Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2245 ggr
bestmarsvin
0

Bra inredning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har jag bra inredning till mina marsvin?

(Buren är inte så smutsig som den är ;) )

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Jag har väldigt dålig kamera men iaf, här är mathörnan :)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Vattenflaska

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Hus :)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Idag fick dem morötter :)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Här är burarna, i den övre buren finns mina 2 grisar och i den undre min kanin :)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Så säg nu vad ni tycker och om jag borde lägga till nåt :)

/ Linnea och grisarna <3

Hultan
0

Jag vill bara tipsa om att de där fröstängerna som syns i bakgrunden inte är hälsosamt att ge, inte heller gnagarblandning.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Fridaaaa
0

Fröstänger bör du ej ge, då det inte är bra för marsvin (mer än som godis sällan), likaså gnagarblandning.

Och kaninen måste du sätta in sitthylla till (lag på det) och helst ta bort saltstenen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CatsOnMars]
0

Säger samma som #7 + att maten bör ligga i munhöjd för dem då de naturligt är betande djur, de kan annars utveckla problem med nacken (tänkte då mest på morötterna). Placeringen ser bra ut och ger mycket springplats :)

louisenorring
0

Ett tips är att såga upp fönstret eller sätta pinnar för det så att marsvinen inte fastnar i det ifall de skulle få för sig att hoppa ut genom det (:

Mimmitroll
0

Har du bara hö i den där lilla höbollen? Tänkte bara att marsvinen ska ju ha fri tillgång på hö, och då är det nog lite lite att ha bara den lilla höbollen ;)

bestmarsvin
0

#11 nej dem får fri tillgång dygnet runt ;)

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

#7#8 dem får det bara som godis ibland. #8 vrf får kaninen inte ha saltsten och vad menar du med sitthylla? Jag tog fel bild jag laddar upp den rätta :/

/ Linnea och grisarna <3

bestmarsvin
0

Vad kan jag ge istället för gnagarblandning? Här kommer den rätta bilden :)

/ Linnea och grisarna <3

Fridaaaa
0

#13 Saltsten är lika dåligt för kanin som för marsvin, dem kan få urinsten osv. Så det bör ej ges. Inte nödvändigt att ha det heller. Dem får sitt via pellets (vanlig pellets ger man, ej gnagarblandning).Sitthylla är en hylla där dem kan sitta på och sitta under, ett hus t.ex fungerar med som sitthylla om den kan sitta på den och raklång i den.

Text ifrån jordbruksverket:

**Inredning i utrymmet där kaninen hålls

**Kaniner behöver både möjlighet att hoppa omkring och att gömma sig för att må bra. I kaninens bur eller annat utrymme ska det finns en hylla som djuren dels kan sitta på, dels gömma sig under. Storleken på hyllan ska anpassas efter antalet kaniner och alla djur i buren ska kunna sitta samtidigt på hyllan.

Hyllan kan exempelvis vara taket på en bolåda. Botten i en kaninbur ska vara täckt med lämpligt strömedel. Nätgolv är bara tillåtet om djuren hålls utomhus i betesbur.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förut det dom andra sagt tycker jag det ser lite tråkigt ut för kaninen, inte ens ett hus :p Sen ser dom inte ut att ha något hö på bilderna…

bestmarsvin
0

#16 hö har dem men jag visste inte ens jag skulle få en kanin då min kusin kom och sa till mig om jag kunde ta hennes och så lämnade hon den samma dag, detta var då vad hon skickat med till den och jag hade ingen erfarenhet :/

/ Linnea och grisarna <3

Fridaaaa
0

#17 Okej men då tar man reda på sånt med en gång Glad
Ang pellets, ge sånt som finns t.ex på granngården mfl inte sånt i djuraffär eller matbutik.Kan ges både till marsvin & kanin (t.ex carriier och svenskt foderdjur&natur).
Kanin ska ha fri tillgång till hö precis som marsvin:
Ge kaninen ½-1 dl pellets var dag (max), och då ej ha saltsten och skaffa en bra hus till den Glad

kantarellstuvning
0

Om man nu verkligen vill ge sitt/sina marsvin pellets tycker jag att Oxbow pellets är det ända rätta! Tror det finns någon artikel här i iFokus om detta pellets :) Rekommenderas varmt, marsvinen älskar det och det är nyttigt :)

[SweetRose]
0

Saltsten är väl bara farligt om marsvinen missbrukar den? :O  hoppas det för jag hade det till mina förr jämt.

sandraedlund
0

#20 Saltsten ökar risken för njursten för marsvin så saltsten är inte hälsosamt överhuvudtaget tyvärr =(

bestmarsvin
0
#18 Han får fri tillgång men han bara sover på det, äter det inte, det är väl nt bra?

/ Linnea och grisarna <3

annicasvensson
0

kaniner som inte är van att få tillgång till hö behöver lära sig att äta det, minska på gränsakerna och ge mer hö under en tid så att den lär sig att äta hö vilket är viktigt för kanines tänder, ingen saltsten men ge mycket av vitkål, brocolie, brysselkål och nu kan du snart köpa grönkål och majskolvar, maskorsblad, gräs, havregryn är bättre en fröblandningar och vill man ge godis kan man ge ett rusin eller en vindrua isället för dessa eviga fröstänger som inte är bra för deras mats,ältning. samt blomkåll, persilja innehåller oxå mycket c - vitamin till din kanin. goggla på på vad de ska äta. färska mat är viktig och att de får röra på sig lycka till med dina djur.

[raowr]
0

Vet du vad? Det är inte lätt alla gånger när man inte har erfarenhet och grejer, jag förstår om det inte är det lättaste…
Försök att ignorera drygheten och det i kommentarerna och sug av dig av det vettiga som finns i dem :)
Det går inte att lära sig allt på 30 minuter då den mesta informationen man hittar inte ens stämmer.

Oxbow är också den enda pelletsen jag rekommenderar…
Finns både specialanpassat för kanin och marsvin.
Det är inte alla som har det men djurmagazinet kedjan ska ha!
Fråga vilken de rekommenderar till vuxna djur om det är de du har ^^
Förutom det så tycker jag att det ser bra ut i marsvinsburen om du tillsätter lite hö osv. Själv har jag även ett extra hyllplan till mina grisar som de älskar att ligga och dega på när det är soligt ute  ;)

Kaniner är jag inte överdrivet duktig på så de tänker jag inte uttrycka mig om.

[donkeyqueen]
0

Håller med #24

Fridaaaa
0

#23 Mycket vitkål till kanin = kolik hos kanin = inte bra. Vitkål eller kålsorter över lag ska ges i liten mängd till kaniner, ej ofta.

#24 Det är inga som är dryga här, utan alla rekommenderar vad som är bäst.

Svenskt foder kanin&marsvin är med bra till både kanin & Marsvin, mina grisar mår tipptopp på det och har lagom hull :)

bestmarsvin
0

Tack för alla svar! Skicka gärna in mer!

#26 menar du gnagarblandning med svenskt foder eller grönsaker eller what?

/ Linnea och grisarna <3

Fridaaaa
0

#27 Nej fodret heter svenskt foder! Eller ja svenskt foder djur&natur: kanin&marsvin.
Grönsaker ska man ge var dag,
Som jag skrev högre upp.

bestmarsvin
0

#28 haha ok ^^

/ Linnea och grisarna <3

Fridaaaa
0

#29 Japp :) Men finns andra bra pellets med t.ex carrier, då får kolla runt :)