml per dag morgon och kväll. Betyder det att man ska ge 0.2 ml på morgonen, och 0.2 på kvällen? Eller ska man ge 0.4 ml varje gång så att det blir 0.8 ml per dag? ;o                          (glömde fråga veterinären det…) Och kan jag börja ge henne första dosen ikväll, eller ska jag vänta tills imon?

Funderar på att beställa Eurologist när petherbs 'öppnar' igen, får se hur det blir med det.

Nella skruttar på som vanligt, så jag hoppas att hon ska bli bra igen :D

(glömde säga, de kunde inte hitta några urinstenar hos henne, men som de sa kan de ju vara t.ex små och svåra att upptäcka, men urinvägsinfektion har hon i vilket fall som helst..)

[090403]
0

lite tidig "putt" kanske Flört Men jag undrar bara om någon vet om jag kan börja ge henne bactrimet redan ikväll? Glad och ska det va 0.2 eller 0.4ml? Förvånad

Hultan
0

Felicia S, jag tänkte bara tipsa om en sak ang UVI. OM du eller någon annan har ett marsvin som får ständiga problem med återkommande uvi så pass att man börjar fundera på att ta bort marsvinet för att ingen behandling hjälper, så tipsar jag om att prova Hiprex som en sista utväg. Du måste naturligtvis kolla med en kunnig veterinär innan, för det är receptbelagt och humanpreparat men om man ändå är inne på att avliva grisen så kan man ju iaf prova detta innan. Jag vet flera som behandlat sina hundar med återkommande uvi, och hundarna klarar sig helt utan antibiotika om dem går på hiprex lite varje dag. Det är ett pulver som används till människor med återkommande uvi. Läs i fass.

Det är absolut inget som jag vet att andra veterinärer brukar använda, men vi har ju goda erfarenheter från våra egna hundar (provat det på min egna hund med gott resultat, och en kollega till mig ger det till sin hund varje dag sedan flera år och hon klarar sig inte utan det, får uvi direkt om hon slutar) så ja ville bara tipsa.

/Hultan

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hultan
0

Vill bara förtydliga att det troligtvis aldrig använts på marsvin, så vill och får man prova för sin vet så bör man vara inställd på att det kanske inte fungerar eller kanske till och med kan orsaka mer skada, därav bör man bara testa som en absolut sista utväg tycker jag än så länge. Men man kan ju hoppas!

Med sunt förnuft kommer man långt!

[090403]
0

PuttGlad

[090403]
0

Råkade skriva lite fel, det stod "0.4 ml ges morgon och kväll"

Alltså inte "ges varje dag"

Så jag antar att det är 0.4 ml per tillfälle = 0.8 ml per dag? Glad

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#20 0.4 ml på morgonen och 0.4 ml på kvällen. 0.8 ml per dygn, ja. Skrattande

[090403]
0

Tack så mycket för svaret! Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.