trimma shelties?
Någon som har trimmat sina långhåriga marsvin någongång?
Jag har två stycken som är extremt långhåriga och jag tycker mest det verkar jobbigt för dom då spånet fastnar i pälsen och klumpar ihop sig till stora bollar.
Sen fastnar det ju "där nere" på dom så man måste vara där och dra ut det varje dag.
Så att klippa ner pälsen vore ju väldigt skönt för både mig och dom kan jag tänka mig. Men innan jag gör det tänkte jag bara kolla med någon kunnig här om det är okej? Så det inte innebär något dåligt om man nu skulle göra det
Tacksam för svar!
Klipp på du. Antingen med sax eller rakapparat (en som inte låter så mycket). Tänk bara på att det börjar bli kallt nu så kanske dumt att ta allt för kort!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag brukar klippa min Sheltiehona i baken och lite på sidorna. Det är ju ofta bara där bak som det blir tovor :)
Mvh Alexandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om man ändå inte ställer ut sina shelties i RAS så borde man absolut klippa dem! Om man ej vill klippa för att de ska ställas ut så måste de rullas. Men det låter ej som att du har dem till utställning och då är det mycket snällt mot marsvinen om man klipper av deras långa päls. Det ska aldrig hinna bli tovor! Klipp den så kort du känner för men åtminstone så de slipper trampa på sin egen päls.
Jag gjorde det med min sheltie :) Klippte så att det var en liten bit över marken och sedan extra mycket i rumpan så att inte kiss fastnade
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.