Marsvinspellets
Vad för marsvinspellets kan jag köpa till 2 vuxna hannar som brukar finnas i djuraffär? Jag kör just nu på Oxbow Cavy Cuisine men det börjar ta slut, är ganska dyrt och det finns inte inne i den djuraffären jag brukar gå till, funderar på att byta om det finns något bättre alternativ.
Vad kör ni på?
Jag ger svenskt foder djur&natur: kanin&marsvin. Och till skinnyt blandar jag även i lite havre för att han ska hålla bra vikt. Jag tycker att denna pelletsen fungerar superbra till mina marsvin. Dock finns den inte i vanlig djuraffär, men om det är granngården eller lantmännen som har den, kommer jag inte ihåg, då jag köper min på Börjes i tingsryd ;) Finns i 4,5kg och 25kg säck.
Man behöver ju inte ge pellets om ens marsvin håller vikt bra.
Man kan även t.ex bara köra på havre&kornkross t.ex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Vet att man inte måste ge pellets men jag vill gärna göra det, har tyvärr inte tillgång till granngården. Endast djuraffär och internet men där brukar det ju bli dyrare med frakt
Havre finns det på djuraffären att köpa i lösvikt, men kornkross vet jag inte. Kan man köpa det på Ica kanske?
Men är det verkligen bra att ge havre varje dag, har förstått att det är fettigt eller så med tanke på att du ger till ditt skinny? Mina marsvin behöver absolut inte extra fett, de är normalviktiga.
#2 Jo lite är det. Hans burkompis äter det också (han är self) men han har inte blivit tjock, ser till att motionera han ordentligt :D
Tyvärr har jag inte koll vad som finns i djuraffärer då jag aldrig handlar foder där :)
Tack :) Någon annan som kan dela med sig utav vad de ger sina?
40 har läst och en har svarat!
ni kan handlar på foderbilen.se ett foder som hetter carrier som jag ger till mina tror att 10kg kostar runt 99kr
ni kan handlar på foderbilen.se ett foder som hetter carrier som jag ger till mina tror att 10kg kostar runt 99kr
Om du inte vill ge Oxbowpelletsen längre rekommenderar jag dig att sluta helt med pellets. Det finns inte många bra sorter som är anpassade till marsvin (det är i princip bara Oxbow) och fullvuxna, friska marsvin ska inte behöva pellets. Det innehåller bara onödigt med fett och mineraler som kan skada dem. Som kraftfoder kan du ge kornkross och hel havre istället :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag håller faktiskt med #8.
Lika bra att sluta helt i såna fall :)
Har tidigare gett Cavia Complete till mina grisar. Vet inte om jag egentligen tyckte så mycket om det men marsvinen åt iaf.
Jag ger Carrier både till marsvinen & kaninerna. Ja ibland smaskar även hunden i sig om jag inte är tillräckligt snabb ;) Köper på granngården
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#11 Lillan var på vårat kanin&marsvinspellets med när vi inte ser haha
Har svenskt foder:P
Hundar kan ;)
Jag köper mitt pellets från djuraffären. Sen blandar jag i havre för det ska bli naturligt. Använder dock ALDRIG gnagarblandningar för det finns onödiga fetter. Men ibland för överraska kan jag ta och ge "lördagsgodis" från djuraffären.
jag vet inte vad mitt pelets heter.
men jag köper det på arken zoo för där har dom pelets med c vitamin i och den peletsen älskar mina gulle grisar
Jag köper min pellets på granngården! Vet inte vad det heter men det är i en grönsäck (är till för både kaniner och marsvin!)
#15 Carrier förmodligen då.