Trevåningsburar?
Jag har hittat kaninburar med tre plan osv…
Men känner mig lite osäker….
Vad tycker ni egentligen?
Det finns ju även 120 burar med två ordentliga plan också…
Det kanske är ett bättre alternativ?
Buren jag la ut på bilden är från teddytassen.se och är 141 cm rakt över men den kanske inte ger utrymme för marsvinet att sträcka på benen ordentligt i alla fall? Folk pratar ju om att de behöver en bra startbana för att få upp farten.
Jag vet inte, jag gillar inte våningsburar alls faktiskt. Jag tänker mig att det måste bli ett himla knepigt och onaturligt rörelsemönster upp å ner upp å ner, dessutom blir det trångt vid möten. Lättare för ena marsvinet att vakta ett plan, och knepigt att ta ur och i grisarna. Svåra att inreda, svåra att göra rent i. Njae bokhyllebur med fleece is tha shit!! ;)
Med sunt förnuft kommer man långt!
Tror den är bra! =)
Hahahahha! Tack för feedbacken xD
Och det är ju något jag också funderat på…
Har nog kommit fram till att det inte är världens bästa grej.
Hur ska jag som sagt få upp mina grisar därifrån liksom?!
Får bli en större bur på längd och bredd istället ;)
Men den är ju säkert jättesmart om man inte har så mycket plats på längd och bredd då den har mycket plats på sitt sätt.
Men är väl en dörr på varje plan så man lätt kan ta ut grisarna??
#4 Jag har en gris som avskyr själva "ta upp" processen så henne måste man nästan lyfta ur huset för att få upp. INTE vidare medgörlig alltså ;)
Jag är faktiskt lite orolig för att de ska trilla ner också och göra sig illa men det kanske bara är att oroa sig i onödan?
Jag har byggt en övervåning med ramp upp till min bokhyllebur, ingen som ramlat ner och skada sig så tror inte du behöver vara orolig för det, de är ganska försiktiga och smarta =)
#6 Det är ju skönt att höra det i alla fall! Jag får se vad det blir för en ny bur sen när jag tycker att de växt ur den de har 8)
Det finns ju så enormt mycket att välja på idag, alla olika färger, former och storlekar. Man blir ju helt virrig ibland ;)
Men åh, *skratt* varför skaffar du inte en bokhyllebur? Så himla trevligt. Man kan ha dem på golvet eller i bordshöjd om man ställer den på ngt, man ser grisarna hela tiden, inte galler i vägen som ger en känsla av "fängelse", lätt att ta upp dem, snyggare, du kan måla och dekorera själv. Sätta plexiglas osv.Blir som en snygg möbel.
Alla borde ha bokhyllebur!!
Men en bokhyllebur? Köper man en bokhylla då eller som man bygger om?
Jag är inte så insatt i det där med burar egentligen…
Speciellt inte egenbyggen då jag är så ohändig! >___<
Ja, du köper en ny eller begagnad. Jag ska själv till Ikea snart och köpa en större. På ikea har dem en väggbokhylla som är 120 x64 x20, vilket är perfekt för vår lilla etta, då har jag tänkt att ta ur alla hyllplan och sen sätta på plexiglas sista biten runt kanten. Senare när vi flyttat ska jag skaffa en ännu större, en riktig 200 cm bokhylla.
Man tar helt enkelt ur alla eller vissa av hyllplanen. Hittar du en med en kant som är 30 -35 så behöver du kanske inte ens göra ngt med kanterna. Sen plastar du in botten, och TADA! toppenbur! Du kan ju köpa en nygg från början, som passar ditt möblemang, eller måla efter smak. Inte alls svårt. Finns massor av trådar om detta här, sök!
Jag tycker mest den ser otymplig ut :P Precis som du och #1 har skrivit så får marsvinen ut mer av en stor yta än fler på varandra.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har en bokhyllebur som jag är jättenöjd med, i helgen så ska den få en övervåning på något sätt. :-D
Jag tycker också bokhyllebur är bästa alternativen, så att de får en stor yta att röra på sig. Men om det inte mera går att bygga större ser jag inget fel att börja bygga uppåt ;) T.ex. jag har inte rum att ha större bur än 150x50cm fast jag hur skulle vilja ha det. Så jag gjorde en tvåvåningsbur och marsvinen har trivts super bra, och de har ingen problem att springa upp och ner. De gillar det nästan mera, än att popcornskutta på jämn yta.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag ser inget negativt med flervåningsburar faktiskt. Vilda marsvin lever ju ofta i bergsslut och på andra platser med höjdskillnader, att klättra upp för sluttande ytor ser jag inte som ett problem. Snarare som något bra. Jag hade gärna haft en våningsbur med tanke på att jag bor på 19kvm…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Vill så gärna ha en bokhylle bur!'
Men vi har tvp katter hemma, en som är den bästa jägaren och en som knappt kan ta skalbaggar.
Så det funkar inte :/
Det skulle gå men jag har dom bara i mitt egna rum på vintern då dom annars står i storarummet men där eldar vi och har elementen på.
Men jag har öppen dörr(Så det inte blir helt stilla i luften)
Så då kan ju katterna välkommna sig in i buren.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#15 Man kan ju sätta när ovanpå buren om man vill, när man lämnar dem obevakade :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.