Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1100 ggr
_Charlie
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu ett inlägg om stackars Charlie. Jag ska ringa vet i morgon men tänkte se om ni kan se vad detta kan vara? Huden ser frisk och oirriterad ut, men den saknar päls på denna fläck. Små mjuka fjun finns över hela. Vad tror ni?

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En till på samma

[CatsOnMars]
0

Har pälsen ramlat av eller har han kliat av den, tror du?

_Charlie
0

#2, jag vet faktiskt inte. Jag har inte märkt av att han varit onormalt kli-ig sista tiden i alla fall, men han kan ju ha kliat när jag inte ser. Dock ser det inte irriterat ut som det ju gärna blir efter en massa kliande?

[CatsOnMars]
0

Det såg ut sådär på min när han hade en form av svamp nämligen. Han kliade sig mycket men så ser jag ju honom nästan hela tiden så jag kanske bara upplevde det som mycket.

Om det är samma (vilket det ser ut som) så är det lättbehandlat. Jag fick (tror det var pevaryl) att smörja i nacken på honom (även fast såret var på benet, på samma ställe som på ditt) efter 2 smörjningar försvann det :)

HannaVastervik
0

#4 Var det inte stronghold om du hade det i nacken? Pevaryl hjälper nämligen inte om du inte smörjer på det stället där det ska behandlas. =)

[CatsOnMars]
0

#5 Nej, stronghold var det inte. Är inte hundra på att det var pevaryl, men jag tror det. Jag upptäckte det väldigt tidigt, kanske det hjälper då? eller så var det någon speciell form av pevaryl? Eller så försvann det av sig självt och jag hade tur x)

Fridaaaa
0

#4 Pevaryl hjälper enbart om du smörjer på de drabbade områderna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Jag har också funderat på svamp, då som man kan skymta på första bilden finns det några små "skorv" som. Så blir det väl av svamp? Smittar svamp vidare till burkompisen?

Fridaaaa
0

#8 Nej svamp brukar inte smitta. Du kan ju köpa pevaryl på apoteket och testa att smörja 2 gånger/dag :)

_Charlie
0

#8, det gör jag nog och testar innan jag åker till veterinär med honom. Går det bort så var det ju svamp. ;) Vet ni hur det uppkommer? Är det ngt jag kan göra för att undvika det i framtiden om det nu är svamp?

Fridaaaa
0

#10 Ja det märker man redan efter ett par dagar i så fall om det ser bättre ut eller inte:) Men tänk på att inte använda det 1-3 dagar innan man ska till veterinär om man ska göra skrapprov, då kan det missvisa:)