Killarna bråkar :(
Så jättetråkigt och så oroligt.
Mina två hanar började i förmiddags att bråka på allvar, de står mittemot varandra och hackar tänder och sen tar de varsitt skutt mot den andra och attackerar i luften.
Min äldre hane är i undrläge, när jag tittade till dom låg en tjock tofs av hans hår på burgolvet och hans från hans ena öga kom det vit vätska. Jag tvättade ögat och det syns ingen skada på det, men det kanske bara är en tidsfråga.
Vad sjutton ska jag göra?
Jag tycker mycket om dem båda men min äldsta är något alldeles speciellt för mig och jag är oerhört rädd om honom, han försvarar ig inte själv alls.
Mina killar bråkar dom med. Fast dom gör ju mest upp om rangen nu efterssom dom bara bott med varandra i ungefär 1 månad. Är det kanske samma för dina?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Kanske, men hur vet jag? Är sjukt orolig för att min stora veka kille ska skadas.
För mig är det så att Rufus han är oerhört mesig av sig & han går sällan till attack som Simba gör. Han flyr för det mesta medans Simba springer efter för att starta ett bråk. Dock har Simba blivit biten av Rufus några gånger. Och de hackar oxå tänderna mot varandra, piper, jagar varandra & ibland är dom riktigt vilda. Specciellt SIMBA.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Slåss dem så att dem blir som "bollar" så slåss dem på allvar, då hade inte jag vågat ha dem ihop. Att dem hackar tänder är inget, det gör mina var dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur gamla är dem? Det låter som att din yngre hane försöker ändra på rangordningen och i så fall bör du låta dem göra upp för det blir bra mycket lugnare efteråt då.
Vit vätska i ögonen får de när de tvättar sig, är du säker på att det inte är den?
Det är väldigt lätt hänt att man särar på dem för att de inte ska bråka, men ofta leder det istället till att de slåss mycket värre senare så jag skulle råda dig att ha is i magen. Försök få dem på andra tankar genom att lägga in grenar, små hötussar ofta, lite grönsaker osv.
Beter han sig på samma sätt utanför buren?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hade också särat på dom om det blir som bollar och sår.