Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1638 ggr
diva
0

Svamp

Ett av mina marsvin har fått svamp. Nu är det så att våran vetrinär inte kan så mycket om marsvin, så han sa att jag skulle bada honom i fungoral och smörja med pevaryl, men han sa inte hur ofta jag skulle bada honom. Han har burkompis också så vad jag undrar är om jag ska bada burkompisen också fast dom inte visar några symptom.

1. Så alltså hur ofrta ska jag bada honom

2. Ska jag bada burkompisen också

Fridaaaa
0

Vad är det för svamp?
Är det Nossvamp räcker det med att smörja med pevaryl 2 gång/dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

diva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej det är inte Nossvamp. Har har det på kroppen. Blev först rädd och trodde han fått Ringorm, men det är det inte. Han har kala fläckar och när man drar upp håret så följer det hudbitar med. Inga sår utan bara mjällig hud.

Fridaaaa
0

#2 Aha okej. Ja låter som svamp. Det är bättre än Ringorm, Ringorm är aldrig skoj

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

diva
0

#3 Precis. Jag har haft Ringorm här för ca ett år sen. Det var inte kul. Jag hade nyopererat mig då och var tvungen att sanera, sanera och sanera. Jag hade ett stort sår i magen och var livrädd att jag skulle bli smittad själv, men jag klarade mg tack o lov.

HannaVastervik
0

Bada varannan dag om han ej sagt något och smörj morgon och kväll så är det snart borta!

Nej, behandla inte kompisen om han inte har svamp med =)

VilmaKristina
0

När mina teddysar hade ringorm/svamp så badade jag dom i fungoral!

Det hjälpte dom verkligen, det fick bort ALLT! :D

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

diva
0

Tack tack

HannaVastervik
0

#6 Ja fungoral är super =)

Hultan
0

TS, om du nu haft Ringorm hemma för 1 år sedan så borde du nog vara skeptisk. Tog veterinären en svampodling från marsvinet?

Om inte, så kan man inte säkert veta att det inte är ringormen som är tillbaka. Det tar ofta många veckor att odla fram Ringorm på labbet, så det verkar inte som om han tog något prov.

Med sunt förnuft kommer man långt!

diva
0

#9 Nä inte denna gång iallfall. Det är inte Ringorm för det är inte samma symtom som förra gången, men säker är man ju aldrig. Får testa med fungoral och blir det inte bättre så får jag ta kontakt med en vetrinär på annan ort där dom kanske är lite duktigare på marsvin. Här i Lycksele är det mest hundar, katter och lantbruksdjur som dom är duktig på.