Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2966 ggr
Memris
5

Behov av ljus?

Nu när det börjar mörkna på så mkt o de ljusa timmarna blir mer o mer sällsynta så undrar jag om marsvin har ljusbehov?
Vill de ha lampa dagtid under vintern?

FeliciaS
0

De har behov av att få dagsljus dagligen men inte för ljusets skull, alltså för att det ska vara upplyst. Någon lampa behöver du inte ha till dem, det dagsljus de får under vinterhalvåret räcker.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Memris
0

Okej, tack för svaret! :)

Fridaaaa
0

Mina har inte extra lampa. Dem får av fönstrena och ev om jag är i rummet och ha lampa tänd :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
1

Mina bor i källaren och det kan ju bli väldigt mörkt, särkillt om källarfönstret snöar över, därför har jag en lysrörslampa på timer. Den är tänd mellan 6 och 22. Den sitter i rummet där bastun står, buren är en ombyggd bastu, så det lyser inte rakt på dem. Det är inte UVljus dock, vet inte om jag borde göra nåt åt det till vintern…

Moctezuma
0

Vi har märkt att nu när kvällarna är mörkare börjar marsvinen söka sig till den delen av buren som är upplyst. Vi har en liten lampa riktad mot ena ändan av buren, och där brukar de sedan lägga sig ner i höet och njuta av "solen" :)

Memris
0

#5 Det är ungefär så som vi märkt med, eller att de är mindre aktiva om vi inte har lampa tänd, därav frågan.
Men de har bra dagsljus iom att de står i vrummet där det är tre stora fönster (har en filt runtom för jag oroar mig för drag).

Buffen
0

Då jag bor i norrland (luleå) med långa svarta dagar under vintertid har jag alltid varit tvungen att ha belysning till marsvinen. Jag tror visst att det kan behövas beroende på okringvarande förhållanden.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet