Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2871 ggr
sandraedlund
0

Marsvin hoppa?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

`Såg nyss en video på youtube med ett marsvin som hoppas över hinder. Det kan väl inte vara hälsosamt för ett marsvin med sina ben?:O

Fridaaaa
0

Marsvin brukar man väl direkt inte hoppa med. Men,tror inte att det är farligt om man testar någon gång. Mina hoppar t.ex upp på hustak osv. Och in & ut ur buren ibland den som står på golvet :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sandi92]
1

Frågan jag ställer efter att ha sett videon är hur hon får marsvinet att göra det. Mina latmaskar skulle inte få för sig att utföra nåt så ansträngande, inte ens om jag lockade med mat.

[raowr]
0

Jag håller med nummer två…
Hur får hon marsvinet att VILJA hoppa över hindrena? xD
Jag kan inte tänka mig att den dör av det när den faktiskt hoppar friviiligt utan något direkt tvång. Den ser ju ut att tycka att det är lite roligt?
Det är nog bara ett väldigt unikt marsvin x]

sandraedlund
0

#1 Men marsvin har väl inte den typen av lårmuskler som dämpar deras vikt i fallet i ett sådant ""högt" hopp. Eller har de det?

#2 och #3 Jo det också! Mina grisar här hemma skulle nog aldrig få för sig att göra det heller. det skulle vara totalt omöjligt! xD

[donkeyqueen]
0

Håller med 2. Undrar hur hon får marsvinet att vilja göra det frivilligt?

Den verkar ju tycka att det var kul!

[charm76]
0

Har en hona som utan vidare skuttar över den 55 cm höga melankoli väggen i bokhylleburen… Men då finns hennes värsta rival i den buren, så där finns ju en "morot"… :/

kantarellstuvning
0

Jag hade ett marsvin som ÄLSKADE att springa och hoppa. Kunde bygga upp agilitybanor utomhus med slalom, balanshinder och hopphinder. Han sprang alltid banan igenom och avslutningsvis skuttade han upp på ett litet "bord" där en smaskig grönsak väntade :) Första året så kunde han hoppa 30cm (på höjden!) men vi brukade hålla oss på max 5-10cm. Han var supertam redan som ett par månader gammal och var med överallt. Så han sprang inte för han var rädd, utan är övertygad om att han tyckte det var kul :D Däremot så tappade han intresset när han blev äldre. Men de första 3åren flög han som en konung :)

sandraedlund
0

#6 Varje dag lär man sig något nytt. Jag har alltid fått lära mig att marsvin inte kan hoppa på sådant sätt och att det är skadligt för deras små kompakta tunga kroppar. Men 55 cm högt :o?? Hade det varit skadligt borde du ha märkt det på din lilla rymling xD

#7 Helt otroligt att de ens gör det. Jag har alltid fått lära mig att deras kroppar skall ta skada av det. Men inte då xD Ack så fel man kan ha verkar det som xD Tycker de att det är kul skall man ju självklart låta de hålla på med det :p

kantarellstuvning
0

Man kan ju alltid diskutera skaderisken. Men om marsvinen gillar att springa och hoppa så kan de väl få göra det :) Känns mer skadosamt att låta marsvinen sitta i en bur hela dagarna och inte röra på rumpan alls ;) Man ska ju givetvis inte tvinga dem, och jag menar det är skadligt för hästar att hoppa superhöga hinder och ändå låter man dem göra det ändå. Hur många hästmänniskor diskuterar inte olika medicineringar för 4åriga hopphästar… Fråga mig, jag har jobbat med sånt. Så lite rolig hobbyhoppning tycker jag allt marsvinen kan få (om de vill) man lever ju ändå bara en gång! :D

sandraedlund
0

#9 Visste faktiskt inte att hoppning var skadligt för hästar xD men jag är ju inte särskilt hästintresserad så det kan ju bero på det helt enkelt xD haha.

Fridaaaa
0

#10 Hoppning är inte skadligt för hästar. Men många börjar hoppa & tränar sina unghästar för hårt :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FruJohansson
0

Jag är inte förvånad, mina kan popcornar ju så där högt när man rengjort buren…

[charm76]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Nä jag blev rätt paff när såg henne göra det o gick fram o mätte väggen. Efter jag särat på argbiggorna då… Efter detta har fått en skiva som tak som tippa lite när hon försöker ta sig upp. Då gav hon sig efter några försök. :)