Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 611 ggr
alvana
0

Köpa marsvin...?

Jag går och funderar på att köpa marsvin… Är ganska mycket nybörjare på det här, så jag hoppas att det är okej att jag ställer lite frågor här? :-)

Tanken är då att ha tre stycken ihop, honor. Vet att minimum är två, men vad tror ni om tre? Kommer de att bråka?

Vad är lagom burstorlek? Pga. andra djur, så faller valet på en plastbur m galler, hade tänkt mig en som är 140x60, vad tror ni om det? Är det för lite plats för 3 marsvin?

Och det här med burinredning… Jag vill att marsvinen ska ha en "mysig" aktiverade och stimulerande miljö, hade tänkt att använda spån som underlag, samt lite mysgrottor, tunnlar, hus mm. Vad för leksaker kan man ge dem?

Ska jag skippa pelletsen helt? Har hört att man ska ge 80% hö och 20% C-Vitamninrika grönsaker per dag.

Det var nog allt för tillfället…. :)

[donkeyqueen]
0

Tre honor går bra, Det är hanar man kan/ska ha två

Fridaaaa
0

Ja 3 går utmärkt. Det är hanar som ytterst sällan går att ha mer än 2 st :)
Men honor går finfint :)

140x60 går alldeles utmärkt till 3 marsvin! Stort och bra:)

Ja pellets behöver man inte ge, jag ger mina det av olika anledningar. Men i regel behöver dem inte ha det, om man ger näringsrikt bra hö och då bra c-vitaminrika grönsaker.

Till mina har jag varsit hus, en tunnel (i ena buren), och sedan en filt i den buren jag har mitt skinny.
Men man kan ha hus, tunnel, hängmatta, kojjor osv, bra om man kan variera lite så blir det roligare för dem :) Kanske vissa saker i buren och vissa saker i hagen eller var man nu låter dem "motionera" :D

När du köper marsvin, rekommenderar jag dig att köpa av en uppfödare och inte av djuraffär.

Du verkar ha läst på bra!:) Tänk på med: inget saltsten;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.