Är han satin?
Den här lilla krabaten flyttade hem till mig igår. Nu i kväll har jag klurat på om han möjligen är satin. Hoppas verkligen att det bara är jag som inbillar mig för jag har fäst mig så vid den lilla sötnosen.
Bifogar några bilder, vill gärna veta vad ni tror.
Första bilden är utan blixt, tillsammans med en garanterat icke-satin.
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det lilla man ser så nej, det är han inte.
Nej, tycker inte att han ser ut som en satin.
Måste bara fråga, är hans öron sådär rosa alltid?
Jag hade en hona som hade ljusa öron, fast när hon blev arg, hade ett riktigt temperament (lika som sin mamma) så blev öronen mer mörkrosa/röda, lika hennes son med ljusa öron fick samma "symptom" när han var irriterad eller arg
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
HEJ allihopa!
Istället för att jag gör en likadan tråd som denna så frågar jag här. Ber om ursäkt till TS för att jag snor hennes tråd.
Hursomhelst så är jag orolig för min lilla kille som många tkr liknar en satin. Han köptes på en djuraffär när han var 5 månader gammal & nu är han två år. Han kommer egentligen från en uppfödare tror jag.
Här kommer några bilder.
Först bilderna med blixt, så mkt glittrar han inte.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#11 Jag sa bara att många säger att han ser ut som en satin.
Sa aldrig att jag själv trodde det var en.
#4: Är du säker? Då kanske jag kan pusta ut? #5: På första bilden hade han precis sovit under en fleecefilt och han blev ganska varm. På de två resterande bilderna hade han precis sprungit och popcornskuttat i min säng, så jag antar att det är därför han har så röda öron på de bilderna :) Annars brukar dom vara väldigt ljusrosa. Han har inte blivit arg/irriterad vad jag har sett men hans öron blir säkert lika röda då också ;) #6: Ingen fara att du snor tråden lite, jag är urdålig på det här med satin så jag vågar faktiskt inte svara på om han är det eller inte. Hoppas någon annan kan det bättre :)
#12 Har ju varit en liten nybörjare som varit mycket frågvis ang satin ;) (Syftar på mig själv) Kanske är en orsak.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#11: Anledningen till att jag frågar är att jag har sett honom skutta med bakbenen vid ett tillfälle, så jag blev lite orolig. Förhoppningsvis var det bara tillfälligt. Det är väl bara bra att folk frågar, det betyder ju att man bryr sig om sina grisar :)
Jag tycker inte någon ser ut som en satin.
#6 en av mina teddy mixar har sån päls. Hon är ingen Satin. oroa dig inte. Jag var osäker på min hona. Tills jag faktiskt fick hem en riktig satin. De är som natt & dag
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Isnona: Av dina bilder tycker jag inte han ser satin ut, hoppa kan de göra iallafall ibland
mjuhm: Har sett dia på väldigt många olika bilder och tycker verkligen han ser ut som satin tyvärr, både hans vita och framförallt golden ser genomskinligt ut och han glittrar verkligen
Tack Lyan! Då är det bara jag som inbillar mig ;) Idag har jag sett han hoppa med bakbenen vid flera tillfällen, såg även att han inte stöder på höger framben ordentligt. Troligtvis därför han skuttar. Har kännt på benet och det känns som om han har en utbuktning på insidan, precis ovanför foten. Ska in och rådfråga veterinär imorgon, ska ändå in och köpa Critical Care då han är ganska liten. Håller tummarna att det inte är något allvarligt.
#6# Definitivt satin tyvärr. Min Vide ser ut precis så och hon är satin.
#11# Det är väl bra att folk frågar istället för att gå och undra och oroa sig, det är ju det forumet är till för, att fråga över sånt man undrar.
#20 Varför är det "tyvärr" med satin? 
#21 satinsjuka. Kolla gamla trådar.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#21 Dem får satinsjukan, en obotlig sjukddom
Du kan läsa mer här: http://www.lyans-marsvin.se/13457271
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 Jaha, oj. Jag har hört det ordet förut men aldrig riktigt förstått vad det är för något.
Jag har för övrigt alltid trott att satin var en typ av päls på marsvin (t.ex. som self, rex osv).
#24 Self är et ras, likaså rex mm :)
Men förstår vad du menar. Alla pälstyper och raser kan mer eller mindre vara satin. Finns även en ras som heter satin.
Har läst lite kort om satinsjukan, och det verkar som att det är en sjukdom som får skelettet att "ruttna" bort? 
Inte helt då, men när jag tittar på bilder i 3D så ser det nästan ut som att det har frätits bort.
#26 Ja nästan, skelettet kalkas liksom ur på något vis.
Åh herregud..
OT #27 Vilka slags raser får satinsjukan? Är det bara satinmarsvin som får satinsjukan?
#28 :-(
#29 Alla marsvin kan få något som påminner om satinsjukan men det är extremt ovanligt, på alla år jag har hållit på med marsvin har jag bara hört om en där det bekräftats, en där det misstänks och en som man inte vet om han var satin eller inte satin. Man vet inte om det bara är bärare som drabbas eller även helt satinfria djur
OT #30 Hur ser man på ett marsvin att den har satinsjuka?