Avslagna tänder
Min lillkille hoppade ur buren för några dagar sedan och ca 1 dygn efter tappade han framtänderna (uppe). Nu har det gått 3 dagar och tänderna börjar växa fram så smått, helt otroligt så snabbt de växer! Och appropå "så snabbt de växer", hur lång tid har tänderna på sig att växa ut innan nedertänderna blir för långa? Min skräck är att behöva vara och mixtra på med hans tänder :/
Ja de växer otroligt snabbt!
Har du redan sett att de kommer ut så går det nog så snabbt att du inte behöver göra något åt nedertänderna. Förmodligen slipper du fixa med dem men håll koll.
Har tyvär ingen aning hur lång tid det tar.
Håller med om att det växer super snabbt.
Det hände med mitt oxå. Tog ca 1-2 veckor för tänderna att växa ut igen ;)
/ Linnea och grisarna <3
Det beror på hur mkt de slits. Tänder som inte slits växer fort, men min kille hemma som var med om nåt liknande klarade det bra, återställt efter knappt 2 v o inget behövdes göra med de undre. Sen var jag kors till vet med honom för säkerhets skull o de jämnade till dem då han slagit av en flis på den ena. Men alltså inget större.
Skönt att höra att det går snabbt. 1-2 veckor låter ju helt okej. Fast om övertänderna växter typ 2mm om dagen, så borde ju även undertänderna göra det och då hinner de ju också bli rätt mycket längre…eller?
#4 Ja, här slipas det inte i onödan, alltför stor risk att något går fel… Fast de slits ju självklart inte eftersom de är för korta för att möta några tänder och han kan ju inte använda dem alls.
#5 jag tror inte att undertänderna växer lika fort. Dessutom blev nt Rufs tänder för långa…
/ Linnea och grisarna <3
Har haft två marsvin som detta hänt med, växte ut snabbt och allt gick bara bra med tänder och allt, så du behöver nog inte oroa dig, går bra för det mesta! =)