Flagyl
Har någon någon erfarenhet av detta på marsvin. Lägger upp det som nytt inlägg för att få så många svar som möjligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inte själv gett det till marsvin men till katt. Funkar bra men smakar verkligen riktigt illa (säger även människor som fått Flagyl). Antar att du fått dos av veterinären.
Men som sagt…att tänka på är att det smakar illa och ger allt som djuret/människan äter en konstig smak…oftast järnsmak. Under tiden som man ger Flagyl är det därför viktigt att hålla sig till mat som marsvinet verkligen tycker om. Aptiten kan bli påverkad av det här med smakerna…MEN har marsvinen giardia eller annan parasit så vänder det dock riktigt fort och djuret blir snabbt bättre med denna medicin!
Annat att tänka på är att om man medicinerar mot giardia så ska alla marsvin få medicinen…även om de är friska och även om man har någon som ej träffat dem ännu. Anledningen är att man inte kan se om djuren har parasiten eller inte och då är det inte så smart att behandla några och hoppa över andra. Skulle någon obehandlad bära på parasiten så kan den senare smitta de andra igen…och det är ju synd.
Skulle marsvinen vara utsatta för giardia så krävs sanering av burar och omgivning (kanske lite OT från Flagylfrågan men viktigt att veta!). Burar måste skuras och likaså matskålar och vattenflaskor och all omgivning där marsvinen har släppt pluttar på eller exempelvis sprungit på, slickat på osv. Men mer går att läsa i artikeln om Giardia som tipsades om tidigare…
Hoppas på att grisarna mår bättre snart och att du får koll på vad det är!
Mvh/Cornelia
Aldrig varit med om att marsvin fått flagyl, behöver inte vara fel för det. Det vanligaste är väl ändå baytril eller bactrim har jag för mig.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#2 Baytril och Bactrim är absolut det vanligaste…MEN för marsvin med parasiter så är dessa helt meningslösa och det är därför Flagylen skrivs ut i dessa fall. För invärtes parasiter alltså då och inte för Ohyra eller liknande.
Flagyl och Axilur är vad som finns att använda mot parasiter i tarmslemhinnor och denna medicin används på alla slags djur. Flagyl är även en av de mediciner man ger människor med bland annat giardia.
Mvh/Cornelia
1# tack för utförligt svar. Nu sa hon att jag bara skulle börja behandla om hon blev sämre. Så just nu får det bara stå här så länge. Kommer stödmata tills jag ser en större förändring till det mer normala här. Men som sagt, hon pluttar mer och kissar även. Hon hade både pluttat i transport buren och kissat så det känns bra, hur glad kan man inte bli för lite bajs *hehe*
Tar flagyl både parasiter och bakterier, eller bara parasiter ?
#4 Skönt att hon kissar och pluttar som hon ska! Veterinären verkar vara en bra sådan, men blir hon det minsta skum i magen så börja behandlingen. Tyvärr vet man ju inte om parasiten finns hos djuret eller inte och behandlingen gör dem inte resistenta så känner man sig det minsta tveksam så är det bara att köra.
Flagyl är verksamt på protozoer (encelliga organismer) och anaeroba bakterier ( bakterier som lever utan syre), så vissa typer av bakterier tar den men inte alla. Kan ju vara bra att veta om det skulle vara en bakteriesjukdom av något slag också…
Bara skönt att kunna svara på något som jag faktiskt kan och på så vis kanske kunna hjälpa till! Det har varit mitt stora intresse sedan två år tillbaka att studera parasiter och hur det skiljer sig åt eller fungerar på samma vis mellan olika djurarter.
Mvh/Cornelia
#3 Stronghold och ivomec fungerar ju också mot invärtes parasiter, och det är väl ändå vanligare att man ger till marsvin? Särskilt ivomec brukar ju användas för just avmaskning.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mitt marsvin Allan fick bland annat Flagyl när hon var dålig. Vår veterinär är jätteduktig på smådjur så jag litar på att hon inte skulle ordinera något till ett marsvin som inte redan bevisats kunna användas på just marsvin (man blir ju lite lätt förskräckt av att läsa katt-bipacksedeln på det ena och får-bipacksedeln på det andra, men det får man försöka hålla band på).
Jag är tyvärr inte på samma ställe som mina papper så jag kan inte kolla upp dosen och vad veterinären skrev om det. Om det fortfarande är aktuellt kan du höra av dig om en vecka.
Lycka till med marsvinet!
Envishet och drömmar
#6 Absolut, de funkar på invärtes parasiter. Däremot så vid behandling mot giardia så finns det inte allt för många alternativ. Denna parasit är väldigt livskraftig och Stronghold eller Ivomec fungerar inte. Giardia dör endast av oral medicinering dessutom så Stronghold försvinner direkt bort från alternativa behandlingar. Som jag skrev tidigare så finns det endast två preparat för medicinering - Flagyl och Axilur. Flagyl funkar på marsvin…Axilur har jag inte tagit reda på om det funkar på marsvin… Dock är det dessa preparat som används mot giardia på alla djurslag och inte Ivomec eller annat.
Giardia är det ju inte så många som har testat sina marsvin för…eller som får problem med på sina djur. Oftast går man inte vidare för att ta reda på varför marsvinen blivit dåliga. Skulle fler testa eller gå vidare med sjukdomsfall så tror jag absolut att Flagyl skulle kliva in och bli ett av de mer välkända preparaten bland mediciner till marsvin.
Mvh/Cornelia
Men i praktiken kan om någon av de som dog skulle haft gardia, smitta vårt sista marsvin men risk för att det kan bryta när som. Men i och med att hon är påverkad av något.. men vi inte vet vad, om hon är smittad av det, vet någon hur lång tid efter insjuknandet de kan bli akut sjuka ?
En teori som veterinären hade var att i och med att den vi har kvar nu, är ju också den som är lägst i rang.
Oroar mig max här, men idag så började hon pipa lite ( inte det vanliga skriket men ändå, hon pep till några gånger) då jag hade gurka i handen när jag stod upp och skulle ge Elsa. Sen kom hon fram till luckan. Tårarna rann på mig, både för att hon kom fram men den stora saknaden av de två andra kom över mig..
#9 Giardia är tyvärr en riktigt knepig "smitta". Marsvinen kan antingen bli akut sjuka, lite halvdant sjuka, bärare av parasiten med friska eller helt enkelt bara friska…hmm, förstår du hur jag menar? Parasiten kan hänga kvar i månader-år obehandlad och under den tiden som parasiten finns kvar så finns även risken att någon blir akut sjuk kvar. Är hon dock "lite" sjuk nu så borde det inte bli mer akut. Vätskebristen är ju det största problemet med denna parasit. Men det är svårt att veta…de kan vara pigga och riktigt dåliga dagen efter som din Sita, eller så kan de insjukna med fortfarande ha bättre kondition och kämpa på så att det inte bryter ut fullt ut.
Ja, att den som är kvar är lägst i rang kan absolut ha hjälp den lite på traven för att klara sig bättre…Men finns parasiten i buren så utsätts ju dock alla för den lika mycket. Dock kan jag tänka mig att de som är högre i rang är mer framme vid vattenflaskor, matskålar och även sover oftare i favorithörnan…som oftast blir skitigare och sprider parasiten mer.
Är det giardia som du råkat ut för så kan du iaf slappna av lite nu…smittan sopar oftast ut alla svagare djur (yngre, äldre, de som är mer utsatta genom exempelvis att ha haft kull nyligen, varit sjuka, har en liten infektion osv) och de som hänger med efter ett tag är också de som klarar av parasiten bättre. Låter kanske lite hårt att säga och jag menar inte att dina andra var svaga djur! Vissa individer har svårare för att hantera smittor än andra bara…och förhoppningsvis är den som finns kvar hos dig en av de starkare! Hon visar ju absolut att hon har livsgnista! Förstår oron men glöm inte bort att det finns hopp också! *stor styrkekram till dig*
Men de två som dog, är var varken unga, eller äldre eller något annat, så jag vet inte :/ hm man blir inte klok av detta… Man är ju hysteriskt nojjig, så fort jag ser att hon legat lite för länge går jag dit och checkar. Hur jag ska överleva en hel arbetsdag utan koll på måndag förstår jag inte *suck* annars får maken ta med henne till hans jobb kanske om han skulle kunna tänka sig det, för att ha koll på henne..
#11 Nej och parasiten drabbar inte bara dessa (svagare) som jag skrev tyvärr. Den drabbar helt enkelt bara vissa djur hårdare än andra… Går tyvärr inte att säga att ett friskt medelålders djur slipper smittan medan ett yngre får den. Dock är de som jag raddade upp mer utsatta och drabbas oftare hårdare. Lite som med influensa på människor…äldre och yngre eller sjuka, gravida osv får oftare större komplikationer. Samtidigt finns det otroligt många människor i ålder 20-60 år som råkar ut för enorma komplikationer utav en vanlig influensa…och vissa får bara symptom som av en liten förkylning…
Det går säkert bra med honan och ser hon okej ut på morgonen när du ska till jobbet så lägg in lite extra gottig mat och skäm bort henne lite. Har hon inte plötsligt blivit sämre så borde hon inte bli det nu heller…Kanske det finns någon som kan kolla till henne på lunchtid?
#12 men veterinären och några till har ju mest trott på någon typ av förgiftning, men det blir vi ju inte heller kloka på, vad de skulle kunna ha fått i sig..och hur de skulle ha fått giardia är ju också ganska så konstigt, då de inte träffat andra djur eller så heller..nä, klok på detta blir man inte.