C-vitamintillskott
Ger ni era marsvin c-vitamin tillskott?
Vad, hur och varför isf?
Olika veterinärer rekommenderar olika, hade varit kul att se vad marsvinsägare i allmänhet kände! :)
Nej ger inte för det behövs inte. Dem får sitt via grönsaker och det är så det ska vara:) Bara onödigt och slöseri på pengar och ge massa tillskott.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inga tillskott här. Det som finns att droppa i dricksvattnet är fullkomligt värdelöst då c-vitamin förstörs i solljus.
Mina för grönsaker som gott och väl täcker c-vitamin behovet :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Var nämligen hos veterinär Bo Runsten, Blå Stjärnan, Göteborg, idag med ett utav mina marsvin och de fick mig att känna mig som världens sämsta marsvinsägare som inte ger tillskott…
Jag säger som ni andra två, tillskott behövs inte. En genomtänkt och varierad grönsaks/frukt kost ger dem vad de behöver.
Hoppas det var okej att jag skrev namn på veterinären, han är ju lite känd som en riktigt bra veterinär när det gäller marsvin och jag blev helt ställd när han diskuterade mot mig i sådär en kvart angående tillskotten! :O Tydligen hade de haft någon konferens med amerikanska veterinärer som sa det samma.
Så därför vill jag verkligen veta vad andra säger… Jag menar, om man är medveten om vilka grönsaker som innehåller c-vitamin, varför bråka med tillskott då?
#3 Ja man kan ju undra.
Då skulle ju hela Sveriges befolkning med äta c-vitamintillskott eftersom vi är som marsvin, kan inte producera egen c-vitamin :)
Du skulle ha frågat honom var de vilda marsvinen får tag i droppar? Nä men skämt åt sido, det var ju halvjobbigt. Du skulle ha bett honom om ett skriftligt underlag från konferensen. Eller en hänvisan till en studie. Det hade varit intressant. Kan ju tycka att folk borde märka på sina djur att de led brist på C-vitamin i så fall. Låter konstigt att de skulle behöva extra tillskott om man utfodrar med kunskap.
Med sunt förnuft kommer man långt!
#5 Det frågade jag faktiskt, fick egentligen inget svar, mer "de levde inte lika länge".
Men vad skönt att höra att fler håller med mig! Har haft marsvin i över 10år, och alltid tyckt att jag haft koll. Tills idag, tänkte att jag kanske var lite old school med mina kunskaper och har haft noja under dagen för detta!
Men ändå, vart har han fått detta ifrån? Det måste ju grunda sig på marsvin som äter typ enbart sallad och pellets som gör att man måste ge tillskott.
Det värsta med dagens besök var att djursköterskan precis innan jag skulle gå stack upp ett papper med "Marsvinsskötselråd skriven av Bo Runsten" under näsan på mig. Hon var under samma tycke att tillskott ska ges. Ska tillägga att den där informationen inte var speciellt bra, för jag tänkte till en början i ren protest slänga den men läste den sedan när jag kom hem. Skämmande tam på matnyttig-information. Kändes skönt att få den konstaterat ;)
Så men andra ord kan jag lugnt låta mina marsvin fortsätta ett liv utan tillskott! Tack för stödet och uppfattning om att en varierad kost är det enda rätta :)
Ja, alltså jag vet egentligen inte, jag har bara lärt mig av alla erfarna här. Jag ska faktiskt fråga min veterinärkollega imorgon som är duktig på marsvin och se vad hon säger. Ska se om hon bara lärt sig av andra kollegor eller om hon sett någon studie på detta.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag ger min askorbinsyra i vattnet varje kväll och sedan får han sitt genom grönsaker samt en gång i veckan får han hemmapressad apelsinjuice i flaska :)
Jag ger dem inte c-vitamin tillskott direkt, men jag har en flaska i min "sjukhus" låda där alla mediciner, vitaminer m.m ligger. Så ifall det skulle hända att det får vitaminbrist så har jag som tillskott. Dock tror jag inte att det händer, men bäst att vara på den säkra sidan:)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag tar lite sånt där pulver på en liten gurkbit ibland och ger dem…
Just för att jag oroar mig lite för att de ska få för lite ;)
Har vänner som haft marsvin som fått c-vitaminbrist och jag vill verkligen inte att mina ska bli förlamade i bakbenen eller liknande.
Men det är väl mer jag som vill vara på den säkra sidan!
Det absolut bästa är ju att ge dem c-vitaminrika grönsaker.
De där tillskotten är ju definitivt ingen substitut för något annat…
Mer som ett + i kanten om man har råd.
Dropparna som man har i vattnet dunstar bort i ljus så det är rätt så värdelöst om man inte kan få svinen att äta det direkt från skeden.
Hade faktiskt en liten gris förut som tyckte att det var jättegott :)
#10 Skaffar man marsvin måste man ha råd med c-vitamina grönsaker, annars ska man inte ha marsvin…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt marsvin drabbades av förlamning en kort tid efter han flyttade hit från djuraffären och blev frisk efter ihärdigt matande med KaniC (?) tabletter. Jag har faktiskt inte vågat sluta med dom ännu så han får dom fortfarande, trots grönsaker.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#11, hon sa att TILLSKOTTEN är ett plus i kanten om man har råd, inte grönsakerna. På min lokala djuraffär kostar de där tillskotten över 200 kr för en liten flaska, så vitkål t.ex. är det bästa.
#11 Jag kan inte tänka mig att en fungerande människa skulle köpa marsvin om de inte har råd med hö och grönsaker xD
Och jag skrev definitivt INTE att man inte behöver grönsaker?
Tvärtom att c-vitamintillskott inte är ett substitut för något annat utan mer ett + i kanten om man känner att man har råd/vill lägga pengar på det.
Läs det en gång till!
TS jag känner verkligen igen det där med att känna sig som världens sämsta marsvinsmatte hos veterinären bara för att jag inte ger tillskott. Just när man står där blir man ju väldigt osäker… Men faktum är att jag haft massor av marsvin i nästan hela mitt liv och ingen har haft C-vitaminsbrist och det är grönsaker, gräs och örter utefrån som fixat deras hälsa. Det är inga problem att tillgodose C-vitaminbehovet med grönsaker men det gäller att ge rätt grönsaker i tlllräcklig mängd. Trots det brukar jag under vinterhalvåret strö på lite askorbinsyra frukostgrönsakerna för att jag själv ska känna mig lugn.
Jag tror veterinärerna rätt ofta stöter på C-vitaminbrist. Kanske de marsvinsägarna hävdar att de ger grönsaker men ingen frågar vilken sorts grönsaker det är ju liksom inte C-vitamin i allt. Jag kan förstå att vetrinärerna ger dessa råd för de tycker troligen att grönsaker är en osäker C-vitaminkälla.
#14 Tänkte mest på dem du visste hade marsvin som hade fått förlamning pga c-vitaminbrist, kan ju inte direkt ha gett c-vitaminrika grönsaker, får då hade det inte hänt, då dem inte behövder ha direkt mycket grönsaker var dag för att få i sig sina behov av vitaminer.
Alltså: Extra c-vitaminer = löjligt och onödigt och onödig kostnad:)
Nja, jag tycker inte alls att det är nödvändigt att förlöjliga folk som ger sina marsvin extra tillskott…
Då är det väl mer fail att skita it för att man inte "orkar"?
Jag ger mina lite extra tillskott för att jag vill att de ska ha det absolut bästa.
Mycket handlar om okunskap när det kommer till c-vitaminbrist, att man t ex fått för sig att vissa grönsaker är nyttigare än vad det faktiskt är…
Men jag tror inte medvetet att någon skiter i att ge sina djur nyttiga grönsaker bara för att.
Så det pratet kan vi nog skippa rätt så direkt i denna tråd!
#16 Sitter du bara och hackar/är elak mot folk i detta marsvinsforum?
Jag tycker att i stort sätt alla dina kommentarer i alla trådar är nedlåtande gentemot folk. Det finns ingen anledning att trycka ner folk
Sluta med det och ha rediga och intressanta diskussioner istället.
Jag tror att alla här skulle ha nytta av det.
C-vitamin tillskott kan aldrig vara fel om jag förstått det rätt så jag tycker att det är jättebra om man ger sina grisar lite sånt!
#17 Nej det är inte nedlåtande. Jag säger som jag tycker och vad jag har lärt mig.
Och i denna tråden har jag inte sagt något nedlåtande alls.
Och jag anser att man inte ska ge massa tillskott.
Men det är tydligen fel att tycka så enligt dig då?
Folk snackar här inne om att marsvin ska ha det så naturligt som möjligt, jag anser inte att c-vitamintillskottt är direkt naturligt…
#18 Du sa även att det är löjligt att använda tillskott och det är inte att föra en ordentlig diskussion utan att förlöjliga alla som inte känner som du.
Tänk på hur du uttrycker dig! Det är det jag menar.
Alla känner olika angående det där och det är faktiskt helt okey.
Du verkar försöka dumförklara mig i alla trådar där du kan hitta mig.
Även andra känner så.
#17 Sluta prata för Frida, hon är en stor flicka och klarar det här på egen hand. Jag förstår inte rikigt vart du kommer från hela tiden o_O
Men jag antar att du och Frida måste vara vänner eller nått i alla fall.
Om du läser det jag skriver och sen hennes kommentarer så måste du ju liksom hålla med om att det jag säger stämmer lite?
Annars så är det väl som med allting annat, vi tycker olika!
#20 Det handlar inte om att förlöjliga andra när jag säger att jag tycker att det är löjligt att använda c-vitamintillskott, handlar om min åsikt.
Vill andra använda det, så får dem väl göra det men jag kommer aldrig att göra det. Det är inte menar att dumförklara någon, ber om ursäkt om du uppfattar det så
Jag & Moa känner inte varandrai IRL men vi har samma uppfattning om mycket och pratar en del här.
#20 Det handlar inte om att förlöjliga andra när jag säger att jag tycker att det är löjligt att använda c-vitamintillskott, handlar om min åsikt.
Vill andra använda det, så får dem väl göra det men jag kommer aldrig att göra det. Det är inte menar att dumförklara någon, ber om ursäkt om du uppfattar det så
Jag & Moa känner inte varandrai IRL men vi har samma uppfattning om mycket och pratar en del här.
#20 Var jag kommer ifrån? Jag är medlem här precis som du, vi befinner oss på ett diskussionsforum & jag har rätt att skriva vad jag tycker, jag reagera på att du tycker det är elakt att skriva som det är, det är ju liksom fakta, marsvin behöver inte extra c-vitamin.
#23 Så du håller inte med om att det är elakt att förlöjliga folk som tycker eller handlar annorlunda än en själv?
Då har du nog lite växande som människa kvar att göra!
Jag och Frida har nu pratat om det här så jag tänker släppa det nu.
Det hoppas jag även att du kan göra då det här bara var mellan mig och Frida just för tillfället…
Det finns ingen anledning för dig att bli så sjukt förbannad när det inte alls är dig mitt meddelande är riktat till o_O
Då förstår jag nog mer om Frida blir arg på mig.
Sen vill jag bara säga att jag självklart tycker att man ska ge sina marsvin så mycket nyttiga grönsaker att man inte behöver några tillskott….
Jag ger dem som sagt bara lite tillskott på en gurkbit ibland för att vara säker då jag vet att de även kissar ut mycket av c-vitaminet de får i sig.
Marsvin kan som sagt inte bilda eget c-vitamin och det kan ju på så sätt inte vara fel att proppa dem fulla om man har råd då det inte är skadligt för dem!
#24 Sjuk förbannad? Vad får du det ifrån? Det är jag verkligen inte, reagera på det du skrev bara. Håller inte med om att hon har förlöjligat någon på något sätt, har läst hela tråden. Om du bara vill "prata" med en medlem får du ta det i PM.
Jag skriver bara att dom inte behöver det, räcker med grönsaker.
För att gå tillbaka till ämnet så undrar jag lite över hur stor roll variationen av grönsakerna spelar när det kommer till c-vitaminet?
Kan man ge sin gris endast morot som grönsak i två veckor eller måste man kombinera det med andra sorters grönsaker?
Spelar det någon roll för c-vitaminet och näringsämnena med en varierad grönsakskost?
Jag äter t ex inte så mycket morot och eftersom att jag köper ekologiskt till mina marsvin så kommer ju det i förpackning.
De blir ju gamla efter ett tag om det inte äts upp xD
Jag hoppas att det var någon som förstod vad jag försökte säga nu.
#26 Jag tror att variation är bra. Mina får vitkål varje dag men sedan får dem paprika, persilja,broccoli eller annan c-vitaminrik grönsak också (något av det med vitkålen) morötter jag ger 1-2 gånger/vecka högst eftersom det innehåller socker.
Äpple mm ger jag med bara 1-2 dagar/vecka mer som godis:)
Jag som ger mina små morot varje dag + något annat som variation…
Det kanske är därför de är så sjukt speedade?
Får sluta med sockerfyllda grönsaker varje dag kanske xD
Mina har tyvärr inte varit vidare förtjust i vitkål.
Broccolin knaprade de dock flitigt i sig.
Ska nog köpa och plantera om en persilja också så att jag har ett tag då jag förstått att det ska vara extremt nyttigt och bra i små mängder någon gång i veckan?
#28 Ja persilja är bra att ge några dagar i veckan i lagom mängd, så låter som en bra idé att plantera persilja :)
Haha ja kanske, sockerkick? ;)
Det är delade meningar både gällande kanin & marsvin om man ska ge morötter ofta eller inte. Men jag tycker att det är samma sak som att en människa äter något med en del socker i varje dag :D
Mjoo, det beror ju på vad mamn prioriterar…
Jag mår psykiskt bra av att äta socker i överflöd men jag kanske ska ta lite bättre hand om grisarna mina xD
Vem vet, det kanske lever längre än vad jag gör?
Så mindre morötter och mer vitkål!
Vare sig de gillar det eller inte.
#30 Ja jo det är sant, tänkte mest att risken är att dem blir tjocka :) Marsvin har ju i regel lätt att lägga på sig hehe :)
Men som du säger, vissa mår bra av olika saker:) i alla fall psykiskt ;) Är själv beroende av socker så hehe
#31 Jag håller ju verkligen med dig om att det fysiskt inte är så jättefantstiskt, jag skojade nog mest bara med det psykiska ;)
Nu är de dock fortfarande så små att det inte spelar så stor roll.
Blir väl värre sen när de är "färdig växta" och som sagt börjar lägga på sig xD
Jag vill ju inte att de ska få problem med sjukdomar osv.
Övervikt är ju inte så överdrivet jättefantastiskt!
#32 Hehe jag är dock sockerberoende så får inte jag socker blir jag trött osv, även om jag äter riktig mat, kanske är lite psykiskt? ;)
Ja små bebismarsvin har svårt att bli tjocka eftersom dem växer ;)
#33 Jag är sockerberoende jag med och det är ingenting jag önskar mina små marsvin. Det svider så hårt i plånboken xD
#34 Ja det gör ju det ^^; Så sköter djuren bättre än mig själv hehe:)
Det e nästan bara din fantasi som sätter stopp för vad du kan ge dina grisar (fast såklart deras magar också :P man får ju kolla upp vad dem kan äta och inte).
Som bas ger jag mina:
*vitkål
* morötter
* paprika
*gurka
Sen annat som jag blandar i ibland är:
* persilja
* broccoli
* banan (endast liiiiite)
* m.m
Hittar nya saker att prova hela tiden nästan :P Köpte rödbetor idag, har hört att det gillas. Dock inte i så stor mängd.
#36 Broccoli är bättre basföda än gurka;)
Mina älskar banan hehe dem får det 1-2 gånger/månad :D
.
# Ja jag vet :P Men har i princip alltid broccoli hemma =) Tyvärr hinner det ta slut ibland innan man kommer iväg och handla igen. Broccolin är nästan alltid slut på "vårt" Ica, så vi rör oss mot Malmö där dem har en jätte stor frukt och grönt butik, där kan man hitta det mesta tror jag :D
#39 Bra broccoli tycker jag det är svårt att få tag på, jag brukar köpa min på Lidl:)
#39 ja det tycker jag med! Många är helt gula och torra. Men det stället i Malmö som vi hittade, har fin broccoli ^^
#41 Ja tyvärr är dem det i regel
Kanonbra ju! Dock lite långt för mig att köra till Malmö för Broccoli (tar ca 2 timmar) hehe men lidl här i närheten har bra och billiga grönsaker:D

#26 Just morot är väl inte så bra som C-vitaminkälla, då är det bättre med vitkål, broccoli, paprika, så bara morot i flera veckor ger nog inte tillräckligt med C-vitamin.
#43 I huvudsak är morötter en A-vitamin källa, de innehåller nästan inget C-vitamin alls. Borccoli som många har sagt här är en toppen källa som de flesta marsvin burkar älska :) Jag brukar även som en extra boost ca en gång per vecka genom att pressa egen apelsin juice och ge, det är mycket uppskattat!

#44 Morot behöver ett marsvin äta mer än 100-150 gram per dag för att täcka behovet, medan det räcker med 28 gram vitkål eller 12 gram broccoli.
Har hittills nöjt mej med att ge Cvitaminrika grönsaker och mycket grönt utifrån. Vet inte men kanske kommer komplettera med några korn askorbinsyra i kligröten eller så i vinter tar ställning till det när jag ser hur det fungerar praktiskt. Man vill ju ha lite marginal fast de får nog i sig det som de behöver bara av vitkålen de äter. Mina stenvägrar paprika alla tre. Lägger in till dem varje gång vi har paprika hemma men de tar inte en tugga. Kanske tar en invänjningskur och börjar blanda liiiite paprika tex i kligröten för att de ska vänja sig vid smaken.
# 28 Mina är inte heller jätteförtjusta i vitkål men jag tycker att det är en bra "Cvitamingrund", billigt, lätt att förvara så man kan ha det hemma jämt osv. Brukar lägga in ett par blad till tjejerna det sista jag gör på kvällen. De har lärt sig att det inte dyker upp något godare över natten så vitkålen brukar ta slut. De är ju inte dumma de små liven.
Jah har men använder endast dagar dp det bjuds på morötter och gurka, då blir det bara en liten extra smak sättning(Har med smaken jordgubb)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Blandar ibland en liten bit C-vitaminbrustablett i vattnet eller kligröt när jag har dräktiga honor.
Planerar att snart få mina första marsvin, så håller på att kolla runt läget innan så att man är lite påläst. Hur noga mäter ni som inte ger tillskott att de får i sig tillräckligt med c-vitamin? Jag har exempelvis ingen uppfattning om hur mycket 12 gram broccoli eller 28 gram vitkål är, men man kanske lär sig uppskatta efter ett tag? Eller väger ni maten?
Jag brukar ge tillskott i vattnet eller några droppar i maten. Men det är sällan, mest för att vara på den säkra sidan:)
#50 Eller jag har börjat göra det.
#49 Det är inte så jättenoga med hur många gram hit och dit de får per dag, ger du lite vitkål och broccoli varje dag räcker det mer än väl. Viktigaste regeln är någonting med c-vitamin varje dag.
#49 Jag mäter inte upp, men som CatsOnMars säger, så är det viktigaste att dem får minst 1 c-vitaminrik grönsak/dag. Krävs inte mycket för att täcka deras behov. Så ger man kanske 2 c-vitaminrika grönsaker per dag så får dem definitivt i sig det dem behöver
#49 Var noga med att kolla så de äter grönsakerna bara. Min gosse gömde under en tid all sin vitkål då han visste att han fick gurka efter och fick skörbjugg :/ men efter en intensivkur av apelsinjuice blev han frisk :)
#52 och #53 Vad skönt att höra, vet inte om jag nojar för mycket, men känns som att man läser om C-vitamin överallt. Finns det någon bra marsvinssida som skriver lite mer ingående om närinsglära för marsvin? Känns som att allt man hittar är för övergripande.
Och finns det någon hyfsat lättöverskådlig sida där man kan se innehållet av C-vitamin i olika grönsaker? Vi har en ganska bra ruljans på varierade färska grönsaker redan, är däremot sämre på exakt vilka vitaminer de olika sorterna innehåller och i vilken grad.
Marsvin har inte ett så överdrivet stort c-vitaminbehov som vissa påstår. Själv ger jag inget c-vitamintillskott utan grönsaker med mycket c-vitamin. Tipsar lite om artikeln Marsvin och c-vitamin, där står lite om att överdosera c-vitamin.
Ger man broccoli, vitkål, grönkål, paprika eller persiljerötter dagligen behövs verkligen ingen askorbinsyra eller några c-vitamindroppar utöver det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är precis som #56 säger, de får sitt dagliga genom grönsaker oftast :) Jag ger lite askorbinsyra i vattnet också, mest för säkerhets skull då min inte är superförtjust i vitkål.
Broccoli brukar marsvin älska, samt persilja och paprika. Paprika ska man vara försiktig med dock då det är syrligt och för mycket kan ge munsvamp.
Jag brukar även ge rödbetor och lite palsternacka ibland. Inte så jätte haj på hur mycket just c-vitamin det innehåller men det uppskattas!
Här
http://www7.slv.se/Naringssok/
kan man gå in och söka på vad olika livsmedel innehåller för näringsämnen och hur mycket.