Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 740 ggr
Muffin_Tassel
0

Paranoida marsvin?

Hej!
Mina marsvinshonor heter Muffin och Tassel, är 2,5 år gamla och har bott tillsammans hela livet. Tassel har alltid varit den dominanta, och i perioder har man hört ett lågt utdraget pip från Muffin (vilket betyder att hon känner sig trängd), men det har gått över ganska snart och jag har antagit att de "diskuterar" ordningen i buren.
Nu har jag dock hört detta ljud från Muffin flera gånger om dagen i flera månader. De bråkar inte något nämnvärt (lite gnabb ibland), och ibland kan Muffin sitta och pipa i ett hörn av buren, medan Tassel sitter och äter i det andra och bryr sig inte alls om Muffin. Har Muffin gått och blivit paranoid?
Jag har inte brytt mig om det tills nu, eftersom de inte bråkar, men det gör ont i hjärtat när jag hör henne skrika och jag vill så klart att det ska sluta.
Har ni några tips eller funderingar?

tantnett
0

Har du tillräckligt stor bur samt har dom möjlighet att kunna i lugn och ro äta i var sin hörna?

Vill tro att detta löser sig samt ta ut dom dagligen till en neutral plats på golvet och låt dom sitta där en stund samtidigt som dom serveras något extra gott som exempelvis gurka eller något annat smaskens.

Annars är förvisso min tanke att har du kollat så att det inte Muffin har ont någonstans? Kanske borde höra med en veterinär?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Muffin_Tassel
0

Tack för svaret!
Buren är tillräckligt stor, helt klart.
Bra tips att ta ut dem, ska nog gå och sätta dem på köksgolvet direkt :)
Jag har försökt klämma, känna och kolla på henne, men inte hittat något. Och hon är pigg och äter som vanligt, men jag kanske borde ringa till veterinären och kolla i alla fall.

Tack!