Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4309 ggr
Hultan
0

Klippa / bada peruan?

Att man måste klippa peruanen har jag förstått men jag undrar måste man klippa dem i ansiktet, eller håller sig pälsen kort där själv? Ni som har klippta peruaner hur ofta ger ni dem ett bad av hygieniska själ? (inte pga utställning) och låter ni dem självtorka efter handdukstorkning även på vintern? Finns risk att dem blir förkylda?

Med sunt förnuft kommer man långt!

_Charlie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu har jag ingen peruan utan en texel, som visserligen bara är några månader, men hans päls håller sig till samma längd i ansiktet, det är bara kroppens päls som verkar blir längre och längre?

[SallysPigge]
0

Intressant detta då jag själv funderar på en Peruan, detta kan vara bra att få svar på. :-D

Fridaaaa
0

Jag har haft sheltie (vilket ju är peruan utan lugg i princip), henne klippte jag kort i rumpan och ibland runt sidorna så att det inte fastnade spån. Badade henne 2-4 gånger/år. Handdukstorkade och sedan tog jag försiktigt med hårfönen, så att dem torkar snabbare (gör jag med alla mina marsvin utom skinnyt).

Har haft en peruanblandning, hennes lugg klippte jag då och då, när jag tyckte att den blv för lång :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Missjohansson
0

Jag har en peruan blandning och henne klipper jag bara i rumpan. För att det bara blir tovor där av spån mm….
Badar gör jag när jag tycker pälsen börjar se tråkig ut. Eller hur man ska förklara? Glad

Caspia
0

Jag har haft en "peruan"-gatukorsning. Luggen och kindpälsen behövde klippas till skilland från andra marsvin där pälsen växer bakåt från ansiktet (sheltie mm).

Jag klippte inte bara pälsen i rumpan utan runt hela marsvinet samt bakbenen. Han var det marsvin jag haft som behövt mest skötsel.

Envishet och drömmar

chickwheels
0

Jag har peruan uppfödning. Badar vid behov. man märker helt enkelt när pälsen blir tråkig, känner på lukten, pälsen, ser när den blir skitig eller liknande.

Jag klipper runtom, alltså "pottfrisyr". Baken är viktigast så de inte fastnar massa skräp och kiss m.m. På sidorna för bekvämlighetens skull :)

Luggen och kinderna har jag inte märkt att marsinet störs av och de släpar inte i backen eller liknande så de får vara oftast. Ibland blir man överenergisk och klipper allt :P Har några ultottar med punkarfriss hemma nu :)

Jag låter inte dem självtorka, för stor risk för nedkylning pluss att de skitar ner sig igen direkt om man sätter ner dem i "smutsig" bur med blöt päls, osv (om de har längre päls än typ 5 cm kanske..) så de handdukstorkas och fönas nästintill torra.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

FruJohansson
0

Jag fönar alltid.

Hultan
0

Hmm… okej låter som att jag får införskaffa en hårfön.. :) Tack för alla svar!

Fridaaaa
0

#8 Har inte alla tjejer en hårfön?! haha trodde jag :P Jag klarar mig inte utan min :P Mitt hår ser ut som fanken om jag inte fönar det:P

Hultan
0

#9  Skratt, aldrig haft .. förstår inte vittsen med en.. håret torkar ju så småningom.. Skrattande men men, vad gör man inte för sina små grisar..

_Charlie
0

#9 Jag äger både plattång och locktång men ingen hårfön på många år faktiskt. ;-)

Fridaaaa
0

#10 Haha mitt hår blir inte bra om jag låter det självtorka, blir konstigt och risigt men bra när jag fönar det:P

#11 Haha okej :) Plattång har jag med, mitt hår ser inte bra ut vågigt:P

TeenyTiny
0

Har två peruaner, jag klipper dem på rumpan och på kroppen.

ansiktet har jag inget problem med, pälsen växer inte där.

Om du vore en blomma, och jag vore en ko,

så skulle äta upp dig för du är så go´Tungan ute

[SallysPigge]
0

Tur man har en fön då om man skaffar sig en Peruan, vilket jag kanske gör så någon använder den där dyra fönen ;-)

Nä är sugen på en Peruan ändå, med eller utan fön. :-D

FruJohansson
0

Fönar aldrig mitt eget hår, men jag trodde att det var ett "måste" att alltid föna marsvin efter bad. Kan ju inte påstå att de älskar det dock ;-P

[charm76]
0

Borde kanske ingå fön i köp av peruan?? :) Jag har sheltie o har haft peruan, båda klippte jag pottfrisyr på med kortare i rumpan. Ansiktet verkar inte växa som resten av kroppen.. pälsen alltså.. Att föna kan vara ett äventyr de första gångerna, sedan brukar de tycka att det är rätt mysigt. Se bara till att det inte blir för varm luft så du bränner grisen… :/

Fridaaaa
0

Man måste ju inte föna sina grisar, inte ens långhår men tar ju längre tid för dem att handdukstorka :)