Dricka?
Hej.
Jag undrar hur mkt ett marsvin dricker. Jag har aldrig på dessa 2 veckor jag haft mina lånegrisar sett eller hört dem dricka ur vattenflaskan.
Ser/hör ni ofta era grisar dricka? och i så fall HUR ofta?
//Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ser och hör mina dricka flera gånger per dag :) Är grisarna lite blyga kanske de dricker när ni sover då det är tyst..
Mina marsvin drack inte så mycket i början när de kom till mig,eftersom de var lite rädda. Men sen släppte det och de dricker flera gånger per dag!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Charlie dricker i princip aldrig ur vattenflaskan. Han äter dock väldigt mkt grönsaker så vätska får han i sig.
Chivas däremot är en liten disktrasa, han dricker hela tiden och sätter nog i sig en halv flaska om dagen. Vet inte hur många ml den rymmer men tror det är snäppet under marsvinsstandarden.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hör och ser mina marsvin dricka ett par gånger om dagen.
Är dom vana vid att dricka ur flaska då? Annars kanske dom inte har kommit på hur man gör än :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Jo dem hade flaska på andra stället, fick med en därifrån. Äter utanför husen gör dem helt ogenerat när jag sitter och stirrar på dem eller när jag skrammlar i köket med disken tex. Så dem är inte rädda på så vis. Tycker det är konstigt att jag aldrig sett dem dricka. I början var jag orolig men nu vet jag ju att dem mår bra, fattar bara inte hur.. haha.
Kolla så att det inte är stopp i flaskan :) skrivar man på det för hårt kan det bli stopp.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 inte stopp.
#7 ok var bara en tanke, råkade nämligen ut för det en gång till en av kaninerna.
Testat att ge dem vattenskål? :)
Första dagarna hade jag vattenskål också, men såg dem inte dricka för det, dem nosade på vattnet men drack inte, sen tog jag bort skålen.
#9 okej hmm knepiga marsvin ;) Men äter dem mycket grönsaker med mycket vatten i? Då kanske dem inte vill dricka så mycket:)
Nej inte det heller tycker jag. Dem får ju grönskader som kål, paprika och broccoli tex, men inga stora mängder, brukar ligga kvar till dagen efter ibland. Iofs så har dem fått gräs/maskrosblad/klöver utifrån nästan varje dag.. kom jag på nu.. kan det bero på det?
#11 Tror inte det beror på det, mina får det med var dag, men dem dricker en del ändå.
Ingen aning vad det kan bero på då.
Men minskar det något ur flaskan? Och hur gamla är dom? Mina drack inte mycket i början när jag köpte dom dom var då fem veckor, nu dricker dom väldigt mycket tycker jag. Men Sally behöver vätskan eftersom hon diar antar jag.
Och apropå detta så har ungarna Bernard och Pigge hittat till flaskorna :-D
Kan inte se att det minskar i flaskan. dem är födda i juli.
Det kan vara så att de bara dricker när du inte är där, om de fortfarande är lite rädda.
Ger du dem mycket vätskerika grönsaker som tex gurka? Det kan också vara en anledning till att de inte behöver dricka så mycket.
Vätska har de i alla fall fått i sig på något sätt, annars hade de inte levt efter två veckor. 
Mina dricker främst på natten. Har ingen aning varför ;)