Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 730 ggr
[SweetRose]
0

Ny här!

Hejsan alla marsvinsfantaster!

Nu är det så att jag hade marsvin när jag var yngre och inte alls hade stor koll gällande skötsel. Nu hade jag snart tänkt skaffa igen, vad skulle ni säga är det viktigaste man ska tänka på när man skaffar marsvin? :)

hö och färskt vatten har jag koll på samt mycket c-vitaminrika grönsaker!

[NalaMeya]
0

Välkommen hit vill jag börja att säga;)

Oj jag vet inte vad som är viktigast men jag skulle tipsa dig om att läsa Mifs alla Artiklar och gamla trådar. Dom är jättebra och har själv lärt mig nästan allt jag kan därifrån:)

Är det ändå nått som inte är klart så tveka inte att fråga! Det finns alltid nån som vet!Flört

[SallysPigge]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen :-D

Lixim
0

Välkommen!

Det viktigaste skulle väl jag tycka är en buffert för vetrinär kostnader, att man läser på mycket om skötsel och sjukdomar, att man har plats och tid. Och att man gärna kollar upp allergi innan.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

godisgrisen
0

De fyra viktigaste punkterna i nämd ordning tycker jag är:

1. Marsvinskompis. Marsvin är väldigt utpräglade flockdjur och de mår inte bra utan en artfrände att umgås med. Ingen kanin eller människa kan någonsin uppfylla den uppgiften. Det är lag på att marsvin ska hållas i grupp.

2. Bra mat: Hö det är livsviktigt både för mage och tänder. Marsvin måste ALLTID ha fri tillgång på hö. Satsa på god kvalitet köp gärna hos en bra bonde eller Granngården undvik de hårdpressade paketen på ICA. Marsvin kan inte tillverka C-vitamin själva så de behöver daglig dos av C-vitaminrika grönsaker som vitkål, paprika och broccoli.

3. God tassvård: Klipp klorna och förhrådnader regelbundet så inte marsvinet får vridna klor och ömma tår eller fastnar och skadar tassarna.

4. Stimulans och boende: Marsvin behöver något att göra de behöver använda sina hjärnor. De har inte så kul om de bara får sitta i sin tråkiga bur hela tiden. Låt dem få komma ut och springa på golvet och gosa isoffan. Ha gärna så stor och stimulerande inredd bur som möjligt. Hus att gömma sig i är nödvändigt för att de ska kunna känna sig trygga i sitt hem. Håll rent i buren det är inte trevligt att bo i en skitig bur och det ger hälsoproblem.

Ja! Grattis till ditt beslut att skaffa marsvin de är verkligen underbara små djur!

[donkeyqueen]
0

Välkommen och vad kuul att du tänker skaffa marsvin.

Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar glömde visst marsvinen. Glad