Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1434 ggr
[SallysPigge]
0

Pigge & Bernard frågar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har lite frågor om mina två små goa killar. Jag kommer inte på alla frågor nu men dom kommer lite då och då.

1. Eftersom dom dricker från mamman så får dom ju vätska i sig och som det är nu når dom inte ens till vattnet. När ska jag låta dom dricka vatten? Ska jag då försöka sänka ner flaskorna?

2. Bernard ska ju flytta till pappa Bertil, men är det dumt att låta Bertil komma på besök innan några gånger för att hälsa och träffas?

3. Pigge ska vara kvar och få en kompis Nogger, som är en vecka äldre, men finns inte här ännu. När det är dags att flytta ut Pigge från Mamma bör kompisen finnas här då, eller ska kompis eller pigge bo själv först.

4. Med mamma Sally och moster Tindra som är fasligt kräsna med grönsakerna, kan detta vara ett bra sätt att få dom att äta nytt? Alltså om ungarna äter det nya så kanske dom äldre hänger på? Eller äter dom yngre bara det dom äldre äter? Och blir kräsna dom med?

ja det var vad jag kan komma på nu. :-D

Jag bjuder på en film med dom ;-)

Picasso
0

Nu kan inte jag svara på alla frågorna men…

fråga 2: Jag tror inte det är lämpligt att Pappa Beril kommer på besök för att hälsa på Bernard, sally kan bli stressad och orolig, nu utgår jag från hund/katt som inte hade uppskattat besök av hanen när ungarna var så små.

fråga 4 jag tror att ungarna härmar mamman och moster= smakar på det de äter av grönsaker, så jag tror inte att Pigge och Bernard får Sally och Tindra att äta nya grönsaker.

Men som sagt det är vad jag tror.

Näää inte lägga in film på småkillarna de är ju ljuvligt söta :-D

[SallysPigge]
0

Hade hoppats på att dom skulle börja älska grönsaker :-/ Jag får bli mer envis då antar jag …. :-S

Ja visst är dom underbara, sambo har smält som bara den, inte ett dugg tveksam till att behålla pigge och en kompis till honom. :-D

Picasso
0

Tja du kan ju försöka smyga dit någon ny grönsak ;) Äter de inte grönsaker alls? Ja det får du…försök blanda det med något dom tycker om.

Ja det är de verkligen helt bedårande.. finns det någon som inte smälter för dessa ljuvliga troll, förstår att sambon gjort det vore konstigt annars :-D

[SallysPigge]
0

Jo dom äter Morot, vitkål och gurka. Sedan är det stopp. Förutom äpple då.

Har en fundering, kan man ge dom bär som jag har i frysen? Visst dom kanske inte har all näring men något kanske?

Jag får kavla upp ärmarna och ta i med hårdhandskarna …. ;-)

Picasso
0

Ok det är ju bra att de äter vitkål i vartfall hmm kan du inte försöka riva t.ex morot och lite av något annat…det blir ju svårare och sortera bort.

Ja det tror jag du kan är det som du plockat eller från frysdisken? Jag tror nämligen att frysta bär är ganska sockrade vilket inte är bra, men du kan ju skölja bären innan du ger det i så fall.

Lycka till ;-)

[SallysPigge]
0

Aha, det är frysta bär i ask köpt på ICA … Men ärtor och majs är det sockrat med om det är fryst? Har inget hemma nu men ändå …

Picasso
0

Ok, läs på asken om de är osockrade eller ej, du kan ju skölja efter att de är tinade.

gnagarlover
0

du kan sänka flaskan redan nu. och kompis kan finnas på plats redan när pigge fyttar från mamma.

[donkeyqueen]
0

Gud vad söööta!

[SallysPigge]
0

#/ Ok! :-)

#8 Ok, då vet jag! :-)

#9 Visst är dom :-D

FruJohansson
0

Jag ställde en uppochnervänd matskål under vattenflaskan så att de kunde dricka när de ville, eftersom de ganska snart äter hö och grejjer. Ang. grönsaker så har jag ett tips. Ge samma grönsak i flera dagar, som frukost, INNAN nåt annat, så att de är riktigt hungriga. De måste dessutom vänja sig vid nya smaker ibland. Läste nånstans att romansallad är cvitaminrik, och det ÄLSKAR mina.

[SallysPigge]
0

#11 Två intressanta tips! Tack! Ska testa detta :-D

Fridaaaa
0

När jag har haft ungar har jag haft en liten flaska långt ner och en större högre upp till dem vuxnas:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annicasvensson
0

när mina ungar var små byggde vi en liten ramp som de kunde stå på enkel bräda på ben så nåde de flaskan.

[SallysPigge]
0

#14 Tack det var ett bra tips! :-D

Men jag har två sippyflaskor så en är sänkt så vi får se hur det går. MEn när dom kommer tillbaka till bokhylleburen så ska dom få något att stå på för där kan jag inte sänka den.

viki
0

vilka söta skuttande ungar. det var en bra filmGlad