Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 777 ggr
Caroob
0

Er marsvinsdag!

Hej hej. Jag är nyfiken på hur en dag ser ut med era nassar, vad brukar ni hitta på med dem osv. Jag har just fått hem mina två och tillbringar den mesta av min lediga tid med dem, dock funderar jag på hur vissa hinner med att ha så många, jag är redan sugen på fler dock… :)

Såhär ser mina dagar ut ungefär:

Morgon: Mat o hö, har inte så mycket tid men brukar plocka upp åtminstone en av dem, ibland får Castor som är räddast sitta i knäet när jag äter, alt äter jag sittandes bredvid deras låda.

E.m: Kommer hem från jobbet, möts av Pollux pipande, mysigt :) Mat o hö igen, äter och plockar upp, gosar med dem lite, en och en el båda samtidigt, de får springa lite i soffan när jag sitter där (släpper inte ut dem på golvet innan de blivit lite mer trygga hos mig).

Kväll: Mat och hö. Brukar ta upp dem en och en och kamma dem, kolla klor ev väga ibland. Kela i soffan.  

Har deras låda i vardagsrummet så jag går förbi den ofta och brukar sticka till nåt gott och klappa lite, prata med dem. Jätteroligt att titta på dem på kvällarna när de brukar skutta runt som galningar o hoppa upp på boet m.m.

Min största pojke blir alltid heltokig när de får hö, popcornskuttar o piper så fort nåt prasslar :) 

Framöver kommer de få springa löst i köket en hel del och kanske även vardagsrummet om jag lyckas marsvinssäkra där.

Pixelin
0

Min dag börjar med att jag väcks av deras "mat sång" :D

Jag går upp, äter frukost, ger marsvinen vitkål,hö och idag fick de faktiskt melon!(typ det godaste de vet xD)

Åker till skolan, kommer hem från skolan, tar upp alla marsvin och pysslar om dem(just nu har jag 5marsvin)

Ger de hö och vitkål.

På kvällen så tar jag ut dem på golvet så att de få springa runt och busa.

Sedan ger jag dem vatten och ibland gurka och sedan Lottie.

:)

Caroob
0

Låter trevligt :) När du pysslar om alla fem har du dem på golvet då? Jag tycker det kan vara svårt bara att hålla pli på mina två om de är samtidigt i soffan, men de är ju så små nu med så de vill gärna springa runt :)

Melon, det har jag inte testat, bra tips! Mina älskar päron o morot, ger dem gröt o kornkross varannan dag i "torrfoderväg".

Lejonkungen
0

Jag brukar ge mina marsvin lite grönsaker på morgonen för att få tyst på den minsta som skriker så fort man närmar sig kylskåpet. jag har inte så mycket tid på morgonen men de brukar bli lite klappade inne i buren. När jag sen kommer hem på eftermiddagen brukar jag sätta ut de på golvet medans jag sitter framför datorn, så titt som tätt springer dom vid mina fötter vilket är mysigt. jag brukar sedan mot kvällen mysa med allihop var för sig, två av dom har mysmössor dom tycker om att ligga i medan man klappar dom. så ser min marsvinsdag ut, men till sommaren kommer det bli mycket mer variation!Skrattande

shintaida
0

Lejonkungen!

Jag har också mysmössor till mina! Jag har stickat mina själv, har Du det också?? Cool 

JO, angående bilderna jag frågade om…dom blev inte så bra när man förstorade upp dom, tyvärr. Så jag har sparat dom på min dator och tittar på ibland. Dom är bara FÖR SÖTA!! 

// Shintaida

Lejonkungen
0

#4 jag önskar att jag var så händig så att jag kunde sticka men det är jag inte utan har köpt den mössan på HM och den andra har jag fått av min flickvän(till marsvinen). jo bilderna är ju gjorda A4 förmat så det blir så jag förstår att det blir suddigt. tråkigt. men det är roligt att du tycker om dom ändå:D

FeliciaS
0

När jag vaknar tänder jag lampan över marsvinsburen och öppnar den stora luckan uppe på buren. Säger godmorgon och så till de små gullepluttarna. Sedan äter jag frukost och gör ordning deras frukost bestående av ex. persilja och en paprikabit. Lägger in hö om det behövs. Sedan är jag i skolan till ca 15… (beroende på dag)

När jag kommer hem äter jag mellanmål och efteråt eller samtidigt ger jag marsvinen 1msk pellets var. Sedan pysslar jag med de (borstar, tar ut de osv.). Är det onsdag städar jag buren och låter marsvinen springa på golvet väldigt länge.

Sedan gör jag läxorna m.m… Innan jag går och lägger mig fyller jag på hö igen och byter vatten samt ger marsvinen kvällsmat ex. broccoli och persiljerot. Sedan läser jag lite innan jag ska sova, ibland med marsvin i famnen :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ciss
0

Ibland (några gånger i veckan) går jag upp ungefär halv sex och då matar jag marsvinen och låter de springa runt i sängen eller på golvet i ungefär en halvtimma. Om jag vaknar halv åtta (några gånger i veckan) matar jag dem och kelar lite i buren, mer hinner jag inte då. Ger dem även nytt vatten och grönsaker, och så hö och torrfoder.

På eftermiddagen ger jag dem frukt och grönsaker, och så hö såklart. Kelar en stund och åker sedan till stallet.

Kommer hem och äter middag, är det sent så blir det ofta framför tv:n tillsammans med någon av grisarna. De börjar lätt bråka om uppmärksamheten om de sitter båda två, något som kommit på senare tid? Hur som helst så får de smaka lite av min sallad och så kelar vi lite.

På kvällen när jag sitter vid datorn brukar de få springa av sig på  golvet. Sedan brukar jag plocka runt lite och städa lite i buren, lägga i ny mat, grönsaker, hö och byta vatten. Sedan får de hoppa in i buren igen, och på kvällen när jag ska sova brukar en av dem få mysa en stund i sängen också. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Caroob
0

Mysigt, ligger de stilla när du har dem i sängen/soffan? En av mina gör det, men det är nog mest för att han fortfarande är såpass rädd :)

ciss
0

Mina är inte så springiga utan mest "knädjur". Menar, de ligger typ alltid stilla. ;P

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

fulfisk
0

Idag har jag tagit ut de i köket och spridit ut mat på golvet och precis gjort rent i buren. Nu har de vart ute i två timmar.

Jag har lite dåligt samvete då de inte har fått komma ut alls i veckan då vi tapetserat hela lägenheten.

Klackebo
0

Jag har ett eget rum åt alla marsvin . Vi har både en hel del kelisar och så föder jag upp skinny och lakeland marsvin. Även liite lunkaryor.

Vi har just nu totalt ca 40 st, varav endel är bebisar.

Om jag jobbar så får de hö och någon grönsak på morgonen. När jag kommit hem påfyllt av hö och lite senare grönsak/grönsaker,pellets/havre påfyllt och byte av vatten i flaskorna.Gör ev rent någon bur också och då passar jag på att kolla hur klor osv ser ut och klipper vid behov.

Om jag är ledig så är jag ju mer hos marsvinen och brukar på att städa alla burar de dagarna.

Tar själv upp någon av marsvinen men främst är det mina döttrar som tar upp några stycken varje dag och har dem på golvet, med i soffan osv.

Däremot så sitter jag gärna och kikar på marsvinen en stund och ser att alla verkar må bra.Man gör ju även det i samband med att man ger dem mat.Är ju roligt att iakkta dem också hur de umgås med varann och så söta dessutom.

Idag har de fått persilja som frukost grönsak och på kvällen blomkålsblast och morötter.Bebsiarna o mammorna fick också gurka.De får även lite havregryn med pellets o havre då det är lättare för dem att äta och de verkar tycka väldigt mkt om det.

Visst tar det mycket tid men det är ju en prioritering man gör när det är ett stort intresse.Andra kanske sportar eller så!

Djur_marsvin
0

Morgon: Lite hö och nytt vatten, Sen lite kel . Hinner inget mer
Eftermiddagen: Jag tar ut dom och på sommarne tar jag ut dom, på vintern får dom frukt.
Kvällen: Dom får frukt och mys framför Tv:n ( I min säng ! )