Normal viktökning?
Hej hopp!
Nu undrar jag, vad är normal viktökning för ett marsvin. Mina lånegrisar är nu ca 3 mån. Båda honor.
Den ena väger 406g och den andra 438 g. Vi vet inte om det är syskon.
Det finns en risk att någon av dem/båda är dräktiga. Kan jag ta hjälp av vågen på något vis för att få ledtrådar ang detta?
//Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
Det är mycket svårt att säga när de växer, eftersom att alla marsvin växer olika mycket i olika perioder. Vikten varierar även beroende på kost, motion m.m. Eftersom de både växer mycket och ev. kan vara dräktiga är det svårt att veta vad som är vad, men du kan hålla koll på om de brunstar. De väger ju inte särskilt mycket alls vilket inte är så konstigt med tanke på den kost de har fått innan, men jag tycker att de borde öka ordentligt i vikt nu oavsett om de är dräktiga eller inte.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
1# väger dem för lite för sin ålder alltså? Vad "borde" dem väga?
Jo spanar å spanar där bak för att se, läst på och tittat på bilderna på brunst och ickebrunst men jag tycker att det ör svååårt.. :(
Med sunt förnuft kommer man långt!
#2 Ja, jag tycker att de väger rätt lite för att vara tre månader men det beror ju så mycket på deras bakgrund. Så länge de är i fint hull och får bra mat är det ingen fara, de börjar säkert växa mer nu när de får ordentlig marsvinsmat.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus